Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Alat komunikasi rosak atau aset pertahanan lemah?
Diterbitkan:  May 29, 2017 11:50 AM
Dikemaskini: 3:56 AM

Tragedi kehilangan bot KD Perdana dan sembilan anggota Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) baru-baru ini mengundang persoalan terhadap tahap keselamatan peralatan penting pada aset negara.

Anggota Parlimen Lumut, Mohamad Imran Abd Hamid, berkata punca awal yang dikenal pasti menyebabkan bot itu terputus hubungan dengan kapal induknya ialah kerana kerosakan alat komunikasi, selain kehabisan bekalan minyak.

"Saya ingin bertanya, bagaimanakah alat komunikasi yang merupakan perkara paling penting dalam sesebuah bot boleh tidak berfungsi? Apakah puncanya? Apakah tiada pemeriksaan secara berkala dilakukan terhadap bot atau kapal selama ini?" katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Mohamad Imran yang juga bekas pegawai kanan TLDM mengulas insiden pada 20 Mei lalu membabitkan sebuah bot KD Perdana yang terputus hubungan dengan kapal induk ketika mereka terlibat dalam operasi mengusir bot nelayan asing di perairan Sedili, Johor.

TLDM dalam kenyataannya hari itu berkata bot berkenaan diketuai seorang pegawai dan lapan anggota laskar kanan ke bawah melaksanakan rondaan maritim rutin di kawasan perairan negara.

Bot itu kemudian ditemui pasukan pencari dan penyelamat di 90 batu nautika dari timur Kuantan, Pahang pada 22 Mei lalu.

Pada 23 Mei Panglima TLDM Laksamana Tan Sri Ahmad Kamarulzaman Ahmad Badaruddin, berkata kerosakan alat komunikasi dan kehabisan bekalan minyak merupakan antara punca awal dikenal pasti penyebab bot itu terputus hubungan.

Bagaimanapun beliau berkata masih terlalu awal untuk membuat rumusan mengenainya.

Mohamad Imran berkata insiden berkenaan tidak boleh dipandang enteng oleh kerajaan kerana ia melibatkan keselamatan anggota yang menjaga perairan negara.

Katanya, kerajaan sepatutnya membekalkan peralatan yang lebih moden dan canggih untuk kegunaan Anggota Tentera Malaysia agar kerja menjaga dan melindungi negara ini dapat dilakukan dengan baik dan sempurna.

Pada masa sama, Mohamad Imran mendakwa, aset pertahanan negara ketika ini boleh dianggap ketinggalan zaman.

"Jika pesawat kegunaan Datuk Seri Najib Razak dan Datin Seri Rosmah Mansor boleh ditukar ganti dengan nilai yang tinggi, tidak ada sebab peralatan tentera boleh diabaikan," katanya.

Mohamad Imran berkata, turut perlu dibimbangi ialah tempoh untuk bot berkenaan ditemui, iaitu 51 jam yang dianggapnya agak lama.

Sepatutnya, kata beliau, pegawai yang sudah terlatih pada bot tersebut dapat melakukan sesuatu.

"Namun yang paling musykil ialah, apakah semua ini hanyalah alasan pihak kerajaan untuk menutup kelemahan pertahanan negara yang dilihat lemah?" katanya.

Lihat Komen
ADS