Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita

Bekas Pengarah FBI James Comey berkata pada hari Rabu bahawa Presiden Amerika Syarikat Donald Trump memintanya menggugurkan siasatan terhadap bekas penasihat keselamatan negara Michael Flynn sebagai sebahagian daripada siasatan terhadap dakwaan campur tangan Rusia dalam pilihan raya presiden 2016.

Dalam keterangan bertulisnya yang dikeluarkan sehari sebelum dia muncul di hadapan Jawatankuasa Perisikan Senat, Comey berkata Trump memberitahunya dalam satu mesyuarat di Rumah Putih pada bulan Februari bahawa beliau berharap beliau (Comey) akan melepaskan Flynn.

Testimony itu menambahkan lagi tekanan terhadap Trump, seorang Republikan, yang pemilihannya sebagai presiden telah dibayangi oleh dakwaan bahawa Moscow membantunya memenangi pilihan raya tahun lepas.

Beberapa pakar undang-undang berkata, keterangan Comey boleh mengukuhkan sebarang kes pemecatan (impeachment) atas dakwaan menghalang keadilan, tetapi pasaran US mengetepikan berita daripada testimoni itu kerana kekurangan sebarang pendedahan utama.

Untuk mengemukakan kes halangan jenayah terhadap keadilan, undang-undang persekutuan memerlukan pendakwa untuk menunjukkan bahawa seseorang bertindak dengan niat "korup" niat. Ia tidak kira sama ada orang itu berjaya menghalang siasatan.

Manakala presiden tidak mungkin berdepan dengan pendakwaan jenayah, namun menghalang keadilan boleh menjadi asas bagi pemecatan.

Comey berkata beliau telah memberitahu Trump pada tiga masa yang dia tidak disiasat, mengesahkan apa yang dikatakan oleh presiden sebelum ini.

"Presiden sukacita bahawa Encik Comey telah mengesahkan akhirnya kepada umum laporan peribadinya bahawa presiden tidak disiasat berkaitan dengan siasatan (dakwaan campurtangan) Rusia," kata peguam Trump, Marc Kasowitz, dalam satu kenyataan. [Baca berita penuh]

- Reuters

Lihat Komen
ADS