Paling Popular
Terkini

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) hari ini menahan seorang pemangku ketua pegawai eksekutif sebuah syarikat berkaitan kerajaan (GLC) bergelar 'Datuk' kerana disyaki terlibat rasuah dan menyalahgunakan kuasa.

Turut ditahan ialah seorang pengurus jualan antarabangsa syarikat GLC itu.

Pengarah Siasatan SPRM Datuk Simi Abd Ghani ketika dihubungi Bernama mengesahkan tahanan kedua-dua suspek yang masing-masing berumur 58 dan 36 tahun.

Menurut sumber, mereka dipercayai terlibat dalam amalan rasuah dan menyalahgunakan kuasa berkaitan projek elektronik pasport (E-pasport) sebuah negara di benua Afrika antara tahun 2013 dan 2015.

"Kedua-dua suspek ditahan di kediaman masing-masing di Tropicana Indah, Petaling Jaya dan Taman Desa, Jalan Klang Lama, di ibunegara pada kira-kira 12 tengah hari tadi.

"Mereka dipercayai melakukan kegiatan itu antara 2013 dan 2015 dengan menyalahgunakan kedudukan mereka untuk meminta rasuah daripada pemilik sebuah syarikat swasta dari luar negara bagi pelaksanaan E-pasport," katanya kepada Bernama hari ini.

Sumber itu berkata syarikat GLC berkenaan telah menandatangani satu perjanjian dengan kerajaan negara itu bagi tempoh 15 tahun untuk melaksanakan kemudahan permohonan E-pasport.

"Kos bagi setiap E-pasport yang dihasilkan ialah USD$46 dan syarikat tersebut perlu membayar sebanyak USD$23 daripada jumlah itu kepada kerajaan negara terbabit.

"Bagi memudahkan urusan, syarikat terbabit dikatakan melantik sebuah syarikat swasta di negara itu (Benua Afrika) sebagai rakan kongsi tempatan yang satu perjanjian telah ditandatangani. Sebanyak USD$5 akan dibayar kepada syarikat rakan kongsi tempatan tersebut bagi setiap E-pasport yang dihasilkan sebagai bayaran perkhidmatan," katanya.

Sumber berkata sebelum menandatangani perjanjian itu, Datuk berkenaan telah berjumpa dengan pemilik syarikat rakan kongsi tempatan dan memintanya untuk membayar USD$1 daripada USD$5 yang dibayar kepada syarikatnya dengan memberi alasan bagi menjaga nama baik syarikat swasta berkenaan.

"Ia termasuk menjamin kontrak perjanjian antara kedua-dua syarikat bagi Projek E-pasport itu berterusan sehingga tamat tarikh konsesi tanpa disabotaj.

"Pemilik tersebut telah akur kepada permintaan tersebut kerana enggan melepaskan kontrak yang telah diberikan kepadanya oleh syarikat GLC terbabit," tambahnya.

Menurut sumber, kedua-dua suspek itu akan meminta pemilik syarikat swasta itu membuat bayaran tersebut secara tunai dengan menandatangani surat pengesahan pembayaran, sedangkan wang tersebut tidak pernah diterima oleh pemilik syarikat.

Tambah sumber, hasil siasatan awal mendapati kedua-dua suspek yang telah berkhidmat di GLC tersebut hampir tujuh tahun disyaki telah menerima wang rasuah kira-kira RM500,000, melibatkan mata wang Euro dan USD.

"SPRM juga telah membekukan beberapa akaun milik Datuk, isteri dan anaknya yang mengandungi wang kira-kira RM1 juta.

"Kedua-duanya ditahan mengikut Seksyen 16 (a)(A) Akta SPRM 2009 dan Seksyen 4 (1)(b) Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil daripada Aktiviti Haram 2001," katanya.

Difahamkan, Felda Investment Corporation (FIC) Sdn Bhd juga memegang hampir 25 peratus saham syarikat GLC itu, melibatkan nilai kira-kira RM200 juta sejak tahun 2013.

Mengulas lanjut kes itu, Simi berkata SPRM memandang serius kes berkenaan kerana syarikat GLC tersebut mempunyai akses kepada maklumat sulit dan rahsia berhubung kait dengan negara asing itu.

Beliau berkata perkara itu amat membimbangkan kerana kedua-dua suspek kemungkinan akan mendedahkan sebarang maklumat semata-mata untuk mendapat ganjaran.

"SPRM meminta mereka yang mempunyai maklumat berhubung kegiatan kedua-dua suspek ini untuk tampil membantu siasatan. Mereka dijangka direman esok di Mahkamah Majistret Putrajaya," katanya.

- Bernama

Lihat Komen
ADS