Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Najib: Banyak kemajuan membanggakan dalam 3 bulan pertama 2017
Diterbitkan:  Mar 20, 2017 9:14 AM
Dikemaskini: 3:38 AM

Datuk Seri Najib Tun Razak berkata Malaysia telah mencatatkan banyak kemajuan membanggakan dalam tempoh tiga bulan pertama tahun ini sehingga mendapat laporan positif di media tempatan dan antarabangsa.

Perdana menteri berkata antara berita positif yang menjadi tajuk utama di banyak akhbar dan majalah itu ialah Malaysia antara 10 ekonomi Paling Pesat Berkembang Di Dunia yang dilaporkan oleh The Economist.

"PriceWaterhouse Coopers pula melaporkan Malaysia Dijangka Peroleh KDNK ke-25 Terbesar Dunia Menjelang 2030 manakala International Living Magazine melaporkan Khidmat Kesihatan Malaysia ke-3 Terbaik Dunia," katanya menerusi catatan terbaharu di laman blog najibrazak.com yang bertajuk 'Malaysia Di Mata Dunia'.

Tajuk berita lain yang turut dikongsi beliau dalam catatan itu ialah Universiti Malaya berada di ranking 100 Universiti Terbaik Asia 2017 yang disiarkan oleh BERNAMA, Ekonomi Malaysia suku keempat 2016 atasi jangkaan (Berita Harian), Langkah baharu BNM dijangka lonjakkan ringgit (New Straits Times) dan 11 subjek di Universiti tempatan disenaraikan 50 terbaik dunia (New Straits Times).

Najib berkata U.S News & World Report turut melaporkan tajuk Malaysia negara terbaik untuk pelaburan 2017.

"Alhamdulillah, tiga bulan sejak kita memasuki tahun baru 2017, Malaysia telah melangkah maju tapak demi tapak dalam setiap sudut pembangunan negara.

"Sepanjang tempoh itu juga banyak berita baik dan positif mengenai Malaysia yang telah dipaparkan di halaman surat khabar dan majalah, baik tempatan mahupun luar negara," katanya.

Tetapi malangnya, beliau berkata ada dalam kalangan rakyat Malaysia terutamanya pihak pembangkang yang memilih untuk tidak nampak atau buat-buat tidak nampak semua berita baik itu hanya kerana ia bertentangan dengan naratif mereka bahawa Malaysia adalah negara yang gagal.

"Ini bukan sahaja menunjukkan betapa pembangkang memandang rendah akan keupayaan negara dan rakyatnya, tetapi juga menunjukkan rendahnya jati diri mereka sebagai rakyat Malaysia. Di manakah rasa cintamu kepada Negaraku?" katanya.

Najib berkata kesemua itu menunjukkan bahawa keadaan Malaysia, sama ada dari kaca mata tempatan atau juga kaca mata antarabangsa, tidaklah seburuk yang dicanangkan oleh pembangkang.

Begitu banyak perkara positif yang boleh dibanggakan oleh rakyat Malaysia telah dicapai di negara ini, sama ada dari segi ekonomi, pendidikan dan bermacam lagi, katanya.

"Kejayaan Negaraku adalah kejayaan rakyat kesemuanya dan sememangnya kita harus berbangga mengenainya.

"Berbangga dengan Negaraku, Malaysia," kata Najib.

- Bernama

Lihat Komen
ADS