Paling Popular
Terkini
story images
story images

Keputusan Datuk Seri Azmin Ali mengekalkan barisan exco sedia ada di Selangor menunjukkan menteri besar itu takut kepada PAS, kata seorang pemimpin Umno hari ini.

Kata Tan Sri Noh Omar, pendirian Azmin itu dibuat kerana Anggota Dewan Undangan Negeri Bukit Antarabangsa itu sedar PAS memiliki kekuatan.

"Saya ada baca kenyataan menteri besar semalam yang menyatakan beliau masih mahu kekal exco yang ada.

"Ini menunjukkan bahawa Azmin lebih takut kepada PAS kerana dia tahu PAS ada kekuatan," katanya di Shah Alam hari ini.

PAS memutuskan untuk menamatkan kerjasama politik (tahaluf siyasi) dengan PKR yang terbina sejak 2008. Tindakan itu - yang perlu dimuktamadkan oleh Majlis Syura Ulama - meletakkan kedudukan exco PAS menjadi tanda tanya.

Hal itu kerana, jika PAS terus berada dalam kerajaan negeri, ia dilihat bercanggah sama sekali dengan pendirian muktamar yang memutuskan kerjasama dengan PKR.

Selain PKR, kerajaan Selangor turut dibentuk dengan kerjasama dua seteru ketat PAS, iaitu DAP dan Parti Amanah Negara (AMANAH).

Exco kanan PAS, Datuk Iskandar Abdul Samad, semalam menegaskan mereka akan menjalankan tugas seperti biasa sebagai komitmen parti itu meneruskan mandat diberi pengundi pada pilihan raya umum lalu.

AMANAH memang mencadangkan kepada Azmin supaya mengetepikan PAS daripada barisan exco Selangor ekoran keputusan muktamar baru-baru ini.

Bagaimanapun Azmin menegaskan beliau tidak bercadang untuk merombak barisan exco Selangor.

Menurut Noh, selain takut kepada PAS, Azmin juga dilihat gagal menghormati rakannya dalam kerajaan negeri, iaitu DAP dan AMANAH.

"Saya tengok dia (Azmin) lebih takut kepada PAS, dan juga tidak menghormati DAP dan AMANAH, kerana PAS sudah putus hubungan dengan DAP dan AMANAH," katanya.

[Baca berita asal]

Lihat Komen
ADS