Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Kalau bermaruah, exco PAS S'gor letaklah jawatan - DAP
Diterbitkan:  May 12, 2017 3:51 PM
Dikemaskini: 7:53 AM

Ahli Parlimen Raub dari DAP, Datuk Mohd Ariff Sabri berkata, exco PAS dalam kerajaan negeri Selangor patut meletak jawatan jika bermaruah dan bersetuju dengan keputusan Majlis Syura Ulama parti Islam itu yang memutuskan tahaluf siyasi dengan PKR.

“Jika exco PAS ada maruah, mereka harus meletakkan jawatan kecuali yang berada dalam kerajaan Selangor memutuskan enggan patuh kepada keputusan majlis syura ulama PAS.

“Atau, jika mereka pentingkan rakyat, mereka boleh keluar PAS dan menyertai salah satu parti Pakatan Harapan (HARAPAN).

“Dengan cara itu, Menteri Besar Datuk Seri Azmin Ali boleh kekalkan mereka dalam kerajaan negeri,” katanya, memetik laporan Roketkini.

Sebelum ini, Naib Ketua Pemuda Nasional AMANAH, Shazni Munir Mohd Ithnin mencadangkan Mohamed Azmin supaya segera melakukan rombakan kabinet dengan mengetepikan PAS.

Kata Shazni, ‘bola’ kini berada di kaki Mohamed Azmin sama ada mahu terus bersangka baik dengan PAS atau merombak kabinet Selangor bagi mengukuhkan HARAPAN dalam menghadapi pilihan raya umum ke-14 (PRU14).

"Muktamar terima untuk putus tahaluf siyasi dengan PKR, setelah berkerat rotan dengan AMANAH dan DAP sebelumnya, maka di mana relevannya untuk PAS kekal dalam kabinet negeri,” katanya kepada Malaysiakini.

Mengulas lanjut, Mohd Ariff berkata, pihaknya berpandangan PKR tidak perlu ‘memujuk’ PAS negeri itu malah kerajaan HARAPAN Selangor akan terus bertahan tanpa PAS.

“Bilangan majoriti Azmin masih boleh bertahan, bentuk kerajaan tanpa PAS,” ujar beliau yang juga yang juga ahli jawatankuasa DAP Pahang.

Sementara itu, dalam laporan yang sama berkata, Senator DAP, Dr Ariffin Omar berkata, PKR Selangor akan cuba untuk mengekalkan ‘hubungan baik’ mereka dengan PAS dengan harapan parti itu akan berubah fikiran.

Namun, jelas beliau, perkembangan kerjasama politik PAS dan Umno pula menunjukkan PAS tidak lagi berminat untuk menjalinkan hubungan dengan HARAPAN.

“Bila kita tengok situasi macam ni, sebenarnya PAS sudah tak ada lagi harapan untuk meninggalkan dasar-dasar dan pemikiran pro-UMNO mereka,” tambah Ariffin.

Lihat Komen
ADS