Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
story images
story images
story images

KINIGUIDE l Bandar Malaysia menjadi tajuk utama sejak kerajaan memutuskan untuk membatalkan perjanjian penjualan 60 peratus daripada projek berkenaan kepada sebuah konsortium usaha sama Johor dan China.

Sebelum ini, Bandar Malaysia dan projek kembarnya Tun Razak Exchange (TRX) turut dikaitkan dalam kemelut skandal 1MDB.

Malaysiakini cuba merungkai kedua-dua projek itu untuk memahami apa rancangan kerajaan dan masalah yang dihadapai oleh projek tersebut.

Apa itu TRX dan Bandar Malaysia?

Bandar Malaysia dan TRX adalah projek berkembar yang terletak kira-kira lima kilometer antara satu sama lain yang diuruskan oleh TRX City Sdn Bhd - firma itu sebelum ini dikenali sebagai 1MDB Real Estate Sdn Bhd.

Terletak di persimpangan Jalan Tun Razak dan Jalan Sultan Ismail, TRX dirancang untuk menjadi sebuah daerah kewangan antarabangsa.

Menurut laman webnya, pelan induk untuk pembangunan seluas 28 hektar itu akan menyaksikan sekurang-kurangnya empat "pelaburan gred A" menara pejabat, dua hotel lima bintang, enam menara kediaman bertaraf mewah, sebuah pusat membeli-belah dan sebuah taman bandar yang besar.

Pada asasnya, TRX sepatutnya memacu menjadi Midtown Manhattan, New York, versi Malaysia - rumah kediaman tokoh kewangan gergasi AS.

Antara syarikat yang telah melabur dalam TRX adalah Mulia Property Development Sdn Bhd, Affin Bank, Lembaga Tabung Haji, WCT Precious Development Sdn Bhd dan Kumpulan Lendlease.

Lendlease sedang membangunkan Lifestyle Quarter kawasan seluas 17 ekar di TRX berdasarkan usaha sama 60-40 dengan TRX City. Pembangunan itu akan menempatkan Tower Signature, yang bakal menjadi bangunan kedua tertinggi di Kuala Lumpur.

Sementara itu, Bandar Malaysia akan dibangunkan di lokasi bekas pangkalan Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) di Sungai Besi.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mempunyai visi besar untuk pembangunan bercampur di kawasan seluas 194ha itu, yang katanya mesti ada “kandungan yang besar, nilai budaya yang hebat, dan tarikan hiburan besar."

Antara lain, Najib mahu ia menjadi KL Internet City baru - hab utama Zon Perdagangan Bebas Digital yang pertama di dunia.

Beliau juga mahu Bandar Malaysia menjadi hab pengangkutan, yang menempatkan stesen Keretapi Berkelajuan Tinggi Kuala Lumpur-Singapura, MRT dan sambungan ke KTM Komuter, Airport Express Rail dan dua belas lebuh raya.

Sehingga artikel ini ditulis, pemaju induk bagi projek itu masih belum dilantik, walaupun kumpulan Dalian Wanda dari China dikatakan akan mendapat projek tersebut.

Pangkalan TUDM juga belum dipindahkan.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS