Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Skandal forex: Bank Negara akan bantu, kata gabenor

Gabenor Bank Negara Tan Sri Muhammad Ibrahim berkata beliau masih menuntut ketika bank pusat itu mengalami kerugian besar berikutan perdagangan pertukaran asing pada awal tahun 1990-an.

"Untuk memberikan perspektif kepada anda apa yang berlaku kira-kira 25 tahun lalu. Saya masih menuntut, timbalan saya mengambil PhD. (Penolong Gabenor) Jessicca (Chew) masih (mengikuti) ijazah," katanya pada sidang akhbar hari ini.

Beliau berkata hanya seorang daripada semua pegawai-pegawai kanan Bank Negara yang bersama dengan bank pusat itu ketika kejadian tersebut berlaku.

"Kami akan  lakukan sedaya upaya untuk membantu, tapi jika anda tanya kami apa yang berlaku pada masa itu, kita hanya boleh beritahu anda (apa yang kami ketahui) berdasarkan dokumen yang kita ada. Itu sahaja," katanya.

Beliau berkata pasukan petugas khas untuk menyiasat kerugian Bank Negara yang dilantik oleh kabinet telah bertemu kakitangannya.

"Pasukan petugas akan memanggil pasukan kami dari masa ke semasa. Malah interaksi pertama berlaku minggu lepas," katanya.

Beliau berkata pasukan petugas itu diberikan tiga bulan untuk menyediakan satu laporan mengenai perkara itu.

Muhammad, 57, dilantik sebagai gabenor pada Mei 2016.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS