Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
BERSATU terajui HARAPAN untuk cetus 'tsunami Melayu'

Cadangan supaya Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) memimpin gabungan Pakatan Harapan (HARAPAN) adalah sebahagian daripada rancangan untuk mendapatkan sokongan masyarakat Melayu pada pilihan raya umum akan datang, kata sumber dalaman gagasan tersebut.

Bercakap dengan syarat namanya tidak didedahkan, sumber itu berkata, idea agar BERSATU mencetuskan "tsunami Melayu" telah memecahkan parti komponen gabungan itu meskipun ada mempercayainya sebagai kunci untuk menumbangkan kerajaan pemerintah yang diterajui Umno pada pilihan raya akan datang.

Malaysiakini difahamkan bahawa terdapat penyokong idea itu dalam semua parti komponen HARAPAN.

Penganalisis politik Prof Dr Ahmad Atory Hussain bersetuju bahawa ada kemungkinan BERSATU mampu untuk mencetuskan "tsunami Melayu" yang bakal memihak kepada HARAPAN.

"Jika (Pengerusi BERSATU) Tun Dr Mahathir Mohamad menerajui HARAAPN, orang Melayu akan berasa lebih yakin," katanya kepada Malaysiakini.

Beliau berkata parti serpihan Umno itu semakin berkembang pada kadar yang cepat dan sudah mencapai kemajuan dengan menembusi kubu kuat Umno di kawasan Parlimen Felda.

Tidak semua setuju

Awal hari ini, BERSATU dilaporkan mencadangkan Mahathir dan presiden parti itu, Tan Sri Muhyiddin Yassin, masing-masing dilantik sebagai pengerusi dan presiden HARAPAN, manakala Datuk Seri Anwar Ibrahim yang kini di penjara diperuntukkan jawatan penasihat.

Selain itu, isteri Anwar dan Presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail akan menjadi timbalan pengerusi dan Timbalan Presiden PKR Datuk Seri Azmin Ali juga dicadangkan sebagai timbalan presiden HARAPAN.

Setiausaha Agung DAP, Lim Kit Siang dan Presiden Parti Amanah Negara (AMANAH) Mohamad Sabu pula dinamakan sebagai naib presiden.

Walau bagaimanapun, tidak semua dalam HARAPAN yakin dan bersetuju bahawa rancangan itu akan membuahkan keputusan yang dinanti-nantikan.

"Terdapat hujah bahawa BERSATU mampu meraih sokongan daripada orang Melayu luar bandar dan juga bandar.

"Mereka yang mahu menang memihak kepada cadangan ini. Tetapi orang yang mementingkan prinsip akan menentangnya," kata seorang pemimpin DAP.

Seorang pemimpin PKR pula berkata dengan membenarakan BERSATU menjadi peneraju akan menggagalkan nilai teras HARAPAN, yang memberi penekanan kepada konsensus.

"HARAPAN adalah mengenai kesaksamaan - semua parti sama, mempunyai suara sama, prinsip konsensus dan sebagainya.

"Setakat ini belum ada yang jelas bahawa terdapat perubahaan Melayu secara besar-besaran yang dipanggil sebagai tsunami Melayu kerana BERSATU," katanya.

Strategi hampir sama?

Mereka yang menentang idea itu percaya bahawa rakyat Malaysia lebih mengambil berat tentang isu-isu lain seperti keperluan seharian mereka berbanding sentimen perkauman.

"Saya fikir kita perlu meluangkan lebih banyak masa menjelaskan bagaimana kita boleh menjadikan kehidupan rakyat biasa lebih baik melalui tawaran dasar kami, dan kurangkan masa memikirkan strategi kewujudan bersama, dengan harapan tsunami akan berlaku," kata sumber lain.

Tanpa mengira sentimen, mempercayai bahawa BERSATU mampu memenangi hati orang Melayu, terutamanya di kerusi luar bandar yang selama ini menjadi kubu Umno adalah sesuatu yang berbaloi untuk diperjudikan.

Pembangkang sebelum ini berjaya menembusi dan menawan hati sebahagian besar pengundi di kalangan rakyat di bandar, dan juga masyarakat bukan Melayu.

Ini bermakna potensi mereka untuk mendapatkan lebih banyak sokongan di kalangan pengundi dalam demografi ini sudah mencapai hadnya.

Dengan usaha memberi tumpuan kepada pengundi bandar dan separa bandar, pembangkang berjaya membuat kejutan pada tahun 2008, dengan undi popular mereka melonjak sebanyak hampir 14 peratus, berbanding dengan 2004.

Pembangkang mengekalkan strategi hampir sama pada tahun 2013, tetapi berkempen kepada pengundi yang telahpun menyokong mereka hanya menyaksikan ganjaran itu jauh lebih kecil.

Undi popular yang diraih hanya meningkat tiga peratus, berbanding dengan tahun 2008.

Jika pembangkang mahu memenangi lebih banyak penyokong, maka tumpuan harus diberikan kepada kawasan baru, seperti penempatan Felda yang dikuasai oleh orang Melayu.

Lihat Komen
ADS