Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Gerakan sokong Rukun Negara sebahagian perlembagaan
Diterbitkan:  Jan 24, 2017 9:54 AM
Dikemaskini: 2:00 AM

Pemuda Gerakan bersetuju dengan cadangan sekumpulan aktivis yang menyeru supaya Rukun Negara dimasukkan sebagai mukadimah Perlembagaan Persekutuan.

Timbalan ketuanya, Andy Yong, berkata Rukun Negara adalah ideologi Malaysia dan sebahagian daripada pegangan parti itu untuk mengekalkan lima prinsipnya.

"Gerakan bersetuju dengan Chandra Muzaffar yang mencadangkan Rukun Negara dijadilah mukadimah Perlembagaan Persekutuan.

"Ironiknya, tiada mukadimah bagi undang-undang tertinggi negara. Justeru mungkin kini masa yang sesuai untuk menambahnya," kata Yong dalam kenyataan semalam.

Semalam Chandra yang juga pengerusi sebuah inisiatif dikenali sebagai Rukun Negara Sebagai Mukadimah Perlembagaan untuk mengatasi masalah Malaysia yang kini dianggap "tidur".

Katanya, ramai rakyat negara ini sedang "mengigau" dan keadaan itu boleh membawa kepada suasana berbahaya.

Kempen atas talian juga dijalankan bagi mengumpul sokongan orang awam sebelum ia dipersembahkan kepada Majlis Raja-raja untuk pertimbangan lanjut.

Menurut Yong, Rukun Negara adalah ikrar yang dihasilkan kerajaan sebagai garis panduan membangunkan Malaysia.

"Lima rukun itu sangat penting untuk mengingatkan rakyat Malaysia betapa bertuahnya negara kita.

"Saya percaya walaupun ia perlu dibentangkan di parlimen dan memerlukan sokongan majoriti dua pertiga (bagi membolehkan perlembagaan dipinda), anggota parlimen di kedua-dua pihak akan menyokongnya," kata Yong.

Sementara itu peguam dan aktivis, Syahredzan Johan, walaupun menyokong sebarang inisiatif membawa negara ini kembali kepada prinsip-prinsip Ruku Negara, ia tidak perlu dijadikan mukadimah Perlembagaan Persekutuan.

"Menjadikan Rukun Negara sebagai peruntukan undang-undang akan menghilangkan kekuatan Rukun Negara itu sendiri yang mencerminkan aspirasi rakyat.

"Jika aspirasi itu diubah, maka pernyataan mengenai prinsip yang menjadi panduan itu boleh memenuhi keperluannya dengan mudah, namun tidak begitu jika ia menjadi dokumen rigid undang-undang.

"Lebih penting lagi, jika Rukun Negara itu dijadikan sebahagian daripada Perlembagaan Persekutuan, saya bimbang ia akan ditafsir dengan cara yang tidak mungkin sebelum ini.

"Sekarang pun kini sudah bermasalah dengan tafsiran ketat peruntukan perlembagaan," katanya.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS