Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
NGO pro-BN minta SPRM siasat rumah 'Disneyland' Adam

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) diminta melakukan siasatan ke atas Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK) Cabang Ampang Datuk Adam Rosly yang memiliki kekayaan luar biasa dan mampu
memiliki rumah bernilai jutaan ringgit.

Pengerusi Pakatan NGO Pro-Barisan Nasional (NGO Pro-BN) Datuk Zulkarnain Mahdar yang membuat laporan itu di Pejabat SPRM Sabah di Kota Kinabalu hari ini berkata mereka mahu SPRM menyiasat sama ada Adam memiliki syarikat perniagaan yang membolehkan pemimpin pembangkang itu boleh membeli rumah ala taman tema Disneyland itu.

"Sekiranya benar Adam seorang ahli perniagaan, kami ingin tahu apakah
perniagaan Adam telah melalui pengetahuan Lembaga Hasil Dalam Negeri atau sebaliknya, katanya kepada pemberita selepas membuat laporan itu.

Beliau juga mencadangkan agar SPRM menubuhkan sebuah pasukan tindakan khas bagi menyiasat dakwaan ini memandangkan kami agak khuatir Selangor, yang ditadbir PKR, adalah sebuah negeri yang mempunyai rizab kewangan yang banyak sejak ditadbir kerajaan BN lagi.

"Bagi saya, tidak logik seorang yang berumur 28 tahun mampu meraih
pendapatan jutaan ringgit dan memiliki dua rumah pada masa sama," katanya.

Zulkarnain, yang juga Pengerusi Gabungan Akar Umbi UMNO Malaysia (GAUM), turut membuat laporan agar SPRM menyiasat dakwaan salah guna kuasa oleh anggota Parlimen Semporna Datuk Seri Mohd Shafie Apdal ketika menjadi Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah (KKLW).

Katanya, ini berikutan isu itu ditimbulkan oleh pengasas Solidariti Anak
Muda Malaysia (SAMM) Badrul Hisham Shaharin menerusi artikel bertajuk "Shafie harus respons, isu penggunaan wang taikun" yang disiarkan di laman blognya chegubard.blogspot.my pada 27 September lepas. -Bernama

Lihat Komen
ADS