Paling Popular
Terkini

Presiden Amerika Syarikat, Donald Trump semalam mengambil tindakan mengejut dengan memecat pengarah FBI James Comey, yang ada kaitan dengan siasatan Comey terhadap emel calon Demokrat Hillary Clinton tahun lepas, dengan berkata Comey tidak mampu lagi untuk menerajui agensi penguatkuasaan undang-undang itu secara berkesan.

Comey telah mengetuai siasatan FBI terhadap dakwaan campur tangan Russia dalam pilihan raya presiden Amerika 2016 dan kemungkinan wujud pakatan sulit dengan kempen Trump. Pemecatan beliau mungkin akan menyemarakkan kebimbangan mengenai integriti siasatan dan memperbaharui gesaan dijalankan satu siasatan bebas.

Pengarah FBI itu telah terlibat dalam kontroversi berhubung siasatannya terhadap sama ada Hillary menggunakan pelayan emel peribadi ketika menjadi setiausaha negara Amerika semasa penggal pertama Presiden Barack Obama, telah mengkompromikan keselamatan negara.

"Ianya penting bagi kita mencari kepimpinan baru untuk FBI yang dapat mengembalikan kepercayaan dan keyakinan orang ramai dalam misi penting penguatkuasaan undang-undang," kata Trump dalam surat kepada Comey yang dikeluarkan oleh White House.

Trump memberitahu Comey dalam surat itu bahawa beliau menerima syor Peguam Negara, Jeff Sesyen bahawa Comey tidak lagi mampu memberi kepimpinan yang berkesan. Penggal perkhidmat Comey sepatutnya sehingga September 2023.

Keputusan itu, yang diumumkan oleh Setiausaha Akhbar Rumah Putih, Sean Spicer kepada pemberita, mengejutkan Washington.

Comey telah berkata pada bulan Julai bahawa kes emel Hillary perlu ditutup tanpa pendakwaan, tetapi kemudian mengumumkan - 11 hari sebelum pilihan raya 8 November di mana Clinton menjadi calon Demokratik - bahawa dia telah membuka semula siasatan kerana penemuan baru emel berkaitan dengan Hillary.

Hillary dan anggota Demokrat lain mengatakan mereka percaya bahawa keputusan Comey itu menyumbang kepada kekalahannya dalam pilihan raya presiden.

Rumah Putih mengeluarkan satu memo oleh Timbalan Peguam Negara, Rod Rosenstein yang menjelaskan justifikasi pihak pentadbiran untuk memecat Comey.

Senator Demokratik pergi ke Dewan Senat semalam untuk menggesa Rumah Putih menjelaskan sama ada siasatan FBI terhadap dakwaan campurtangan Russia dalam kempen presiden,akan diteruskan ekoran pemecatan Comey itu.

"Kami menunggu penjelasan Rumah Putih secepat mungkin sama ada siasatan ini akan diteruskan."

Trump, dalam suratnya kepada Comey, berkata: "Walaupun saya amat menghargai anda memberitahu saya, dalam tiga masa yang berasingan, bahawa saya bukan dalam siasatan, namun saya bersetuju dengan penghakiman Jabatan Kehakiman bahawa anda tidak mampu menerajui biro itu dengan berkesan." [Baca berita penuh]

- Reuters

Lihat Komen
ADS