Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Haji agenda utama lawatan Raja Salman ke M'sia
Diterbitkan:  Feb 24, 2017 6:00 PM
Dikemaskini: 10:25 AM

Raja Salman Abdulaziz Al-Saud dari Arab Saudi akan melakukan lawatan negara ke Malaysia dari 26 Februari hingga 1 Mac, dengan perkara berkaitan haji dan kuota di samping memperkukuhkan kerjasama dalam beberapa bidang berkaitan, akan menjadi agenda utama.

Menteri Luar Datuk Seri Anifah Aman berkata lawatan negara sulung ke Malaysia oleh Raja Salman, yang menaiki takhta pada 23 Januari 2015, adalah atas undangan Yang di-Pertuan Agong Sultan Muhammad V.

Beliau berkata kali terakhir Raja Arab Saudi melawat Malaysia adalah pada 2006 oleh almarhum Raja Abdullah Abdulaziz Al-Saud. Almarhum Raja Faisal Abdulaziz al-Saud melakukan lawatan negara ke Malaysia pada 1970.

Bercakap kepada pemberita berhubung lawatan Raja Salman, Anifah berkata hubungan antara Malaysia dan Arab Saudi adalah kukuh.

"Terdapat hubungan peribadi yang akrab antara kerabat diraja Arab Saudi dan kerajaan Malaysia. Arab Saudi dan Malaysia telah memperluaskan asas hubungan kedua-dua negara dengan mempertingkatkan kerjasama dalam politik, ekonomi, pertahanan dan hal ehwal haji," katanya.

Raja Salman akan diiringi delegasi 600 anggota terdiri daripada kerabat diraja dan menteri kabinet, kata Anifah.

Baginda akan turut membawa bersama 200 pemimpin industri dan ahli perniagaan yang akan menghadiri forum perniagaan pada 28 Februari di Kuala Lumpur, katanya.

"Kami mengharapkan lawatan yang produktif, dan banyak perkara diberi peluang untuk dibincangkan secara jujur dan meyakinkan," katanya.

Arab Saudi merupakan rakan dagang kedua terbesar Malaysia di Timur Tengah, dan perdagangan antara kedua-dua negara menyaksikan peningkatan 19.8 peratus tahun lepas berbanding tahun sebelumnya dan kini berjumlah RM13.12 bilion.

Hampir 60 peratus daripada jumlah eksport Malaysia ke Arab Saudi adalah berkaitan produk minyak sawit dan produk pertanian berasaskan sawit, jentera, peralatan dan perlengkapan, makanan diproses serta produk elektrik dan elektronik, katanya.

"Bagaimanapun, masih ada banyak skop untuk diperluaskan," kata Anifah.

Menyentuh tentang kerjasama selanjutnya, Anifah berkata Malaysia melihat kerjasama lebih akrab untuk dijalin dengan Arab Saudi, antara lain, dalam bidang perdagangan, pelaburan, tenaga, pendidikan tinggi, latihan dan bina upaya.

Di bawah Program Kerjasama Teknikal Malaysia (MTCP), yang ditadbir oleh Kementerian Luar, beliau berkata 81 pegawai kerajaan Arab Saudi mengikuti pelbagai kursus yang ditawarkan oleh kerajaan Malaysia.

Mengenai pelancongan, Anifah berkata ia merupakan satu lagi sektor yang berbaloi untuk diteroka dan diperluaskan berikutan jumlah kedatangan pelancong Arab Saudi ke Malaysia melonjak hampir 24 peratus tahun lepas.

"Ini menjadikan Arab Saudi pasaran utama pelancongan bagi Malaysia dalam kumpulan Asia Barat," katanya.

Pelaburan antara Malaysia dan Arab Saudi ketika ini telahpun berada pada tahap yang mantap, kata Anifah.

"Bagaimanapun, sejak beberapa tahun lepas, pelaburan Malaysia telah dipelbagaikan dan kita kini menyertai sektor lain, selain industri berkaitan haji," katanya.

Anifah berkata Malaysia adalah negara pertama dalam lawatan Raja Salman ke Asia Tenggara sejak menaiki takhta pada 2015.

Beliau berkata upacara sambutan rasmi akan diadakan di Dataran Parlimen pada hari keberangkatan tiba Raja Salman pada Ahad, yang akan disusuli dengan kunjungan baginda ke atas Yang di-Pertuan Agong pada hari sama.

Raja Salman turut berkenan menerima menghadap Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, pada hari berikutnya, dan diikuti dengan mesyuarat delegasi.

- Bernama
 

Lihat Komen
ADS