Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
PAS nafi kekalahan petunjuk legasi Nik Aziz tak lagi diterima
Diterbitkan:  Mar 20, 2017 3:36 PM
Dikemaskini: 7:42 AM

PAS menafikan kekalahan teruk Nik Mohamad Abduh Nik Aziz pada pemilihan pimpinan peringkat kawasan di Pengkalan Chepa Sabtu lalu adalah petunjuk legasi Allahyarham Datuk Nik Aziz Nik Mat tidak lagi diterima.

Timbalan Menteri Besar, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah, berkata kekalahan anak bekas mursyidul am PAS itu adalah kerana PAS Pengkalan Chepa mahukan pemimpin yang mempunyai masa dan berupaya memberi tumpuan di kawasan berkenaan.

"Nik Abduh adalah Ketua Pemuda PAS dan juga Ahli Parlimen Pasir Mas.

"Dengan tanggungjawab itu, sudah tentu beliau tidak mempunyai masa memadai untuk memberi tumpuan penuh di kawasan Pengkalan Chepa kerana mempunyai jawatan lebih besar iaitu Ketua Pemuda PAS,” katanya yang dipetik portal Berita Harian Online.

Anak bekas menteri besar Kelantan itu hanya mengumpul 37 undi berbanding Anggota Parlimen Pengkalan Chepa, Dr Izani Husin yang memperoleh 207 undi bagi mempertahankan jawatannya sebagai timbalan Yang Dipertua PAS Pengkalan Chepa..

Pengkalan Chepa pernah diterajui oleh allahyarham bapanya dan dilihat signifikan kerana ia dikenali sebagai satu daripada kubu terkuat PAS di Kelantan..

Pada pemilihan itu, Mohd Amar berjaya mengekalkan jawatan Yang Dipertua Pengakalan Chepa.

Mengulas lanjut kekalahan teruk Nik Abduh, beliau berkata memandangkan dirinya adalah Yang Dipertua Kawasan Pengkalan Chepa yang juga sibuk dengan tugasan lain, maka perwakilan mahu timbalannya seorang individu yang mempunyai masa.

"Dr Izani Husin adalah orang paling layak memandangkan beliau juga Ahli Parlimen Pengkalan Chepa.

"Itu pandangan saya mengenai kekalahan Nik Abduh dan ia tidak bermakna orang menolak beliau atau legasi bapanya," katanya.

Lihat Komen
ADS