Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
story images
story images
mk-logo
Berita
Penganggur beli pil kuda guna duit BR1M
Diterbitkan:  Mar 17, 2017 3:14 PM
Dikemaskini: 7:27 AM

Seorang penganggur dari Bachok, Kelantan dilapor menyalahgunakan wang Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) yang diterimanya untuk membeli pil kuda.

Suspek 24 tahun itu mengakui baru menerima BR1M dan menggunakannya untuk membeli dadah itu ketika ditahan penguat kuasa Agensi Anti Dadah Kebangsaan (AADK), lapor Sinar Harian.

Ketua Unit Penguatkuasaan AADK Bachok Muhammad Rostam Mohd Aluwi berkata, suspek sebelum ini sudah tiga kali ditangkap namun masih belum serik.

“Malang sekali BR1M yang diberikan kerajaan untuk membantu mereka yang memerlukan disalahgunakan individu seperti ini. Suspek ditahan dan dihantar ke Cure and Care Rehabilitation Center (CCRC) Dengkil untuk menjalani proses pemulihan.

“Suspek adalah seorang daripada 17 yang disyaki penagih dadah ketika operasi dilakukan di sekitar Kampung Hujung Repek, Jelawat, Teluk Kemunting dan Tawang beberapa hari lalu.

"Ujian saringan urin dilakukan terhadap semua suspek mendapati 11 daripada mereka positif dadah jenis methaphetamine atau pil kuda. Semua suspek ditahan berusia lingkungan 14 hingga 48 tahun,” beliau dipetik sebagai berkata.

Beliau berkata, suspek ditahan dalam sebuah rumah bersama seorang wanita yang juga positif pil kuda.

Siasatan dibuat bawah Seksyen 3 (1) Akta Penagihan Dadah 1983.

Lihat Komen
ADS