Paling Popular
Terkini
story images
story images
story images
mk-logo
Berita

Muktamar Tahunan PAS ke-63 dipanaskan dengan pelbagai isu ketika sidang muktamar dewan-dewan yang diadakan pada hari Khamis dan Jumaat.

Antara isu 'panas' ketika sidang muktamar dewan-dewan apabila seorang pemimpin ulama PAS negeri melaungkan 'Jahanam PAN' selepas beliau memimpin bacaan ikrar.

Turut menjadi topik hangat ialah apabila terdapat perwakilan-perwakilan yang terus menerus 'menghentam' PKR.

Terdapat juga perwakilanmenggesa agar pimpinan tertinggi parti memberi kata putus sama ada untuk terus bersama atau 'bercerai' dengan PKR.

Hampir kesemua sayap dewan - Dewan Ulama, Dewan Muslimat dan Dewan Pemuda - menyentuh isu sama ada untuk meneruskan tahaluf siyasi dengan PKR.

Jadi, tumpuan adalah kepada sesi utama Muktamar Tahunan PAS yang bermula hari ini hingga Isnin, sama ada isu-isu akan terus berlanjutan. Muktamar kali ini berlangsung di Kompleks PAS Kota Sarang Semut, Kedah.

Malam tadi, Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang secara tertutup mengingatkan pimpinan dan perwakilan agar tidak bercakap tentang isu sensitif.

Menurut Setiausaha Agungnya, Datuk Takiyuddin Hassan, Abdul Hadi memberi peringatan itu supaya perwakilan dan pimpinan tidak bercakap perkara yang boleh merugikan parti terutama menjelang pilihan raya umum akan datang.

"Jadi perkara itu (telah) diarahkan dan ia tak boleh banyak dipersoalkan," katanya kepada pemberita malam tadi.

Persoalannya berkaitan peringatan presiden PAS itu akan terjawab dalam sesi utama yang bermula hari ini.

Malaysiakini juga sebelum ini ada menyenaraikan tujuh tumpuan pada muktamar kali ini.

Jadi, sama-samalah kita nantikan.

Sementara itu, perwakilan juga akan mengundi untuk memilih tiga jawatan naib presiden PAS, dan ahli jawatankuasa pusat parti itu.

Terdapat empat calon untuk jawatan naib presiden iaitu penyandang Datuk Iskandar Ab Samad, Idris Ahmad, dan Datuk Nik Amar Abdullah, serta pencabar Nasarudin Hasan.

Manakala Abdul Hadi Awang dan timbalannya, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man menang tanpa bertanding.

Abdu Hadi, 69, memegang jawatan presiden PAS sejak 2002 menggantikan Datuk Dr Fadzil Noor, manakala Tuan Ibrahim, 56, memegang jawatan nombor 2 parti itu sejak 2015.

 

 

 

Lihat Komen
ADS