Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
PERKASA sindir DAP, cari Cina buta jika mahu lagi bersama PAS

Presiden PERKASA Datuk Ibrahim Ali berkata, DAP perlu membuktikan keikhlasan untuk bekerjasama dengan PAS sekali lagi dengan menerima dan menyokong Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 atau Akta 355.

Katanya, perkara itu perlu memandangkan memperkasakan Akta 355 adalah hak semua orang Islam.

“Saya tak cadang nak jadi orang tengah, saya tak ada cadang nak meminang DAP bagi pihak PAS.

“Maknanya itu bila Lim Kit Siang kata nak kerjasama dengan PAS terpulang dengan PAS. Perkara pertama saya rasa dia kena setuju dengan Akta 355, sekurang-kurangnya tunjuk kejujuran dulu. Sebab itu hak orang Islam.

“Kalau dia (DAP) boleh buat sokongan terhadap Akta 355 manalah tahu PAS nak rujuk balik,” katanya kepada pemberita dalam sidang media di Ibu Pejabat PERKASA hari ini.

Ibrahim berkata demikian ketika ditanya mengenai tindakan Lim yang menghulurkan salam perdamaian terhadap PAS.

Bagaimanapun Ibrahim sempat berseloroh bahawa DAP dan PAS sudah bercerai talak tiga dan perlu berkahwin dengan ‘Cina buta’ supaya dapat bersama semula.

“Saya tak tahu PAS dengan DAP bercerai talak tiga atau satu. Dulu dia dah kahwin lepas tu bercerai cuma perceraian mereka ini talak tiga ke satu?

“Kalau ikut kenyataan pemimpin mereka baik DAP atau PAS, macam dah talak tiga, kalau dah talak tiga dah tak boleh rujuk.

“Kena kahwin dengan Cina buta dulu. Jadi tak tahulah macam mana caranya, dia kena tunjuk dulu kesediaan nak rujuk balik,” katanya.

Perhimpunan Akta 355 PAS bertujuan mendapatkan sokongan rakyat terhadap pindaan itu yang akan membolehkan Mahkamah Syariah menjatuhkan hukuman yang lebih berat dengan meningkatkan had hukuman penjara tiga tahun, denda RM5,000 dan enam sebatan rotan kepada penjara sehingga 30 tahun, denda RM100,000 dan 100 kali sebatan.

Sementara itu Ibrahim mengumumkan pihaknya akan mengadakan kongres PERKASA di seluruh negara.

Katanya, bagi kongres di semenanjung ia dikenali sebagai ‘Kongres Melayu’ manakala di Sabah dan Sarawak pula dinamakan ‘Kongres pribumi Sabah atau Sarawak”.

“Kongres yang akan diadakan bermatlamat di setiap negeri akan cuba kumpul data dan kenal pasti isu berkaitan Melayu dan pribumi.

“Fokus kita isu berkaitan ekonomi dan kemiskinan, pembangunan serta kepentingan rakyat termasuk isu penyelewengan, penindasan, salah guna kuasa di negeri masing-masing,” katanya.

Ibrahim berkata, setiap kongres mempunyai tema masing-masing bergantung dengan isu yang berlaku.

Katanya, Negeri Sembilan akan mendahului kongres iaitu pada 18 Mac 2017 dan diikuti dengan negeri-negeri lain.

Lihat Komen
ADS