Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
BR1M diterima dasar seantero dunia, kata KJ
Diterbitkan:  Dec 26, 2016 3:15 PM
Dikemaskini: 7:16 AM

"Ini tak masuk akal, tetapi orang masih percaya cakap beliau."

Kritikan terbaru bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad mengenai Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) adalah tidak masuk akal kerana program ekonomi tersebut diterima secara meluas, kata Menteri Belia dan Sukan Khairy Jamaluddin.

Mahathir semalam mengulangi dakwaannya BR1M adalah rasuah dan oleh itu, haram untuk menerimanya.

"Ini mengarut. Pemindahan tunai diterima sebagai program ekonomi di seluruh dunia. Namun, masih ada orang yang percaya cakap beliau.

"Dan ada beberapa pihak daripada Gen Y sesat yang belum hidup di zamannya akan berkata: 'Apa yang kamu tahu? Kamu tidak bina menara berkembar," ujar beliau di Twitter.

Tahun depan, keluarga yang berpendapatan kurang daripada RM3,000 sebulan akan menerima bantuan tunai RM1,200 manakala keluarga yang berpendapatan antara RM3,000 hingga RM4,000 akan menerima RM900.

Semalam, Mahathir mengingatkan rakyat di negara ini bahawa pemberian BR1M merupakan rasuah dan salah di sisi undang-undang.

Dakwanya, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak telah menggunakan BR1M bagi meraih sokongan rakyat dalam pilihan raya umum ke-14 (PRU14).

“Ketika pemerintahan saya, saya tak beri duit tetapi banyak kebaikan yang kerajaan dahulu berikan melalui sistem jalan raya yang baik, peruntukan untuk sekolah mencukupi, anak-anak diberi biasiswa dan banyak lagi.

“Tetapi sekarang rakyat lebih menghargai duit BR1M?,” katanya.

[Baca berita asal]

Lihat Komen
ADS