Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
'Ringgit cerminkan asas ekonomi sangat kukuh'
Diterbitkan:  May 25, 2017 9:41 PM
Dikemaskini: 1:44 PM

Ringgit ketika ini berada pada paras yang mencerminkan asas kukuh ekonomi Malaysia, kata Gabenor Bank Negara Malaysia Datuk Seri Muhammad Ibrahim.

Beliau dilapor berkata paras semasa ringgit itu telah dijangkakan terutamanya selepas Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) mencatatkan peningkatan kukuh 5.6 peratus.

"Paras (ringgit) akan dicerminkan oleh kekukuhan ekonomi, kami membiarkan pasaran mencari parasnya sendiri dan ia akan banyak bergantung kepada permintaan dan penawaran dolar-ringgit," beliau dilaporkan sebagai berkata.

Muhammad berkata demikian kepada pemberita selepas Majlis Anugerah Biasiswa Kijang Emas di Kuala Lumpur, hari ini.

Beliau juga berkata ringgit akan mencerminkan asas-asas ekonomi yang sangat kukuh ketika ini.

"Paras rizab antarabangsa juga bertambah baik kepada AS$97.3 bilion, yang mencerminkan mudah tunai dalam pasaran.

"Bagi bank pusat, jika kami melihat sebarang aliran masuk jangka pendek, kami akan berusaha untuk memastikan rizab antarabangsa kita mencukupi agar apabila mereka (pelabur asing) keluar, pasaran masih mempunyai mudah tunai yang mencukupi.

"Ini bukan perkara baharu, kami pernah melakukannya apabila terdapat aliran masuk besar-besaran ke dalam pasaran kewangan kita, kami mengumpul rizab antarabangsa kita untuk memastikan apabila pelabur asing meninggalkan pasaran, akan ada mudah tunai yang mencukupi," katanya.

Sejak November 2016 sehingga April 2017, Muhammad berkata meskipun aliran keluar besar-besaran dana, pasaran bon kekal stabil.

"Banyak entiti yang boleh membeli bon, jadi pasaran bon hampir tidak bergerak dan kekal stabil. Juga, mudah tunai dalam pasaran datang daripada bank pusat dan sistem perbankan," katanya.

Ringgit ditutup tinggi berbanding dolar

Sementara itu, ringgit ditutup tinggi berbanding dolar Amerika Syarikat (AS) hari ini, susulan sentimen lebih baik yang dirangsang pertumbuhan ekonomi negara pada suku pertama ketika permintaan terhadap mata wang negara maju itu berkurangan, kata peniaga.

Pada 6 petang, unit tempatan disebut pada 4.2770/2800 berbanding dolar AS daripada 4.2910/2950 ketika ditutup pada Rabu.

Lihat Komen
ADS