Paling Popular
Terkini
story images
story images
story images
mk-logo
Berita
BERSIH: MB Johor langgar peraturan JPN
Diterbitkan:  Feb 20, 2017 5:46 PM
Dikemaskini: 9:49 AM

Menteri Besar Johor Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin kemungkinan besar telah melanggar peraturan Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) dengan menggunakan alamat pusat khidmatnya sebagai alamat MyKad miliknya, kata kumpulan pendesak reformasi pilihan raya, BERSIH.

Memetik Peraturan 15, Peraturan-Peraturan Pendaftaran Negara 1990 (Pindaan 2007), pemimpin BERSIH Maria Chin Abdullah berkata bahawa alamat di MyKad mestilah alamat tempat kediaman.

Mengikut Peraturan 15, pemegang MyKad yang tinggal di tempat baru untuk lebih 90 hari mesti membuat gantian penukaran alamat pada kad pengenalan mereka.

Khaled memberitahu Malaysiakini bahawa alamat di MyKad miliknya telah digantikan dengan alamat ibu pejabat Umno Bahagian Pasir Gudang di Taman Rinting, Masai tahun lalu.

Alamat baru ini kemudian digunakan untuk menukar butiran pengundinya. Walau bagaimanapun, isu pokok, seperti yang didedahkan oleh Pakatan Harapan Johor semalam, adalah bahawa Khaled berkongsi alamat sama dengan 13 pengundi lain.

Maria menegaskan bahawa Borang A, yang perlu diisi oleh mereka yang ingin menukar alamat mereka dalam senarai pengundi, di bawah Peraturan 12, Peraturan-Peraturan Pilihan Raya (Pendaftaran Pemilih) 2002, menetapkan bahawa alamat mestilah sama seperti alamat di MyKad.

Katanya, walaupun apa yang dilakukan oleh Khaled tidak salah, namun tujuan beliau berbuat demikian adalah "dipersoalkan".

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS