Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Wakil rakyat mahu 'periksa' laluan RM1.4j ke rumah speaker
Diterbitkan:  Mar 30, 2017 5:05 PM
Dikemaskini: 9:49 AM

Dua ahli parlimen DAP akan melawat kediaman rasmi Speaker Dewan Rakyat esok untuk memahami bagaimana dana RM1.4 juta itu dibelanjakan untuk kerja-kerja pengubahsuaian dan naik taraf.

Ahli Parlimen Segambut Lim Lip Eng berkata matlamatnya adalah untuk menentukan sama ada kerja-kerja itu yang menelan perbelanjaan besar tersebut adalah wajar.

"Kami akan cuba memahami jenis laluan masuk sepanjang 100 meter itu, pemasangan pagar elektronik, sistem keselamatan dan lampu jalan, serta kerja-kerja lain yang berkaitan yang bernilai RM1.4 juta itu.

"Kami juga berharap lawatan ini akan memberi beberapa jawapan, sama ada memuaskan atau tidak, kepada pengkritik projek ini," kata Lim, yang akan diiringi oleh Ahli Parlimen Serdang, Ong Kian Ming semasa lawatan itu.

Kerja-kerja menaik taraf itu didedahkan oleh Menteri Kerja Raya, Datuk Fadillah Yusof dalam jawapan bertulis Parlimen kepada soalan yang dikemukakan oleh Ong.

Menurut Fadillah, kerajaan membelanjakan RM1.4 juta untuk membina laluan alternatif ke kediaman rasmi speaker Dewan Rakyat di Jalan Tunku, Kuala Lumpur.

Projek itu dimulakan pada 21 Mac tahun lalu dan mengikut perancangan, ia sepatutnya disiapkan dalam tempoh 12 bulan.

Bagaimanapun, setakat ini projek itu baru 72 peratus siap berbanding 92 peratus mengikut jadual asal kerana kerja-kerja penurapan konkrit yang terpaksa dijadual semula.

 

Lihat Komen
ADS