Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
'MAHB bertanggungjawab sepenuhnya di KLIA2'
Diterbitkan:  Feb 22, 2017 1:34 PM
Dikemaskini: 5:43 AM

Polis diarah untuk menjalankan siasatan ke atas Malaysia Airports Holdings Berhad (MAHB) bagaimana rakaman kamera litar tertutup yang dikaitkan dengan kes kematian Kim Jong-nam di Lapangan Terbang Antarabangsa KL (KLIA2), boleh disiarkan oleh media asing.

Timbalan Menteri Dalam Negeri Datuk Nur Jazlan Mohamed berkata MAHB bertanggungjawab sepenuhnya terhadap semua aspek keselamatan di lapangan terbang termasuk KLIA2 dan polis hanya membantu.

"Itu yang kita siasat (siapa edar rakaman cctv), rakaman tersebut mungkin tak daripada polis kerana yang mengurus lapangan terbang ialah MAHB, yang melantik anggota keselamatan ialah MAHB, polis bantuan.

"Polis sedang menyiasat pihak MAHB, siapa yang buat... kerana sudah tentu bukan polis, saya tidak mahu PDRM dipersalah dalam pengedaran video tersebut, pengurusan di bawah MAHB, MAHB kena bertanggungjawab," katanya yang dipetik Bernama selepas majlis serah tugas Yang Dipertua Pemadam di Kuala Lumpur hari ini.

Rakaman berdurasi 2.33 saat di klia2 itu disiarkan sebuah syarikat penyiaran asing itu dan tular di media sosial sejak Ahad lalu.

Pada 13 Feb lalu, Jong-nam, abang pemimpin Korea Utara Kim Jong-un, dilaporkan berada di KLIA2 untuk menaiki penerbangan ke Macau apabila secara tiba-tiba seorang wanita menekup mukanya dengan kain yang dipercayai mengandungi cecair beracun.

Jong-nam, yang menggunakan nama Kim Chol, dilaporkan meninggal dunia dalam perjalanan ke hospital.

Semalam, Timbalan Presiden Parti Amanah Negara (AMANAH) Salahuddin Ayub meminta kerajaan menjelaskan bagaimana rakaman CCTV yang memaparkan pembunuhan abang presiden Korea Utara, Kim Jong-nam itu boleh terlepas ke tangan media antarabangsa.

Salahuddin berkata, beliau tidak menolak kemungkinan amalan salah guna kuasa atau rasuah menjadi sebab mengapa rakaman itu bocor.

Lihat Komen
ADS