Paling Popular
Terkini
story images
story images
mk-logo
Berita
Tunku Idris kecam kempen sebar benci di Johor
Diterbitkan:  Feb 25, 2017 7:18 PM
Dikemaskini: 11:24 AM

Tengku Temenggung Johor, Tunku Idris Sultan Ibrahim, menegur tindakan sesetengah pihak mengapi-apikan perasaan benci serta perkauman ekoran tragedi kemalangan maut di negeri itu baru-baru ini.

Tunku Idris memberikan reaksi kepada ajakan pihak tertentu untuk mengadakan protes terhadap pemandu kereta terbabit pada pagi tadi.

Mesej mengajak orang ramai mengadakan protes itu berbunyi: "Bantahan terhadap wanita Cina yang tidak dipenjarakan atau didenda dan dibiarkan lepas oleh polis begitu saja."

Mengulas mesej itu Tunku Idris menulis di Instagram: "Notis merepek apakah yang tersebar ini? Adakah begini perangai orang Johor yang bertamadun? Hentikan menuding jari. Saya harap Bangsa Johor tidak hadir pada perhimpunan yang mengapi-apikan kebencian kepada seseorang begini. Dan jangan jadikan ia isu perkauman."

Seramai lapan remaja terbunuh dan lapan lagi cedera apabila basikal yang mereka naiki dirempuh sebuah kereta di Jalan Lingkaran Dalam, dekat Johor Bahru awal pagi 18 Februari lalu.

 

 

What is this ridiculous notice going around? Is this how civilised Johorean behave? Stop playing the blame game. To the families that has lost their loved ones I'm sorry, I too have lost a family member so I know how you feel. I hope you find peace and strength during this difficult times. Let's not blame the parents and let's not blame the lady driver, she has more rights to be on that highway than underage kids on bicycles with no helmets and other protection gears on. I've personally had experienced with these children swerving dangerously in front of my car before. I hope bangsa Johor do not attend this gathering to promote such hate towards an individual. And don't make it into a racial issue. Lets come up with a solution to avoid the same thing from happening again. Al-fatihah to those who lost their lives.

A post shared by TTJ (@tunku_idris) on

 

Ketua Polis Daerah Johor Bahru Selatan, ACP Sulaiman Salleh berkata dalam kejadian pukul 3 pagi itu, sekumpulan 20 hingga 30 remaja berbasikal dipercayai menghalang Jalan Lingkaran Dalam dan jalan-jalan sekitar sebelum dirempuh seorang pemandu wanita.

Katanya, pemandu berusia 22 tahun dari arah Taman Pelangi dipercayai tidak sempat mengelak lalu merempuh kumpulan remaja berkenaan yang berusia antara 13 dan 17 tahun itu. http://www.malaysiakini.com/news/372932

Menurut anakanda ketiga Sultan Johor itu, pemandu kereta terbabit "lebih berhak berada di lebuh raya berkenaan" berbanding remaja berbasikal yang tidak mengenakan sebarang alat perlindungan diri.

"Saya secara peribadi pernah berdepan dengan kanak-kanak begitu yang melintas secara berbahaya di depan kereta saya sebelum ini," katanya.

Beliau juga menegaskan rasa simpati dan dukacita kepada keluarga mangsa kemalangan itu dan berdoa mereka tabah menghadapi ujian berkenaan.

Namun Tunku Idris mengingatkan supaya jangan ada mana-mana pihak saling menyalahkan orang lain.

Sementara itu cubaan meneruskan protes berkenaan di Dataran Bandaraya Johor pagi tadi berakhir dengan penangkapan oleh pihak berkuasa.

Portal mStar Online melaporkan, tujuh remaja ditahan polis trafik berhampiran dataran berkenaan kira-kira jam 10 pagi.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS