Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
story images
story images
mk-logo
Berita

Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata beliau hanya mengetahui mengenai percutian perdana menteri di Australia dan perjalanan pesawat rasmi udara kerajaan yang kebetulan sama di negara itu hari ini.

Bercakap kepada media hari ini Ismail berkata beliau tidak mempunyai sebarang maklumat mengenai kapal terbang Airbus A319 itu.

Disebabkan itu katanya beliau tidak dapat memberi sebarang komen mengenai "kebetulan" membabitkan percutian Datuk Seri Najib Razak dan kapal terbang rasmi berkenaan.

"Hari ini baru saya dengar ni, jadi saya tak tahu,” katanya kepada pemberita selepas membuat lawatan ke Tabika Kemas di Bandar Baru Salak Tinggi.

Lawatan berkenaan adalah sempena permulaan penggal baru persekolahan hari ini.

Ismail yang juga Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah sebelum itu ditanya mengenai kemungkinan Najib menggunakan pesawat udara rasmi ketika bercuti di luar negara.

Pesawat udara dengan nombor pendaftaran 9M-NAA itu dikatakan berlepas pada jam 12.07 tengah malam dari Lapangan Terbang Sultan Abdul Aziz Shah di Subang pada 22 Disember dan mendarat di Gold Coast, Australia pada jam 10.06 pagi hari yang sama.

Bagaimanapun pesawat itu hanya berhenti sebentar kerana ia berlepas pula dari Gold Coast pada jam 11.47 pagi dan mendarat di Brisbane pada pukul 12.09 tengah hari.

Tiada penerbangan komersial antara Brisbane dan Gold Coast kerana jaraknya hanya 110 kilometer atau satu jam perjalanan sekiranya memandu kenderaan.

Anak PM muat naik gambar

Kebetulan, selepas pesawat itu singgah di Gold Coast selama satu jam 41 minit sebelum ke Brisbane, anak Najib, Mohd Norashman memuat naik gambarnya di Instagram.

Pada 23 Disember, sehari selepas persinggahan itu, Norashman memuat naik gambar beliau bermain golf di Instagram dan menggunakan tag "#goldcoast".

Keesokan harinya, Norashman memuat naik ke Instagram gambar penguin di taman tema Sea World Gold Coast.

Pada 26 Disember lalu, jet kerajaan Malaysia berlepas dari Brisbane pada 9.11 pagi dan mendarat di Gold Coast pada 9.35 pagi.

Sekali lagi, persinggahan singkat di Gold Coast itu hanya mengambil masa selama dua jam dan 47 minit.

Pesawat itu kemudian terbang ke Gold Coast pada pukul 12.22 tengah hari dan tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Perth pada 2.47 petang. Pesawat itu kekal berada di sana setakat ini.

Kebetulan sekali lagi, Norashman kemudian mula memuat naik gambar dia di Perth pada Instagramnya.

Pada 28 Disember, Norashman menyiarkan gambar dirinya di dalam bilik sedang bermain gitar elektrik. Posting itu ditandakan sebagai "#Perth".

Keesokan harinya, dia menyiarkan gambar berbasikal dengan rakan-rakan di Perth.

Kemudian pada 30 Disember, Norashman menyiarkan gambarnya bermain golf dengan kapsyen "Cuba untuk tamatkan 2016 dengan bergaya" bersama tag "#perth" dan "#meadowsprings".

Beliau merujuk kepada Meadow Springs Gold & Country Club di Mandurah, yang mengambil masa sejam jika memandu dari Perth.

Norashman turut memuat gambar beliau kembali berbasikal bersama Najib.

Semua data penerbangan adalah berdasarkan kepada laman pengesanan penerbangan Flight Aware.

Sebelum pesawat itu merentasi Australia, Najib menggunakan kapal terbang berkenaan untuk tugas rasmi di Kuantan, Tawau dan Kuching.

Data penerbangan menunjukkan 9M-NAA berlepas dari Kuantan pada 9.22 malam dan tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching pada 10.30 malam, 17 Disember.

Ini adalah konsisten dengan kehadiran Najib pada makan malam Gabungan Persatuan Cina di Kuantan dan laporan New Straits Times kemudian mengesahkan ketibaan Najib di Kuching pada pukul 10.30 malam.

Lihat Komen
ADS