Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Erdogan menang tipis, pembangkang bantah keputusan
Diterbitkan:  Apr 18, 2017 9:11 AM
Dikemaskini: 1:15 AM

GLOBAL l Presiden Turki Recep Tayyip Erdogan disahkan memenangi pungutan suara yang bertujuan meluaskan kuasa presiden negara itu ketika dua parti pembangkang mencabar keputusan berkenaan.

Kemenangan tipis yang diperolehi Erdogan sekali gus mendedahkan betapa berpecah belahnya negara itu.

Dua parti pembangkang Turki sebelum ini mempertikai keputusan pungutan suara yang memihak kepada Erdogan untuk mengekalkan kuasanya sehingga tahun 2029.

Parti Rakyat Repulikan (CHP) menuntut agar 60 peratus daripada undian itu dikira semula dan mengkritik keputusan untuk menerima kertas undian tidak bertanda sebagai sah kecuali jika terbukti sebaliknya.

Sehingga kini pengiraan undi yang hampir 99.45 peratus selesai menunjukkan 51.37 pengundi mengatakan ‘ya’ dan 48.63 peratus mengatakan ‘tidak’ manakala lembaga daftar pemilih memberi kemenangan kepada kempen ‘ya’.

Penyokong-penyokong Erdogan berarak di bandar-bandar besar manakala kumpulan pembangkang memukul periuk dan kuali sebagai tindakan simbolik dan tradisional bagi membantah keputusan itu.

Pungutan suara itu dilihat sebagai penting bukan hanya untuk membentuk sistem politik Turki tetapi juga hala tuju strategik masa depan negara yang menjadi ahli Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO) sejak 1952 dan berharap untuk menyertai Kesatuan Eropah (EU) sejak setengah abad lalu.

- Agensi

Lihat Komen
ADS