Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Mahkamah tangguh pendengaran persempadanan semula

Mahkamah Rayuan di Putrajaya menangguhkan kedua-dua kes membabitkan kerajaan negeri Selangor dan Melaka menentang Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) berhubung persempadanan semula, selepas wujudnya kebimbangan mengenai usaha mempercepatkan kes-kes tersebut.

Keputusan ini dibuat selepas Ketua Hakim Negara Tan Sri Md Raus Sharif kononnya memberikan arahan langsung untuk menetapkan tarikh pendengaran bagi kedua-dua kes tersebut, hari ini.

Tarikh pendengaran baru adalah pada 18 Julai untuk kes Melaka dan 20 Julai untuk kes kerajaan negeri Selangor.

Peguam bagi kerajaan negeri Selangor dan Melaka, Ambiga Sreenevasan sedang mengendalikan kes lain di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini.

"Tarikh untuk kes itu ditetapkan pada bulan Januari (tahun ini)," kata peguam Tommy Thomas yang menggantikan Ambiga, memberitahu sidang Mahkamah Rayuan yang terdiri daripada Hakim Datuk Umi Kalthum Abdul Majid, Tan Sri Idrus Harun dan Datuk Hasnah Mohammed Hashim.

Tarikh percubaan untuk kes lain sukar untuk ditangguhkan, katanya, kerana pakar asing telah diterbangkan ke Malaysia untuk dipanggil sebagai saksi.

Thomas seterusnya berkata, semasa pengurusan kes pada 9 Jun, Ambiga telah memaklumkan pendaftar bahawa beliau mempunyai satu lagi kes pada 20 Jun, tetapi tarikh pendengaran ditetapkan pada hari yang sama.

Beliau menegaskan, notis rayuan untuk kes Melaka pada 15 Mei.

Plaintif dalam kedua-dua kes menentang SPR masih belum mengemukakan permohonan kerana tidak diberi masa yang cukup, kata Thomas.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS