Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
K'jaan bakal bentang Akta Khas Jenayah Siber - TPM
Diterbitkan:  Jun 9, 2017 2:50 PM
Dikemaskini: 6:52 AM

Kerajaan akan membentangkan akta khusus dalam usaha mengekang jenayah siber pada sidang Parlimen akan datang, kata Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi.

Ahmad Zahid yang juga Menteri Dalam Negeri berkata draf akta itu telah diserahkan kepada Peguam Negara Tan Sri Mohamed Apandi Ali semalam.

Buat masa ini katanya, Akta Keselamatan Siber akan diteliti Peguam Negara sebelum dibentangkan pada sidang Parlimen akan datang.

"Kerajaan serius dalam (menangani) jenayah siber ini, kerana ia juga termasuk dalam kuasa pihak agensi penguat kuasa bagi memantau sebarang aktiviti pengambilan (rekrut) pengganas atau dana yang digunakan dari sumber dalam atau luar (negara) bagi keganasan atau Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram (AMLA) atau lain termasuk perjudian dalam talian," katanya di Johor Bahru hari ini.

Beliau berkata demikian kepada pemberita ketika diminta mengulas mengenai usaha kerajaan menangani aduan berhubung keselamatan siber yang secara purata diterima sebanyak 10,000 kes setahun.

Menurut Ahmad Zahid, dengan akta berkenaan kepentingan rakyat sewaktu menggunakan internet akan lebih terpelihara dan segala transaksi maklumat dalam talian tidak akan tergugat.

Justeru itu, katanya dengan adanya Agensi Keselamatan Siber Negara (NCSA) menjadi agensi tunggal dalam mengkoordinasikan semua agensi yang menguruskan ancaman keselamatan siber, pemantauan dapat dilakukan setiap masa dan setiap aduan akan diambil tindakan perundangan.

"Kita melihat aspek keselamatan dan perlakuan jenayah sebagai keutamaan kepada kewujudan agensi berpusat ini," tambah Ahmad Zahid.

NCSA pada dasarnya berkuat kuasa pada 1 Februari lepas di Majlis Keselamatan Negara (MKN), Jabatan Perdana Menteri, dengan mengguna pakai undang-undang sedia ada termasuk Akta Komunikasi dan Multimedia Malaysia 1998, Akta Fitnah 1957 dan Akta Hasutan 1948.

- Bernama

Lihat Komen
ADS