Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Jangan libatkan gereja dengan BERSIH, kata Gerakan
Diterbitkan:  Nov 21, 2016 11:38 AM
Dikemaskini: 4:05 AM

Seorang pemimpin Pemuda Gerakan mengingatkan gereja yang menggesa agar hadir perhimpunan BERSIH5 minggu lepas supaya tidak mencampurkan agama dengan politik.

"Minggu lepas sesetengah gereja mengadakan acara sebelum perhimpunan bersama penganut yang menyokong protes berkenaan.

"Ramai daripada mereka memakai warna tertentu untuk menunjukkan sokongan dalam gereja. Seorang ketua biskop yang menyertai perhimpunan tersebut juga menggalakkan pengikutnya," kata Timbalan Ketua Pemuda Gerakan Andy Yong.

"Ketua biskop tersebut, sudah tentu bebas untuk membuat keputusan jika melibatkan hal-hal gereja tetapi untuk menggunakan acara agama bagi menggalakkan sokongan fahaman kepada agenda politik tertentu maka ia tidak sesuai.

"Beliau perlu mengambil kira risiko mencetuskan sentimen kemarahan terhadap orang lain yang berbeza kepercayaan dan sokongan politik. Beliau perlu mengambil kira akibat tindakan beliau," kata Yong dalam satu kenyataan hari ini.

Walaupun ia bukan bermakna individu beragama harus dikecualikan daripada urusan kerajaan atau mempengaruhi orang lain untuk melakukan perkara yang sama, namun perkara sensitif harus dipertimbangkan, katanya.

"Kita tidak boleh menggunakan hukum agama sebagai justifikasi untuk sokongan kita dalam kerajaan atau politik.

"Bukti sejarah menunjukkan apabila agama dicampur dengan urusan pemerintahan atau politik, ia akan menyebabkan masalah yang serius dan membawa kepada keganasan," kata Yong.

[Baca berita penuh]

 

Lihat Komen
ADS