Paling Popular
Terkini
story images
story images
mk-logo
Berita
Saya tak sebut isu bikini secara khusus – exco T'ganu
Diterbitkan:  Jun 22, 2018 3:31 PM
Dikemaskini: 8:38 AM

Exco penerangan Terengganu menjelaskan beliau tidak mengulas isu berbikini di negeri itu secara khusus ketika membincangkan soal pelancongan negeri dalam wawancaranya dengan sebuah portal semalam.

Sebaliknya, kata Mohamad Nor Hamzah berkata, beliau ingin menegaskan kerajaan baru PAS di negeri itu tidak tergopah-gapah melaksanakan peratusan baru dan akan menyelesaikan masalah secara berperingkat.

“Contohnya, Islam tidak pernah memaksa wanita bukan Islam bertudung, tetapi pastinya mereka tidak boleh sewenang-wenangnya berpakaian yang tidak senonoh di tempat awam.

“Dalam temuramah, saya tidak menyebut isu berbikini secara khusus, mungkin wartawan terkhilaf,” katanya.

Free Malaysia Today semalam melaporkan Terengganu tidak menghalang pelancong bukan Islam melakukan aktiviti pelancongan, termasuk “berbikini” di pulau dan pantai negeri itu.

Portal itu memetik Mohamad Nor Hamzah sebagai berkata kerajaan menghormati hak bukan Islam “berbikini”, walaupun asas perjuangan parti itu untuk memartabatkan agenda Islam.

“Setakat ini kita kekal dengan peraturan sedia ada, sebab pelancong ada hak mereka yang tersendiri khususnya bukan Islam (untuk berbikini).

“Kita bersikap toleransi dalam mengurus keadaan yang ada secara harmoni dan kasih sayang. Kebebasan diberi kepada pelancong bukan Islam dengan syarat ia tidak melampaui batas dan setakat ini keadaan di pulau pelancongan terkawal dan pemantauan dibuat,” katanya.

Dalam kenyataan dalam Harakahdaily hari ini, Mohamad Nor juga berkata, kerajaan Terengganu juga sedang menyiapkan dasar pelancongan yang tidak drastik atau menekan pelancong bukan Islam.

Ia, katanya, bakal memberikan ruang yang secukupnya kepada mereka menikmati keindahan semula jadi Terengganu tanpa bimbang.

“Saya berharap isu ini difahami oleh dua golongan iaitu golongan yang gopoh untuk melihat perubahan dalam sekelip mata agar jangan menganggap kerajaan Terengganu akan mengabaikan peraturan dan keindahan adab dan golongan kedua yang mahu memburukkan kerajaan negeri supaya bertindak seperti kerajaan ala Taliban.

“Kerajaan negeri akan mendahului sikap toleransi dan dialog.

“Kerajaan akan bergerak dengan dakwah dan pembangunan insan akan diteruskan,” kata exco pembangunan insan, dakwah dan penerangan negeri terengganu itu.

Lihat Komen
ADS