Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Mahathir: Najib dibayangi 'tingkat empat' baru
Diterbitkan:  Oct 30, 2008 2:41 PM
Dikemaskini: 12:04 PM

Mantan perdana menteri bimbang kesan negatif pengaruh kumpulan penasihat Datuk Seri Mohd Najib Razak ala pasukan "tingkat empat" yang didakwanya menyebabkan kejatuhan Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

Tun Dr Mahathir Mohamad juga mendakwa hubungan penasihat timbalan perdana menteri ini ada hubungan dengan pasukan penasihat Abdullah, termasuk menantunya Khairy Jamaluddin.

"Saya diberitahu, Najib juga mempunyai penasihat muda yang amat berpengaruh terhadapnya.

najib ethos capital and chedet blog posting "Mereka ini mempunyai hubungan rapat dengan menantu Abdullah dan tingkat empat, bahkan mereka adalah daripada kumpulan yang sama," katanya.

Istilah "tingkat empat" pertama kali dipopularkan oleh Dr Mahathir sewaktu mengkritik Abdullah beberapa tahun lepas bagi merujuk sekumpulan penasihat perdana menteri yang beroperasi di aras empat bangunan Pejabat Perdana Menteri.

Mereka ini didakwa mempunyai pengaruh kuat dalam penentuan dasar-dasar dalam pentadbiran kerajaan.

Walaupun mengakui terdapat sumbangan positif kumpulan penasihat, Dr Mahathir bagaimanapun bimbang jika mereka mempunyai kepentingan perniagaan dan cuba mempengaruhi Mohd Najib untuk menggunakan dana awam seperti Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP).

Beliau menyebut syarikat Ethos Capital Sdn Bhd yang diumpamakannya dengan peranan syarikat pelaburan ECM Libra Bhd yang mencetuskan kontroversi susulan penggabungan dengan syarikat berkaitan kerajaan.

"Apakah Ethos, yang juga terlibat dengan tingkat empat, akan menjadi seperti ECM-Libra?

"Ethos Capital, sebuah syarikat pelaburan jenis Equity Capital tidak banyak berbeza daripada hedge fund (pengurusan dana).

"Mereka amat berminat untuk dapat sebahagian dari tabung KWSP yang sekarang berjumlah RM300 bilion untuk mereka urus pelaburannya, kononnya dengan pulangan 40 peratus," kata Dr Mahathir di blognya Chedet.com .

"Najib harus berhati-hati supaya pisang tidak berbuah dua kali."

ADS