Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
story images
story images
mk-logo
Berita

Sistem raja berperlembagaan yang diamalkan di Malaysia telah menjamin kestabilan dan sekaligus membawa keyakinan kepada negara, kata Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Seri Dr Salleh Said Keruak.

Dalam catatan menerusi blognya sskeruak.blogspot.my, beliau berkata pelabur asing telah menyenaraikan negara ini sebagai yang paling stabil dari segi politik di Asia Tenggara.

"Kita perlu mengekalkan imej dan reputasi ini dan menunjukkan kepada dunia bahawa kita memilih kerajaan melalui peti undi dan bukan melalui keganasan jalanan seperti di sesetengah negara yang mencetuskan huru-hara selepas berlaku perubahan," kata beliau.

Merujuk kepada istiadat pertabalan Sultan Kelantan, Sultan Muhammad V sebagai Yang di-Pertuan Agong Malaysia ke-15 hari ini, beliau berkata kedudukan Yang di-Pertuan Agong adalah lebih daripada sekadar simbolik dan tidak harus dianggap sebagai ketua negara yang hanya menurut kata.

Beliau berkata sistem yang diamalkan di Malaysia adalah unik dan tidak terdapat di negara lain di dunia, kata Salleh sambil menambah "Agong mempunyai fungsi untuk dilaksanakan bagi mengekalkan sistem semak dan imbang dan baginda dipilih oleh Majlis Raja-raja dan berkhidmat secara bergilir.

"Jadi, Yang di-Pertuan Agong sendiri mengamalkan satu bentuk demokrasi walaupun raja di negeri-negeri memerintah dengan diwarisi secara turun-temurun."

Sultan Muhammad V mengangkat sumpah sebagai Yang di-Pertuan Agong ke-15 pada 13 Disember tahun lepas.

- Bernama

Lihat Komen
ADS