Paling Popular
Terkini
story images
story images

Keputusan sama ada debat antara Datuk Seri Mukhriz Mahathir dan Haris Che Mat akan ditentukan polis Alor Setar, kata Tan Sri Khalid Abu Bakar.

Ketua polis negara berkata, penentuan debat antara timbalan presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) dengan bekas menteri besar Kedah itu terletak pada ketua polis Kota Setar.

Bagaimanapun, kata Khalid, jika Mukhriz tidak berpuas hati dengan sebarang keputusan dibuat polis Kota Setar, anak bekas perdana menteri itu boleh merayu kepadanya.

Ditanya mengenai kedudukan debat yang dirancang kedua-dua mereka itu, Khalid berkata: "Itu adalah keputusan polis tempatan di sana. Kalau dia tak puas hati, dia boleh merayu kepada saya."

Pada 4 April lalu, Haris yang pernah berkhidmat sebagai pegawai khas politik kepada Mukhriz menyerahkan borang permohonan permit berdebat kepada polis daerah Kubang Pasu.

Dia mencadangkan tarikh 15 April untuk majlis memperkatakan mengenai punca kekayaan Mukhriz yang didakwa bernilai berbilion ringgit. Bagaimanapun ia tidak menjadi kenyataan.

Pada 17 April lalu Mukhriz pula menyerahkan notis kepada polis mengenai cadangannya berdebat dengan Haris pada 27 April ini. Notis Mukhriz itu bertarikh 12 April tetapi dilaporkan diserah kepada polis pada 16 April.

Lokasi debat itu dipersetujui diadakan di Dewan Perhimpunan Melayu Kedah di Alor Setar dan pemilik premis berkenaan, kata Mukhriz, bersetuju membenarkan ia diadakan.

Mukhriz juga berkata, Haris bersetuju untuk menjawab pertanyaannya mengenai hal berkaitan anak tiri Datuk Seri Najib Razak, Riza Aziz.

Sebelum ini polis juga pernah membatalkan kebenaran untuk mengadakan debat di antara bapa Mukhriz, Tun Dr Mahathir Mohamad, dengan seorang menteri kanan kabinet, Datuk Seri Nazri Aziz, di Shah Alam, Selangor atas faktor keselamatan.

[Baca berita asal]

Lihat Komen
ADS