Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
‘Reputasi SPRM terus tercemar selagi tiada tindakan ke atas 1MDB, SRC’
Diterbitkan:  May 26, 2017 11:55 AM
Dikemaskini: 4:00 AM

Di sebalik tangkapan demi tangkapan yang dilakukannya, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) gagal menangkis reputasinya sebagai alat politik kerana gagal bertindak ke atas skandal 1MDB dan SRC International, kata ahli parlimen DAP Tony Pua.

"SPRM memaparkan imej garang dalam membuat tangkapan demi tangkapan ke atas puluhan pegawai kerajaan yang korup, bermula dari pengarah syarikat utiliti, pegawai zakat kepada pegawai kanan polis di seluruh negara.

"Bagaimanapun, semua usaha ini gagal menangkis imejnya yang tercemar dan tercalar kerana menjadi alat politik pentadbiran Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, dan kegagalannya menyentuh apa-apa berhubung dua skandal terbesar yang melanda Malaysia hari ini, iaiatu 1MDB dan SRC International," kata Pua dalam satu kenyataan hari ini.

Beliau membandingkan ini dengan Singapura, di mana pihak berkuasa republik itu, dalam tempoh satu tahun, telah mendakwa dan menjatuhkan hukuman terhadap pelbagai pihak yang terlibat dalam pengubahan wang melalui sistem perbankan negara tersebut.

Sabitan terbaru di Singapura, katanya adalah terhadap rseorang emisier yang menawarkan habuan S$3,000 kepada seorang penganalisis kewangan bagi menghasilkan laporan penilaian yang baik kepada cadangan pengambilalihan Petrosaudi Oil Services Limited (PSOSL) bernilai AS$2.4 bilion oleh 1MDB.

Malah di Malaysia, beliau berkata, Ketua Audit Negara dan Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) telah memberi amaran bahawa transaksi itu sebagai sangat tidak teratur dan gagal semua ujian tadbir urus korporat dan penelitian teliti.

"Mengapa ketika pihak berkuasa Singapura telah menyelesaikan pendakwaan dan sabitan terhadap mereka yang didapati bersalah terlibat dalam penipuan itu, tetapi di Malaysia, SPRM masih jauh daripada menyelesaikan siasatannya?

"Malah, Ketua Pesuruhjaya SPRM (Datuk Dzulkifli Ahmad) secara konsisten enggan mengesahkan jika terdapat sebarang siasatan terhadap pihak yang terlibat dalam skandal 1MDB, yang telah membebankan pembayar cukai Malaysia dengan liabiliti kewangan sebanyak RM42 bilion," katanya.

Ini adalah sebab mengapa rakyat selama-lamanya akan melihat SPRM sebagai "agensi berat sebelah" yang hanya akan bertindak terhadap "anak ikan dan bukannya jerung gergasi", katanya.

Justeru, menurut Pua, tidak kira berapa banyak tangkapan yang dibuat ke atas anggota dan pegawai polis dan agensi-agensi lain, tanggapan rakyat tetap tidak berubah.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS