Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

Bekas menteri penerangan Datuk Seri Zainuddin Maidin, yang tewas di Sungai Petani, hari ini mengadakan sidang akhbar terakhirnya di Angkasapuri dan meluahkan rasa terkilan terpaksa "berpisah dengan kawan rapat, terutama di bilik berita Radio Televisyen Malaysia (RTM)."

"Saya tidak menangis kehilangan jawatan ahli parlimen dan menteri penerangan. Saya bukan mencari jawatan. Saya hanya penumpang," katanya kepada media.

"Saya menangis kerana terpaksa berpisah dengan kawan rapat di kementerian terutama bilik berita RTM."

zainuddin maidin fairwell pc 110308 angkasapuri Beliau menambah, "saya tidak mahu menyalahkan sesiapa. Biar rakyat menghakimi saya."

Zainuddin, yang lebih popular dipanggil Zam, juga mengakui pilihanraya 2008 berjaya menonjolkan semula pengaruh bekas timbalan perdana menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Beliau mendakwa ingin bersara sebelum pilihanraya 1999 tetapi bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad mengajaknya bertanding di kerusi Merbok, yang dimenanginya pada 2004.

"Dr Mahathir yang menilai prestasi saya. Tun Khalil Yaakob, waktu itu setiausaha agung Umno, kata Dr Mahathir mahu saya bertanding," katanya, sambil menambah beliau yakin pada Umno.

Mengulas kekalahannya di kerusi parlimen baru yang ditandinginya, Zainuddin berkata beliau dimaklumkan dipindahkan ke kerusi itu dua hari sebelum penamaan calon.

"Saya diarah bertanding di Sungai Petani hanya dua hari sebelum penamaan calon. Saya tidak tahu apa-apa tentang Sungai Petani," katanya.

"Orang tidak mahu undi saya (di Sungai Petani). Saya kata (pada mereka), 'undi BN, bukan undi saya'," katanya.

"Jika bertanding di Merbok, saya menang."

(Bagaimanapun di Merbok, BN juga tewas kepada PKR dengan majoriti 3,098 undi daripada 15,162 pada 2004. Zainuddin tewas kali ini 9,381 undi. BN menang 17,502 undi pada 2004 di Sungai Petani).

Beliau juga mengakui ditolak pengundi bukan Melayu. "Saya tidak dapat 9,000 undi Cina," katanya.

"Ada juga orang Melayu dan Umno tidak gembira dengan saya. Itu (perkara) biasa."

Dalam analisisnya, pembangkang menang besar kali ini kerana undi bantahan. "Mereka akan mengundi siapa sahaja," katanya.

Beliau menambah, parti politik kini sudah moderat dan menampilkan senario politik baru sebagai melambangkan kematangan demokrasi di Malaysia.

"Tetapi berapa lama?" katanya.

ADS