Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
story images
story images
mk-logo
Berita
Bentuk IPCMC singkirkan polis ‘bermasalah’ - Majlis Peguam
Diterbitkan:  Dec 7, 2016 11:06 AM
Dikemaskini: 3:12 AM

Majlis Peguam mengulangi saranannya kepada kerajaan untuk menubuhkan Suruhanjaya Bebas Aduan dan Salahlaku Polis (IPCMC) bagi menyiasat dakwaan salahlaku dan aduan terhadap pasukan polis.

Memetik kejayaan mekanisme pengawasan sama di luar negar, Timbalan Pengerusi Pasukan Petugas mengenai IPCMC, Majlis Peguam Majlis, Firdaus Husni berkata suruhanjaya itu diperlukan agar pihak polis dapat meningkatkan keupayaannya untuk menunaikan kewajipan kepada orang ramai.

"Sudah tiba masanya kerajaan membentuk IPCMC. Pemantau luaran ini berkesan dalam berdepan dengan cabaran-cabaran yang dihadapi oleh pasukan polis," katanya pada forum mengenai akauntabiliti polis yang dianjurkan oleh Majlis Peguam di Kuala Lumpur malam semalam.

IPCMC adalah cadangan utama dalam laporan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) mengenai pasukan polis yang diterbitkan pada tahun 2005.

Menurut laporan itu, mekanisme pengawasan dalaman Polis Diraja Malaysia sendiri adalah 'tidak mencukupi, tidak boleh dipercayai dan sering kali tidak berkesan’.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS