Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Ahok diancam bunuh, dipindah ke penjara lain
Diterbitkan:  May 15, 2017 11:49 AM
Dikemaskini: 3:56 AM

GLOBAL l Ancaman bunuh antara sebab bekas gabenor Indonesia Basuki Tjahaja Purnama atau Ahok dipindahkan dari penjara di Cipinang ke Depok, Indonesia, kata menteri undang-undang dan hak asasi manusia republik itu.

Yasonna Laoly (gambar) bagaimanapun tidak membuat penjelasan lanjut berkaitan perkembangan melibatkan tokoh pentadbir yang disabitkan bersalah menghina Islam itu, lapor media tempatan.

“Dan sukar menjaga keselamatan kerana masih ada pihak yang amat tidak berpuas hati dan adanya ancaman-ancaman untuk dibunuh,” Yasonna dipetik sebagai berkata.

Sementara itu, beliau juga berkata mendapat maklumat bahawa penjara di Cipinang sudah sangat padat.

Beliau juga berkata mengambil kira sokongan pendukung Ahok yang sering berhimpun di depan penjara di Cipinang bagi menyatakan kebersamaan mereka turut diambil kira.

“Jalan di depan penjara Cipinang adalah jalan utama yang dibimbangi sesak teruk dan mengganggu pengguna jalan, kerana orang ramai yang bersimpati pada Ahok akan memenuhi jalan raya,” akta Yasonna.

Ahok didakwa menghina agama apabila mengingatkan orang ramai tidak terpedaya dengan pihak yang memanipulasi ayat al-Quran bagi menolak pencalonnnya sebagai gabenor atas alasan beliau beragama Kristian.

Beliau kalah dalam pemilihan itu setelah beberapa siri demonstrasi besar kumpulan Islam membantah kenyataannya itu.

Lihat Komen
ADS