"Ladang ternakan babi hadiah pilihan raya"

365 Comments - Show Original Post Collapse comments

«Oldest ‹Older   1 – 200 of 365   Newer› Newest»
Blogger msian said...

Sangat tepat... SELAMA Kerajaan BN di selangor penternakan babi dibuat sacara terbuka tanpa system/teknologi terkini yang mencemarkan alam sekitar tetapi SEKARANG Kerajaan PR meluluskan cadangan penternakan babi yang tertutup & systematic yang mengunakan teknologi terkini dimana sisi buangan akan diguna semula untuk menjana tenaga dan membuat manakanan babi2. Jadi tiada lagi pencemaran alam sekitar!!!!

Terima Kasih PR

dari berita tv3 11th April 2008

12/4/08 12:16 AM

Blogger Anonymous said...

This posting shows how shallow you are. Reminds me of what you've said on the 15th of October 2007.

I agree with what msian said. Under proper implementation, it will not be an issue.

Malaysia is not an Islamic state as stated in the constitutions. There is no reason why Pig Breeding should be banned in this nation. We are a country of multi races, learning how to respect the cultures and customs of others are the key to achieve racial harmony.

12/4/08 12:31 AM

Blogger azam said...

Kat Selangor, ni reason & justification for the project.
1. Dapat menggurangkan jumlah ladang-ladang ternakan yang sah atau tidak yang diusahakan selama ini di seluruh negeri-negeri dalam Malaysia. Secara tidak langsung negeri-negeri lain bebas dari urusan tadbir selia khinzir.
2. Dapat mengurangkan pencemaran alam sekitar. Seperti kita semua sedia maklum bahawa pencemaran dari najis khinzir ini adalah amat berat dan kritikal ketika ini. Oleh itu dengan cara moden dan berpusat dapat mengurangkan pencemaran di negeri lain samada pencemaran air atau bau.
3. Pelaksanaan projek ini juga dapat mengurangkan wabak penyakit berkaitan dari hal khinzir seperti JE (Virus Nipah) kerana ianya hanya akan melibatkan satu sahaja kawasan kerana mengambi kira sistem berpusat yang dilaksanakan. Secara tidak langsung kawalan penyakit dari binatang ternakan berkenaan tidak merebak ke negeri-negeri lain. Hanya tertumpu pada satu kawasan sahaja.
4. Hasil penternakan ini hanyalah untuk keperluan penduduk bukan Islam di dalam Malaysia sahaja dan bukan untuk dieksport. Alasannya adalah mudah, kerana ia dapat dikawal jumlah ternakan mengikut permintaan tempatan.
Kat Melaka Tok Li, apa yg kerajaan melaka telah buat???

12/4/08 1:07 AM

Blogger rasa sayang said...

ali rustam ini tak cerdik langsung. pakai hentam sahaja. kacamata apa? saya rasa dia ini buta la. eh, pak ali, sila baca commen dan jawab. jangan pakai tulis saja. kalau buta jangan jadi CM, pergi balik kandang tidur.

12/4/08 2:07 AM

Blogger rasa sayang said...

bersama-sama kita doakan kerani pak ali rustam ini menjadi mahkluk tersebut dalam hidupnya selepas mampus. sedarlah sikit? jangan dok asyik kritik orang lain ja, jangan lupa semua benda hidup di muka bumi ini dicipta oleh allah yang maha berkuasa. Semua ciptaannya ada punya baik dan buruk. kami nak tahu korupsi lebih haram atau khinzir yang lebih haram? jawab jangan tak jawab....

12/4/08 2:22 AM

Blogger Cruise22 said...

kau ni umpama babi dalam kandang tau tak.. membabi buta jer menembak.. kalau kau berjaya tutup dan kurangkan kandang2 babi, ada kau pikir macam mana utk kurangkan pencemaran macam kerajaan selangor? dahlah kau tu jangan menyalak lagi lah.. kau tinggal 4-5 tahun jer ni..kau kata umno tak perlu mca, mic semua untuk bentuk kerajaan... apa jadi kat pru12 hari tu? 70lebih kerusi cukup ke untuk bentuk kerajaan? hahahahhahahhahhahahahhahahahaha kaca mata kau dah pecah ke apa? bodoh punya orang. lu bodoh!

12/4/08 2:28 AM

Blogger su-kj said...

A.kum Datuk,

1. First time saya datang blog Datuk ni. Tahniah kerana ada blog sendiri. Ini baru ada standard Pemimpin Umno. Jika tidak sebut 'thumb drive' pun ada Pemimpin Umno tak tahu itu benda apa?

2. Waa...sedap tengok Datuk belasah kerajaan negeri selangor bersabit isu babi. Jangan lupa Datuk sebab kat Melaka pun banyak lagi tu.

3. Bagi saya, Selangor ka..Melaka ka..Umno ka..PAS ka..PKR ka..semua bersalah dalam isu babi ini. Jika benda itu haram ia tetap haram dan jika diteruskan juga pasti masalah tetap timbul juga.

4. Kadang-kadang demokrasi, majoriti, suara rakyat tidak boleh menyelesaikan semua masalah. Dalam hal tertentu 'kuku besi' atau autokrasi diperlukan untuk menyelesaikan sesuatu masalah.

5. Jika saya PM Malaysia, sudah tentu saya akan bakar saja semua babi-babi yang ada di negara ini. Jika takut jangan jadi Pemimpin.

http://www.penyokong-kj.blogspot.com

12/4/08 2:28 AM

Blogger Kawan Baik said...

Akum Dato,

saya ingatkan dato merupakan politik pemimpin yg matang. rupa seorang pemimpin yg suka ambil kesempatan dan menuduh tanpa unsur periksa. kalau nak menghentam kerajaan selangor pun jgn ambil info daripada paper/tv... dapatkan info terus daripada mulut kerajaan PR atau dapatkan kenyataan terperinci yg dikeluarkan oleh PR di internet.kami sebagai rakyat malaysia inginkan khidmat yg terbaik dan muafakat pemimpin x kira kerajaan atau pembangkang. apa yg saya faham dan dapat maklumat daripada kerajaan PR mereka ingin mengumpul semua ladang babi di selangor di 1 sahaja kawasan dan ladang tersebut dibangunkan/diusahakan menggunakan teknlogi moden agar terpelihara alam sekitar dan mengelakkan pencemaran. rakyat menyokong kalaulah itu tujuannya... babi hak bukan islam... hak orang islam pula adalah kekotoran dan kebersihan daripada ternakan babi tersebut terpelihara. saya sebagai rakyat malaysia sudah muak dengan pemimpin umno terutamanya berfikiran sempit, jumud dan mainkan sentimen perkauman untuk kepentingan perut sendiri. kami perlukan pemimpin yg bersih sama ada zahir mahu pun batin. kami tak perlukan pemimpin yg rasuah, zalim dan menggunakan kuasa atas kepentingan diri sendiri. dato sendiri cuba ingin menghentam pihak lain akan tetapi negeri yg dato' tadbir sendiri pun bermasalah dalam hal pengurusan babi. jgn hanya tahu menunding jari pada orang lain tp diri sendiri tidak mahu dilihat. harapan kami rakyat malaysia agar dato dan pemimpin umno yg lain semoga lebih berfikiran terbuka dan berjuang untuk agama, bangsa dan negara BUKAN UNTUK KEPENTINGAN PERUT SENDIRI & KRONI.

Dari,
anak muda selangor yg sudah meluat dengan pemimpin umno.

12/4/08 2:39 AM

Blogger Kawan Baik said...

Akum Dato,

saya ingatkan dato merupakan politik pemimpin yg matang. rupa seorang pemimpin yg suka ambil kesempatan dan menuduh tanpa unsur periksa. kalau nak menghentam kerajaan selangor pun jgn ambil info daripada paper/tv... dapatkan info terus daripada mulut kerajaan PR atau dapatkan kenyataan terperinci yg dikeluarkan oleh PR di internet.kami sebagai rakyat malaysia inginkan khidmat yg terbaik dan muafakat pemimpin x kira kerajaan atau pembangkang. apa yg saya faham dan dapat maklumat daripada kerajaan PR mereka ingin mengumpul semua ladang babi di selangor di 1 sahaja kawasan dan ladang tersebut dibangunkan/diusahakan menggunakan teknlogi moden agar terpelihara alam sekitar dan mengelakkan pencemaran. rakyat menyokong kalaulah itu tujuannya... babi hak bukan islam... hak orang islam pula adalah kekotoran dan kebersihan daripada ternakan babi tersebut terpelihara. saya sebagai rakyat malaysia sudah muak dengan pemimpin umno terutamanya berfikiran sempit, jumud dan mainkan sentimen perkauman untuk kepentingan perut sendiri. kami perlukan pemimpin yg bersih sama ada zahir mahu pun batin. kami tak perlukan pemimpin yg rasuah, zalim dan menggunakan kuasa atas kepentingan diri sendiri. dato sendiri cuba ingin menghentam pihak lain akan tetapi negeri yg dato' tadbir sendiri pun bermasalah dalam hal pengurusan babi. jgn hanya tahu menunding jari pada orang lain tp diri sendiri tidak mahu dilihat. harapan kami rakyat malaysia agar dato dan pemimpin umno yg lain semoga lebih berfikiran terbuka dan berjuang untuk agama, bangsa dan negara BUKAN UNTUK KEPENTINGAN PERUT SENDIRI & KRONI.

Dari,
anak muda selangor yg sudah meluat dengan pemimpin umno.

12/4/08 2:39 AM

Blogger Wakmasnoor said...

Salam Datuk,

Im TOTALLY AGAINST this so-called PIG farming, business, technologies, socio-rights etc whatever. For what my personal stands and opinion of political party may be; the SAME APPLIED to these matters of pig. At such, im totally AGAINST THE SPENDING of RM100mil, what more in the INVESTMENT/BREEDING of Pig. The newly formed Selangor state govt, has OVERLOOKED the MAIN SENTIMENT of the MAJORITY of the Rakyat in Selangor, particularly in Langat. While the respect for each and everyone NEEDS must not be VICTIMIZED; the SENSITIVITY of each and everyone RELIGION MATTERS must not be COMPROMISED.

Although, i agree with the use of the so-called excellent re-cycling technologies (from Germany) and agree too with the explanations given; such a step of promoting the biggest (and most expensive) pig farm in Malaysia vis careful planing in environmentally safe zone, is the FIRST STEP TOWARDS many many more (of the same standard and size) in times to come, and with the same given course-of-action as guiding reason. While the reason fits well into people whom had environment concerns in mind; the OUTCRIES AND AGONIES of the people concerned, supersedes any tech or environ reasons.

This is a case for the need of highest TOLERATION and sacrifices among the people. And the respect for the majority of people of certain religion must be adhered. It has nothing to do with hatred but all to do with religion aspect, respect and racial harmony.

While you Datuk cant help it to POINT OUT at Selangor, the same amount of SHAMES AND SCHMUCKS is on you and Melaka too. The only difference was that, you didnt make it as PUBLIC AND TRIUMPHANT as the DAPs did in Selangor. Because, pig is one issue that we dont need anyone to be hero of.

12/4/08 2:55 AM

Blogger xenobiologista said...

From the "environmentally friendly" perspective - it's true that pigs generate a lot of waste but so do all animals. The solution should be to write regulations requiring pig farms to have proper waste treatment systems, as "msian" pointed out, rather than banning farms.

Also, pigs are far more efficient at converting food into meat than cows! Beef is the least environmentally friendly meat in that sense.

In addition, pig breeding benefits the Malaysian economy overall because we export pigs to Singapore, so it's a source of cash inflow from the kiasus down south.

12/4/08 3:08 AM

Blogger xenobiologista said...

Also, one more VERY IMPORTANT point: NIPAH VIRUS IS NOT JAPANESE ENCEPHALITIS...aiyoooo...how come people are still dumb about this after 10 years??? Oh yeah..because the government spent tens of thousands of ringgit advertising and fighting the wrong virus before Drs Lam Sai Kit and Chua Kaw Bing discovered it was a new virus.

JE = spread by nyamuk Culex
Nipah = spread by saliva, urine, and respiratory secretions from FRUIT BATS (keluang), not pigs!!!

12/4/08 3:15 AM

OpenID waikatomalaysians said...

Anonymous said "Malaysia is not an Islamic state as stated in the constitutions. There is no reason why Pig Breeding should be banned in this nation. We are a country of multi races, learning how to respect the cultures and customs of others are the key to achieve racial harmony."

Yes, M'sians must learn to respect each other's cultures. However, your post clearly show you don't, at least in this issue. Muslims view the pig as extremely dirty, in the spiritual sense.

Touching the pig, its products, wastes, even water that has touched the pig makes the person spiritually impure and unable to perform his prayers. To purify, he must wash himself or the things that have come into contact with the pig with seven parts water and one part water mixed with soil. Imagine doing this everyday for the rest of your life.

Eating food or drinking water containing the pig, even minutely contaminated, is believed to corrupt the soul. Therefore, muslims will feel uncomfortable living near such pig farms and having the possibility that their food and houses will be contaminated.

When you have understood the aversion that we have to the pig, then perhaps non-muslims will understand why we don't want pig farms anywhere near where we live. So please, when you make such statements that we should respect each other's culture, please consider the views of muslims as well. Just because muslims are the majority, does not mean that minorities can ignore our views.

Finally, I repeat my call to all Malaysians. Please be civil! Do you think that anyone will take you seriously and listen to you if you maki hamun them? Use this rule of thumb: Thou Shall Not Write Anything on the Web That Thou Won't Say to the Person's Face in Real Life. Let us all be matured and practice our freedom of speech in the proper way.

12/4/08 4:24 AM

Blogger yourfuckingod said...

Yo, sometimes you should get your facts right down to the very detail before posting you blog man. People reading your blog has ways to get information so detailed and correct, that you will not get over mainstream media.

Buck up you red ass baboon, think thrice before you post (if you are able to think)

Basically, why limit the pig farming when you can actually think of ways to export? Duh, what's the point of 'making enough for local consumption' when you yourself sometimes should for globalisation?

With proper planning, and maintenance, you can farm anything. Don't push the blame onto others. Blame yourself for being short-sightness.

12/4/08 4:26 AM

Blogger nakmarah_marahlah said...

Salam Datuk Seri,

Hentam jangan tak hentam. Tapi hentam tu biarlah bertempat supaya mendapat respon baik daripada orangramai.

Kita tak nafikan haiwan ini haram disisi agama kita tetapi apa salahnya Datuk Seri dapat maklumat terperinci daripada Tan Sri Khalid Ibrahim tentang rancangannya itu. Jika boleh digunapakai di Melaka, saya fikir ada kebaikan juga. Setidak-tidaknya dapat kurangkan bebanan Datuk Seri menusuk isu ini sejak sekian lama hingga kawasan perternakan tersebut beralih arah kpd pembangkang. Mana nak letak muka...

Ingatan seorang adik dan rakan lama.

12/4/08 6:08 AM

Blogger Blow d' whistle said...

shahrin/shahril bin saad/saat

ko ni buta it ke

mcm ner ko buat blog utk ali ketam...tapi tak pandai nak balas semula komen pembaca

bikin malu ex-sultan muhamad jer la

baik ko resign dari jadi s/u media ali ketam

tak pun ko belaja dr ex-student sultan muhamad yg sorang lagi ni...faisal tehrani....dia pun dah jd blogger lama daa

ko mkn gaji buta ke?

12/4/08 10:30 AM

Blogger 贱者无敌 said...

tq for your 'TAHNIAH'.
when i see this word,i think u have open-minded,but I was wrong.
I'm so stupid that how could i think that you have open-minded.
Dissapointed...
A big dissapointed!
you say that 'Pas tanpa segan silu turut menyokong cadangan tersebut'
yes,they agree the suggestion because the ladang ternakan babi had use the LATEST technology,it can take over all the pollution.



you have hear all the citizens suggestion,but you never understand the citizens suggestion.
Maybe you stupid and sleepy than the animals that illegal for the Muslim and not only you,some others BN members also the same.

12/4/08 10:30 AM

Blogger Blow d' whistle said...

ali ketam ni sebenarnye buta IT

dia dpt degree pun degree beli

tengok barisan EXCO jer dah tau ...sumer standard bodoh

takat spm, stpm, diploma jer

sebab aper lantik exco camtu....senang tarik idung....

yusof jantan(datuk bandar MBMB) tu pun satu lagi...dulu zaman datuk Zaini...tak berani Ali Ketam nak usik duit MBMB...skang ni da berani da....Usop Jantan senang cucok idong....dgr citer projek naiktaraf stadium hoki guna duit MBMB....RM 6 juta ke apa?

btol ke kabau angin ni...

Hj Rafiee MBMB mesti senyum skang ni kan?

12/4/08 10:37 AM

Blogger MatKreko said...

aku pun nak ucapkan tahniah jugak kat ali rusty ni... tahniah kerana mendedahkan betapa DANGKAL dan berKARATnya fikiran kamu...

kalau dah KETUA menteri pun tak dapat informasi yg jelas, bayangkan la lagi orang2 yg dipimpinnya (ahli umno)... memang tak salah kalau umno ni dipanggil PARTI KELDAI (alias keldai yang dungu)... kalau ada karot (baca: duit) kat depan, kerja apa aje sanggup buat...

selama ni pun rakyat dah diberi 'hadiah' yg lebih lagi dgn ternakan babi haram yg dihalalkan oleh KERAjaan BN (baca: umno) dgn bermacam-macam 'hadiah' sampingan (ala 3-in-1) pencemaran bau, sungai dan pantai... (pendedahan oleh media pemBELITa MSM sendiri)...

12/4/08 11:25 AM

Blogger takutpuchong said...

datuk ni..... pelik lah (geli guna perkataan "lah" ni). tak serik2 dgn posting mengarut2 mcm ni. datuk.... tulis le sesuatu yg membina dan positif. datuk bukan mcm saya, nak merapu je. kalau mcm ni le pemikiran pemimpin um no(tak nak)... bubar je le parti apa nama.... kunonnya ..... me layu tu.

12/4/08 11:49 AM

Blogger Chief said...

this pig rearing business is a good one. u think wad... chinese ppl eat pork more than u malays eat cow. stop complaining. they 'grouping' all the pig rearers into ONE place so they dun spawn at other places.

and btw, u condemn them and congratulate them in one post. how much of an hypocrite can u be in just 1 post?

12/4/08 11:58 AM

Blogger Rustam said...

Dato' Kat Air Keroh 200 m dari Masjid MITC ada pusat penyembelihan babi . Datuk buat tak tahu aje... Datuk Sibuk dengan negeri lain , APa alasan Datuk , cermin diri dulu .

Babi adalah sumber makanan kaum bukan Islam tapi tanggungjawab kita sebagai pemimpin islam untuk sediakan tempat yang selamat dan tidak mencemarkan alam sekitar. Ini adalah tuntutan fardhu kifayah . Bukan macam Datuk cari populariti dengan isu babi....

12/4/08 12:52 PM

Blogger sifu apek said...

Assalamu alaikum Dato'

Rasanya masalah di Melaka perlu di selesaikan juga. Mungkin apa yang berlaku di Selangor boleh dijadikan contoh. Mana tau pengurusannya lebih baik dari di Melaka tu. Tak le lugi kit melaja same dia olang.

12/4/08 2:10 PM

Blogger almufathal said...

Saya mencadangkan para pengkritik yang ingin memberi komen perlu lebih bijak dan menghormati blogger. Pengkritik seperti 'Rasa Sayang' menggunakan bahasa yang kasar dan tidak membina. Tidak salah jika ingin mengkritik dan memberi komen tetapi perlu menulis dalam bahasa dan prosa yang sesuai, barulah kita dapat mendapat satu penyelesaian dalam perbincangan.

12/4/08 3:01 PM

Blogger Anonymous said...

waikatomalaysians:

Don't you understand what the current PR government is doing in Selangor? The new Pig Farm will be a state of the art breeding facility which will be a controlled environment. Pollution caused by it will be minimized.

Ain't this better than what our YB is doing in his own state?

Reducing the number of pigs will not solve anything, so does closing down pig farms. But what the PR government is doing is a more proper way which takes everyone into consideration.

You also said:
Just because muslims are the majority, does not mean that minorities can ignore our views.

Since when did the minorities ignore your views as the majority, i thought all this while Malaysia is ruled by the Majority who had been ignoring the minorities? Just because the current new state government is doing something which is not in favor of the majority you're saying the minorities are ignoring you as the majority.

Come one my dear fellow Malaysians, try to look around you and see who are the ones being ignored all these while? Was it the Majorities or the Minorities?

12/4/08 3:08 PM

Blogger Master said...

Apa le yang di merepek si ali ni. Tak habis dengan seboronoh nya...

12/4/08 3:45 PM

Blogger Jebat Setia said...

patutlah isu penternakan babi di Melaka tidak dapat diselesaikan hingga membawa kepada rusuhan. Patutlah Timbalan PM terpaksa campur tangan dan menyelesaikannya. Sungguh menakjubkan! Kerajaan Selangor dulu merancang dan mengkaji lalu bersetuju. Sekurang-kurangnya Khir toyo bersungguh menyelesaikannya dan kerajaan sekarang melaksanakannya. Itupun secara kaedah moden yang berteknologi tinggi yang digunakan negara maju. Tapi Dari kaca mata Ali Rustam itu remeh, kerana dia pemimpin bangsa tertentu sahaja. Menyesal saya mengundi BN. MCA, MIC, PPP, Melaka hanya menjadi pak turut. Saya rasa rakan saya yang berbangsa Cina dan India tidak akan menyokong BN selagi Dari kaca mata Ali Rustam berpandangan sedemikian.

12/4/08 3:45 PM

Blogger novice101 said...

As Malaysians our destinies are intertwined, whatever happens in this country of ours, affect everyone of us. There is no way we can escape the effects or the impacts.

So, let us resolve to build a peaceful, harmonious and prosperous country for ourselves.

Let us all be cautious in all that we do and say. and let us be sensitive to each other's feelings.

Let us not force our beliefs, likes and dislikes onto the others.

Let us get to know each other better by interacting more with each other.

Let us refrain from calling each other names and act suspiciously of each other.

Let us respect the others' culture, way of life, beliefs, religions and properties.

Let us value the good life we have in Malaysia. Let us value the contributions each community has made.

Let us look for the good of others and choose to downplay the negative.

All problems that arise can be resolved, there is always a solution for each problem.

Let us not complicate matters when problems arise. Let us not aggravate the problems. Let us not be parties to tensions and frictions.

each of us who loves this country has to solemn duty to perform.

Let us all come together for our own good, for the good of our children and for the good of the Malaysia!

12/4/08 3:46 PM

Blogger Master said...

Assalamualaikum,

Issue babi ini telah lama di perdebatkan. Kerajaa Melaka pun tidak mampu untok menyelasaikan issue ini. Apabila hendak dilaksana kan satu project yang akan di menafaatkan olih semua masyarakat ia nya di minupalasikan olih semua ahli politik umno. Tidak kah sebagai pemimpin jika hendak mengeluarkan pendapat semesti nya mengunakan akal yang di ikuti ilmu pengetahuan yang luas dalam segenap aspek kehidupan .Dengan project ternakan babi secara moden ini akan datang kan menafaat kepada semua apa tah lagi sebagai sebuah negara yang berbilang kaum dan ugama. Babi ini adalah makanan buat kaum cina dan sebagai sebuah negara Isalam kita wajib untok mengadakan satu kawasan yang kusus untok membela babi supaya segala kekotoran tidak merebak ke kawasan orang Islam. Project ini juga di nama kan ZERO DISCHARGE . Saya harap Datok Ali memahami konsep ternakan ini. Orang Islam mesti berfikiran terbuka sebab itu Allah menjadikan kita ini berbagai kaum supaya bolih hidup dalam kerharmonian . Datok Ali ini sebenar nya bukan nya layak untok menjadi ketua menteri walau pun naib presiden umno.Tapi nasib menyebelahi nya.Apa tak nya habis tanah di Melaka di jual nya. Tanya dia tanah di Kuala Sungai Baru seluas 600 hecter kepada siapa di jual nya. Sebagai sebuah kerajaan sepatut nya datuk Ali memikirkan bagaimana kerajaan negeri mengusahakan tanah itu untok di menefaatkan olih rakyat Melaka. Otak nya kosong. Yang senang jual tanah. Banyak cara yang bolih di laksana kan. Jika tak percaya berapa banyak tanah di berikan kepada usahawan Cina . Apa orang Melayu tak mampu ke. Begitu juga dengan ternakan babi ini ia nya makanan asasi orang cina ,mengapa tidak bolih dilaksana kan. Kita beri penerangan yang sejelasnya kepada rakyat semua ,barulah rakyat semua memahami nya . Ini tidak di jadikan issue politik. Bodoh nya Ali ini.
Aku ingin bertanya bagaimana dengan pembinaan mesjid di Jasin tu..berapa dapat ya...banyak lagi..TUNGGU WAKTU PERTANDINGAN UMNO NANTI......JIKA DATOK TERUS MENGHENTAM MEMBUTA TULI ...DATOK AKAN KECUNDANG DISANA....

12/4/08 4:05 PM

Blogger zul said...

jangan nafikan hak semua penduduk malaysia..
bak kata pemimpin pas.. orang cina pun punyai hak mereka...
kenapa harus ditentang suatu sistem yang lebih baik untuk semua...
semata mata kerana kalah pada pilihanraya orang yang sebelum ni sokong pun bertukar jadi tak sokong...
mana maruah? orang umnotak bermaruah ke? jangan sampai kaum asing tidak menyokong perjuangan umno sampai bila2...
Be smart.. learn from pas.. jangan ingat diri kita sentiasa betul sahaja

12/4/08 4:09 PM

Blogger zulkbo said...

ASSALAMUALAIKUM DATO SERI?
RASANYA TAK YAH DATO SERI NAK KOMEN BYK KT KERAJAAN BARU DI SELANGOR TU..SO FAR BAGI DORANG BUAT DULU.LAGI PUN JANJINYE SISTEMATIK,CAM ORANG DUTCH WAT.RAKYAT CINA MALAYSIA NAK MKN BABI TEMPATAN,KOMPLEN BABI IMPORT MAHAL SSGT.KITA PEMIMPIN KENA DGR SUARA RAKYAT BANGSA LAIN GAK.IDAK JADI LAGI CAM PRU-12 BARU2 NI.RAKYAT DAH PANDAI.PEMIMPIN JE MASIH DI TAKOK LAMA..TERUTAMA MELAYU UMNO

12/4/08 5:20 PM

Blogger 2XTreme said...

Again..The issue of BABI brought up by UMNO. What are you so afraid of BABI anyway? Just because BABI is haram in Islam, doesn't mean that it is haram in other religion. More over, the pig farming project will address issues such as the smell and so forth and so on.

Congratulations on being shallow minded. Only one or two words in your blog actually mean something, other than that was pure nonsense.

"Ladang ternakan babi hadiah pilihan raya"? Well it is better to have ladang BABI as a present, other than having ministers that act like a BABI. Having said that, I lost count on how many people from UMNO,MCA and MIC whom are worst than BABI itself.

What about other illegal or HARAM thing En. Ali? Before this you never brought up issues on other HARAM thing, now all of a sudden you want to be on offensive, attacking all those people just because they defend the BABI project.

This is what tolerance about En. Ali. Stop playing the racial card will you? If you want to criticize, please give suggestion on how to improve stuff, not just do it for the sake of critizing.

Gosh. I can't believe I'm smarter than you!

12/4/08 5:26 PM

Blogger Idea said...

www.politictoday.com...
tidakkah project ini yang diluluskan dan diperkenalkan oleh kerajaan selangor sebelum ini?

12/4/08 6:49 PM

Blogger The Way I See It said...

Dato Seri,

Masalah Babi di Melaka dah settle ke?

12/4/08 7:26 PM

Blogger Limanov said...

Dato seri,

Berdasarkan ayat-ayat dato seri dalam posting terbaru ini, dapatlah sedikit sebanyak saya menilai keperibadian dan mentaliti dato seri.

Malang rasanya mendapat ketua menteri macam dato seri ni.

12/4/08 7:36 PM

Blogger backtrack said...

hi ,
ini adalah testing testing one two three

regards backtrack

12/4/08 8:05 PM

Blogger eujin said...

Nampaknya, UMNO memang dah tak relevan lagi, pasal pemimpin2nya dah tidak boleh berfikir and berlaku dengan waras. Bangkang tak tentu arah, tak tahu bezakan baik atau buruk.

Dato' hendak saya ingatkan yang bahawa BN di Melaka and Federal bukan pembangkang lagi.

Tapi saya nampak Dato' sudah mula berlatih untuk membangkang. THANIAh saya ucapkan kerana mengambil inisiatif yang pro-aktif untuk menyiapkan diri untuk menjadi pembangkang di Melaka and Federal kelak. Inilah pemimpin yang berhemah. TAhNIAH sekali lagi.

12/4/08 8:10 PM

Blogger clean said...

Selangor beri amaran jangan putarbelitkan isu ladang babi

SHAH ALAM, 12 April (Hrkh) - Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (Exco) Permodenan Pertanian, Sumber Alam Sekitar dan Pembangunan Usahawan Selangor, Yaakob Sapari memberi amaran kepada mana-mana pihak yang memutarbelitkan isu projek pembinaan ladang babi, di Ladang Tumbuk, Hulu Langat.

Beliau berkata kerajaan negeri tidak teragak-agak mendedahkan dokumen rasmi kerajaan negeri berhubung projek yang telah diluluskan Majlis Tindakan Ekonomi Selangor (MTES) pada 9 Februari 2008.

"Kami tidak teragak-agak mendedahkan dokumen ini, yang telah diluluskan kerajaan negeri BN sehingga sampai ke peringkat pengambilan tanah, walaupun ia merupakan dokumen rasmi kerajaan dan tertakluk kepada Akta Rahsia Rasmi (OSA)," tegas beliau ketika temu bual eksklusif bersama Harakahdaily, di pejabatnya, di SUK, semalam.

Beliau menegaskan, atas persetujuan Exco negeri dokumen tersebut boleh dihebahkan walaupun ia merupakan dokumen OSA.

"Kita boleh menjadikan dokumen itu bukan dokumen OSA," katanya sambil menunjukkan dokumen tersebut.

Mengulas lanjut kontroversi yang dimanipulasi media arus perdana berhubung isu itu, Yaakob berkata projek RM 100 juta itu tidak akan memberi kesan negatif kepada alam persekitaran.

Jelas beliau, najis babi dari ladang akan dikumpulkan dalam satu tong yang bercampur sisa rumput, yang kemudian menghasilkan bio-gas untuk menjana kuasa elektrik bagi keperluan ladang tersebut.

"Tidak akan ada pencemaran, baik pencemaran air atau udara. Tidak akan ada sisa buangan dari ladang ke luar kawasan ladang itu. 'No discharge, no smell," tegas beliau.

Menurut Yaakob, kaedah ini diamalkan di Jerman, di mana bekas Setiausaha Politik Dato' Seri Dr Khir Toyo pernah mengadakan lawatan di negara tersebut, bersama wakil penduduk Kampung Ladang Tumbuk, sebelum ini.

"Wakil penduduk kampung itu bersetuju dengan kaedah di Jerman. Beliau turut menerangkan kepada penduduk bahawa projek itu tidak akan memberi kesan kepada alam sekitar dan penduduk setempat," katanya.

Ekoran dari itu, Yaakob melahirkan kekesalan apabila wakil penduduk terbabit menafikan apa yang pernah dinyatakan sebelum itu selepas Pakatan Rakyat mengambil alih tampuk pemerintahan negeri Selangor.

Ketika pelbagai pihak membangkitkan soal lokasi projek mega itu yang dikatakan turut membabitkan kampung Melayu, beliau menegaskan kawasan tersebut sememangnya merupakan pusat penternakan babi di negeri itu.

"Sebenarnya, babi sudah sedia ada di kawasan tersebut. Ia memang sudah menjadi pusat. Kami hanya mahu memodenkan pusat tersebut, di samping menjaga alam persekitaran dari dicemari," katanya.

Mengenai cadangan supaya projek ditempatkan di Pulau Ketam yang merupakan majoriti penduduknya adalah Cina, beliau mengatakan kawasan tersebut tidak praktikal kerana faktor geografi, terutama dari segi pasang surutnya air.

Menurut Yaakob, projek tersebut sudah berada di peringkat pengambilan tanah, di mana kerajaan negeri tidak mengeluarkan sebarang modal bagi tujuan itu.

Malah, katanya para pelabur dikenakan bon sebanyak RM40 juta kepada kerajaan negeri untuk membiayai kos pengambilan tanah penduduk seluas 119 ekar tersebut.

Justeru, beliau meminta mana-mana pihak yang tidak memahami isu ini secara jelas agar tidak memutarbelitkan fakta, yang boleh mengelirukan rakyat.


Datuk Seri...sila jawab!! Also if u can't beat them (PR), join them la datuk seri...

12/4/08 9:01 PM

Comment deleted

This post has been removed by the author.

12/4/08 9:19 PM

Blogger MillionMalaysia said...

aku sbgai pemuda melaka berasa sgtla malu mndapat CM yg sebegini cetek otaknya.aku rasa tak salah krajan selagor skang wat ladng babi mcm gitu gamaknya.ok what? jnji xkuarkn bau yg mcm sial tu,xkotorkan sungai &pantai(mcm kt melaka).tgk apa dah jdik kt pntai klebang & pgklan balak?ada ke org nk mndi laut kt situ lg? eee..geli aku nk mndi kt situ.baik aku mndi kt longkang depan umah aku..lg bersih ekeke.
dato, aku igat, baik ko tiru mcm selangor tu.(ke ko xnak tiru sbb tkut digelar peniru?ekeke). cuma, klu ko nk buat pun, pastikn ko buat kt kawsan org cina. sbb babi tu pun dorg yg punya, mcmtu jgak ngn bau babi tu..wakaka.tp klu ko buat dkat kmpung melayu, alamat PRU thun dpan, jaga lembu la ko..
ikhlas dari cicit hang jebat.
millionmalaysia.blogspot.com
cerita2malaysia.blogspot.com

12/4/08 9:22 PM

Blogger wahidsate said...

Salam YB,

Saya frequent visitor blog Datuk Khir Toyo. U want to create a blog, u should learn from him. Kalau hujah2 dangkal macam nih yang masih YB gunakan, saya rasa memang lar UMNO tak blaja dari PRU 12 lepas. dan kalau cengginih lar pemimpin UMNO lg, saya rasa makin cepat lar ianya berkubor. At least Datuk Khir Toyo is willing to listen, bukan macam YB dan sekumpulan lagi yang macam YB dalam UMNO. People bg mesej yang diorang semua dah bosan, muak dengan racist politic dan politik ugut2. Please grow up and be an adult.
wassalam.

12/4/08 10:33 PM

Blogger yes2 said...

PAS yang mewakili Islamic conscience sepatutnya memberi dalil kepada non-muslim kenapa babi binatang ultra-kotor itu tidak layak utk dimakan oleh manusia. Itu baru lah boleh dikatakan Call of Islam.

Yang pelik bin ajaib, PAS pulak sokong buat ladang babi yg canggih!

Apa dah jadi dengan kepala ulama PAS ? di mana amal maruf nahi mungkar, kalau PAS sendiri ajak orang tambahkan populasi babi ??

Kalau dah tau babi tu tak elok sangat, kenapa PAS benarkan projek RM100 juta tu. Tak boleh kah PAS ajak orng Cina tukar diet kpd lembu & kambing ? bukan kah itu lagi afdal ...

12/4/08 10:37 PM

Blogger Malaysian Makcik said...

Ni betul ke pendapat peribadi or kasi orang tuliskan blog?

Anyway, kita kena ingat, bukan orang melayu Islam saja yang tinggal di bumi Malaysia ni. There are other races as well. therefore we should respect their right to live as citizens of this country.

Daripada kita dok gaduh pasal halal haram ni (at least haram yang boleh disamak), apa kata kita slowly educate orang yang makan babi bahawasanya makan babi tu tak elok utk kesihatan. beri sket facts.. tak boleh ke? boleh kan?

12/4/08 10:38 PM

Blogger Pearls said...

From what you have said in this blog, you seem to be playing up the racial issue here. I think that can be classified as Sedition which I believe can be held under ISA? If I am you, I will not go that path and being a Menteri Besar doesnt give you the immunity from being trail for ISA!!

I condemn you for playing such racial issue. I condemn you for not setting a good example to the rest of the people irrespective in the state of Melacca or Malaysia. Of all people, you should know better than to play such games!? It is people like you that create disharmony amongst all the races. It is people like you that cause BN to lose so badly during the last election. IT IS PEOPLE LIKE YOU THAT SHOULD NEVER BE PUT IN OFFICE!

For Everybody's Information please be aware that this piggy project in SElangor will be carried out using the latest German technology in piggy farming. I am sure everybody knows that Khir Toyo was the previous MB and he has given the state approval for this project! If he can give, why or what the big FCUK problem is if PAS give theirs? Dont anyone dare dispute what I have just said as the MB of Selangor says he will proof to all that approval was given by Khir Toyo! RUSTAM! You have to check your facts out before you blast! This is call being clever!

Secondly, if anyone is clever enough, they will understand that Germany is the world largest piggy producer and they ought to have the best technology for such thing. By using this technology, the piggy industry in Malaysia is going to see a new beginning where everything from filth to end product will be recycled and by products of such recycling activities will generate an income. YES, even the shit will be recycled to produce methane gas. So, if there are revenue generated from the filth, do you think these piggy farmers are not going to keep the filth to produce more revenue for themselves? THINK AGAIN!

Lastly, PAS may look and sound damn kolot to any non-muslim but they are much much more clever and far sighted than any BN buggers. Yup, that includes you, Rustam hunny! PAS has already gone and check out this whole idea and done their own survey and homework AND knows that this piggy farm WILL NOT harm anyone in any way!Of course, if there are sabotagers, that will be a different story la!

12/4/08 10:39 PM

Blogger Anak Melaka said...

Alahai Datuk... Kenapa perlu dlm intro menyebut perkataan TAHNIAH ? What did you mean by that ? Saya ingin bertanya kpd Datuk, kenapa di Melaka ianya menjadi isu baru2 ni ? Then, lps tu lepaskan geram kat Selangor ? Pernahkah Datuk tahu, apa sebenarnya yang sedang dan akan dilaksanakan ? Dan kenapa kaitkan dgn PAS ? Dulu Datuk kata PAS ni mcm2, tak boleh terima ini dan itu, tapi bila terima pulak, Datuk tempelak pulak... Tahukah Datuk dalam Islam kita tidak menghalang keperluan orang bukan Islam ? Bila cara dah betul, apalagi yang nak difikirkan ? Tolonglah Datuk, pemikiran rakyat dah berubah, yang belum berubah hanyalah kotak pemikiran UMNO !

12/4/08 10:48 PM

Blogger 贱者无敌 said...

yes2!you also have to think before u write it down!
mengajak orng Cina tukar diet kpd lembu & kambing ?
terbalikkannya!
orang cina mengajak orang Muslim tukar diet kpd babi, do you like it?
that's the same meaning!
some of the chinese cannot eat lembu,do you think of it?
you are such a stupid,stupid than babi
(i'm sorry for those Muslims for using this pantang word,but this guy you cant scold him with other description word except khinzir.Sorry for the Malays)

12/4/08 11:16 PM

Blogger Syed_Telus said...

Pesanan saya ringkas sahaja, kepada DAR ataupun penulis artkel ini, Sebaik baiknya untuk menulis komen yang baik dan konkrit buat lah kajian sikit, dapat kan maklumat dari sumber sumber yang sahih. Jika tidak orang akan ketawakan kita kerana kita membuka pekung di dada sahaja. Maaf kalau saya katakan artikel ini tidak ada isi melainkan saya anggapkan sebagai satu bahan jenaka sahaja.

12/4/08 11:30 PM

Blogger ai'dil said...

Tajuk yang datuk berikan memang tepat 'Ladang ternakan babi hadiah pilihan raya'. Saya suka kepada tajuk itu. Atau saya cadangkan tajuk 'Babi dapat RM100 juta... rakyat dapat RM6" atau "Babi dapat dulu daripada rakyat". Apa-apa pun boleh datuk... Tapi saya tahu datuk bukan baca pun komen orang kepada blog datuk. Yang membacanya hanya 'orang-orang' datuk dan esoknya mereka brief datuk yang baik-baik je. Tapi walaupun saya tak suka Abdullah Badawi dan KJ, tidak semistinya saya sukar pakatan pembangkang. Sama ada datuk atau pembangkang yang penting jangan menipu. Di luar atau di dalam dewan rakyat bertempik memaki hamun sesama sendiri tetapi bila jumpa di luar berdekah-dekah ketawa, berpeluk. Rakyat pun ada spy untuk memberitahu mereka hal sebenar antara datuk dan Khalid, antara Mat Sabu dan menteri-menteri.

12/4/08 11:32 PM

Blogger cairolyn07 said...

Aku tak paham kenapa besar sangat dosa selangor tu.melaka pun ada babi gak.Aku rasa babi melaka sokong barisan kot.tulah tak jadi isu,Pak li dahlah cerita pasal selangor tu orang melaka masih mundur dan duduk bersama babi,sungai linggi pun masih tak bersih.Kalau dah bodoh jangan komen.CM melaka buat apa dengan babi kat melaka tu.simpan kat rumah CM kot,ari2 cium babi lah kau pak li,hawau...penyapu burok punya orang.

12/4/08 11:35 PM

Blogger oag said...

Dear CM,

If the much-hyped pig farm in Selangor is an 'election gift' from PR to the people in Selangor, what about the pig farms in Alor Gajah? How do you justify this? They are indeed gifts from BN to the constituents eversince I was born in Malacca. Arguing for the sake of arguing won't lead you anywhere.I am really ashamed to have you as my CM. I made the right decision to vote the opposition last election though they didn't win in Alor Gajah. With reduced majority, almost there nonetheless...

-Alor Gajah Constituent Living In Selangor-

13/4/08 12:23 AM

Blogger atcl said...

tahniah pak li,

teruskan pemikiran awak yg bodoh ni,

gerenti next election awak akan jadi pembangkang macam khir toyol!

13/4/08 12:59 AM

Blogger sebol said...

Bila nak umumkan pemindahan 40000 babi itu ke Vietnam?
Tak sabar saya nak sokong langkah itu.

13/4/08 1:26 AM

Blogger mdshaja said...

diselangor nanti ada bisnes baru yang boleh dijalankan oleh orang melayu disana 'MENIAGA TANAH LIAT UNTUK SESIAPA YANG TERKENA AIR DARIPADA LORI BABI YANG MEMBAWA DI JALANRAYA NANTI UNTUK DISAMAK"
JIKALAU DISELANGOR TIADA TANAH LIAT KITA BOLEH AMBIL TANAH LIAT MELAKA UNTUK DIEKSPORT DI SELANGOR.

13/4/08 1:56 AM

Blogger azwar ansory said...

korang rasa km ni baca ke komen² korang ni?.. dia saje buat cukup syarat je tu.. macam ni ke taraf pemikiran km yang dipilih oleh orang melake?.. sungguh memalukan.. kalau nak kata orang melayu makin layu, haaa, ini la sebabnya.. sebab memilih pemimpin macam km ni ha.. sedih betul baca blog ni la..

13/4/08 2:26 AM

Blogger epain said...

hahahahha hadiah?....

org selangor br dpt hadiah...tpi melaka dgn n9 dah lama "disediakan" hadiah tu...

selangor pun sama...hadiah yg ditinggalkan...cuma kerjaan negeri sekarang ni nak tolong bungkuskan...

kerajaan melaka nak hantar hadiah kat tempat lain...

kerajaan n9 pulak...nak besarkan hadiah....

terima kasihlah datuk ali...kerana ingatkan bahawa ini merupakan hadiah yg org selangor mintak selepas pangkah pr...

ingat....lepas ni melaka pulak...dan akan ada lg hadiah yg terbaik....

13/4/08 2:43 AM

OpenID saifuddin said...

just four words form me : you are so pathetic !

13/4/08 6:58 AM

OpenID saifuddin said...

just four words from me : you are so pathetic !

13/4/08 7:00 AM

Blogger lubuk kikeh said...

pak.ali..pak ali..pak ali sedang sedang mengajar anak2 ketam berjalan lurus...
pak ali dapat brp duit cukai yg toke2 babi semelaka ni bg dulu..
takkan tak dapat sikit kot...
baik pak ali jaga melaka tu baik2..tutup pintu depan belakang..dgn tingkap2 sekali..2012 ni pembangkang nak masuk amik alih melaka.. jgn plak nnt pi koyak semua document2 tu.. bersedialah dari sekarang..tak lorat sangat nnt..

kita yg non-partisan ni nakkan kerajaan yg prihatin dgn segala aspek kehidupan rakyat.. kami tak mau menara berkembar ka..litar f1 ka..kami cuma nak hidup selesa saja. kalu buleh duit gaji tu ujung bulan dok ada lg baki, blh gak buat saving..ni tak..tgh bulan dah kering.. hangpa takpa duit banyak (sangat)..nak suruh plak rakyat ubah cara idup..

13/4/08 11:12 AM

Blogger eujin said...

Mesej ini ingin saya tujukan buat rujukan semua.

Saya tak nak komen pasal agama. Itu hak setiap penganut agama masing-masing. itu saya akur dan hormati. Tapi kalau orang lain punya fikiran yang berbeza degan kita, kita harus hormati juga.

Tabiat hidup babi kotor, tetapi saya belum dengar orang mati kerana makan babi di Malaysia. Tapi saya banyak dengar orang mati kerana penyakit yang berpunca dari menghisap rokok. Tapi masih ramai pada hari ini masih menghisap rokok. Hisap rokok dibenarkan kerana tidak di larang agama.

By the way, saya tak makan babi, saya tak makan kambing, saya tak makan lembu kerana saya tak suka. As simple as that. Kalau tak nak makan, jangan, kalau dilarang jangan, kalau membahayakan kesihatan, jangan. Be consistent.

13/4/08 11:33 AM

Blogger Bahanizam said...

datuk Seri yang dihormati,jangan lah ANGKUH sangat,rakyat sekarang bukanlah bodoh,ramai yang dah dapatkan maklumat dari pelbagai sumber,selama ini kerajaan BN tak ambil peduli pun hal kandang babi di seluruh negara...pencemaran sudah terlalu berleluasa,kalu nak benci pun berpada-padalah,hal babi di melaka pun tak selesai lagi takkan nak kalut hal negeri orang lain kut?Selama ini pencemaran babi yang berleluasa di seluruh negara siapa yang bertanggungjawab? PAS atau BN yang perintah negara?PKR atau BN yang perintah negara? DAP atau BN yang perintah negara? UMNO pun senyap aje ....takkan babi dan kandangnya di seluruh selangor wujud selepas malam 8 mac 2008...alahai Datuk seri janganlah MEMPERBODOH-BODOHKAN rakyat...seperti kebanyakkan ahli UMNO yang jumud....

13/4/08 12:30 PM

Blogger epain said...

mudah sungguh diorang menagguk...ni bukan di air keruh lg....ni menangguk di air yg dicemari najis babi...

dlm bebanyak isu yg dimainkan Bn...isu babi gak jd hal...

diorang ingat sbb babi tu haram...maka dgn mudah org akan melatah...

sudahlah tuuu..guna pulak org kampung buat demo kat SUK selangor...pastu panggil pulak diorang tunjuk pencemaran yg sedia berlaku...

tapi diorang ni seakan membuka topeng diorang sendiri....buat demo..dulu kata "pembangkang ni hanya tau berdemo"....tunjukkan pencemaran...takkanlah kerajaan sekang yg br berusia sebulan cemarkan...

kan diorang nak perbaiki kelemahan pencemaran...

melaka pulak nak pindahkan babi...nape nak pindah?...sebab dah malu?...

tulah..kalau ckp bab babi ni sensitif...jgn guna langsung...melayu sensitif sbb babi di haram..cina sensitif sbb kebanyakan diorang makan benda ni....jd jalan mudah...bertolak ansur....cina paham melayu....melayu paham cina...

tp umno n bn mainkan pulak isu ni...umno kata tak perkauman..tp bila bn n umno kaitkan dgn kaum dan agama tu apa?...tak perkauman?...

13/4/08 12:52 PM

Blogger Edie said...

alahai ali ketam..aku tak tahulah samada tulisan ni datang dari ko sendiri atau anak ko yang tulis ke atau orang yes man ko yg tulis ke..apapun atau dari siapapun tulisan ko ni punya nilai mentaliti yg cukup-cukup rendah dan menjijikkan.apa yang boleh aku katakan ini adalah satu kenyataan yang bodoh dan ianya keluar dari seorang pemimpin bergelar CM!aku orang melaka kerja di melaka.yg utama aku nak sebut aku ni orang Islam!Islam tidak mendidik umatnya bersikap atau bermentaliti ekstrim terhadap sesuatu perkara.kita dalam malaysia ni majmuk.Nabi dulu juga hidup di dalam negara yang punya pelbagai bangsa di dalamnya.Nabi menghormati hak orang bukan Islam.walaupun bangsa yahudi itu terlalu membenci Islam, namun nabi terima dan tidak bertindak balas, sebaliknya secara konsisten menyerlahkan akhlak islam yang baik dan tinggi nilainya. mudah2an bangsa Yahudi mampu melihat dan menyedari tentang indah,harmoni dan murninya Islam itu. tapi ko ni ali ketam,secara konsisten pulak nak menunjukkan lagak bodoh sombong ko yang tidak bertmpat.Macammana ko uruskan ladang babi di melaka?mana ko pegi masa babi sedang kecoh dulu?ramai orang merungut cm tak turun padang..pengecut!ko hantar pulak si botak ismail salleh yang berlagak ala-ala hitler tu!ismail salleh tu lagi lama ko simpan lagi ramai yg benci dgn ko dan yang lain.suka hati mak bapak dia nak maki hamun orang,tukarkan kakitangan kerjaan yg dia x suka,bersetuju membuang ramai kakitangan PERZIM kontrak demi menurut kemahuan seorang lagi bekas cikgu rahman karim tu..ko tengok sendiri..ali ketam..ko lagi zalim..aku ulang ko dan pentadbiran ko lagi zalim..aku tabik MB Slngor TKI,demi menjaga keharmonian dan hak og yang bukan Islam, dia tetap memberikan ruang kepada perniagaan itu asal saja ianya sesuatu yang berbentuk pemeliharaan secara optimum terhadap pencemaran alam sekitar dan tetap mampu dilihat menjaga sensitiviti dan keharmonian rakyat Islam.Melaka ada macam tu?ko apikan lagi melayu dan cina!ko ingat dari perlis sampai ke sabah m'sia ni umno punya?ali ketam ali ketam..nasihat aku ko baliklah pada Al Quran.aku tahu sejak jd cm yg dungu ni,ko dah jarang mengaji quran..nasihat aku insaflah..dan kepada rakyat melaka, jgn lagi terus tertipu dgn pemikiran cetek dan kuno ali ketam ni..next election kita ubah pula melaka..biar kita 'bersama mencipta sejarah'!boleh?

13/4/08 1:00 PM

Blogger Kamaruzaman said...

kerajaan melaka kena buat ladang ternak lembu @ kerbau seluas ladang ternakan babi kat selangor tu. tak perlu komen apa yg PR selangor buat. CM melaka kena pikir di luar kotak. cara berfikir cara lama ...

13/4/08 2:01 PM

Blogger ben747 said...

kpd yes2..
tlg cari guru agama...
dan belajar dulu ilmu agama
tentang islam...
jgn nk komen ikut melayu..

13/4/08 2:03 PM

Comment deleted

This post has been removed by the author.

13/4/08 2:03 PM

Blogger superlover said...

hahahaha..
datuk2...
dr jd datuk menteri..
baik g jd datuk utk cucu laaa..
fikir nk jatuhkn patri pembangkang jep..
2 jela keje die pandai...
makan gaji bute laa..
ingt mlaka 2 elok ngat...
fikir la tmpt datuk dulu dr main hentam tmpt org je..
org taw la ape y dowg buat..
seme utk kebaikn..
bukan utk keburukan..
ALLAH s.w.t suka kn kebersihan..
so kalu cube nk wt lebih sistematik..
ape la salahnye...
nih main hentam jep...

13/4/08 2:03 PM

Blogger superlover said...

KEPADA yes2
jgn fikir nahi mungkar...
ko dah penuh ke bab2 agama..??
ko fikir ulama PAS..?
dah ko x fikir pemimpin umno..??
kalu x puah ati lg..
ajak la pemmpin umno berdebat secara terbuka ngn pemimpin PAS..
kite tgk live..
sape y dapat bg pdngn secara intelktual

13/4/08 2:08 PM

Blogger @damzack's said...

ASSALAMUALAIKUM DATO'..
hurmmm...mungkin inilah masenye dato tau macam mane pandangan rakyat terhadap isu ni..arap selepas ini dato boley adekan perbincangan dengan MB selangor untuk adaptasi ape yang akan dibuat di selangor untuk selesai masalah di melaka..bak kata pepatah yang saya cipta "intan diseberang dikatakan tahi, tahi sendiri dikatakan intan"..sekian

13/4/08 2:13 PM

Blogger MENUJU ARUS PERUBAHAN said...

Pada semua,,aku sebagai anak melaka dari merlimau,malu dapat KM macamni,main belasah je.kesian penduduk kuala sg baru, dulu tahun 88 ada datang ke K.Sg Baru,cantik gak pantainya,tapi sekarang pantai jadi hanyir tahi babi.nasib baikla Karam sing Walia keluarkan laporan pencemaran tempat tu,kalau tak kerajaan melaka buat bodoh je.
Ini la pemikiran pemimpin umno.tak ada propesional lansung.asyik nak hentam tanpa memikirkan justefikasi mengapa kerajaan PR Selangor nak centerlize kan penternak babi di selangor dengan pelaksanaan yg tidak mencemarkan alam sekitar.Kita sebagai org ialam kena menghormati keperluan bukan islam. Malul asikit ali rustam,tak pa bila PR dapat perintah malaysia,,,,tahu la nasib Kau.Teringat aku dalam MHI dulu si ali ketam ni cakap untuk mencantikkan sg melaka kerana ada banyak biawak dalam sungai,baik untuk tontonan pelancong .ini KM melaka.Oiiii oghang melaka, inila keturunan datu mandaliar dan sikitul,warisannya masih ada lagi. pemimpin yg hasad dengki penuh dengan kepuraan.

NASIB BAIK LA MASA PRU DULU AKU BALIK MELAKA PANGKAH AMIRUDIN JALIL DGN KAPTEN ZUL.tapi susah nak menang pasal kat melaka ni belum dapat hidayah politik bersih.sekian

13/4/08 2:17 PM

Blogger confucious said...

Memang tepat sekali Saudara Ali...
Ladang Babi ini adalah hadiah kepada Rakyat Negeri Selangor. Hadiah yang jauh lebih baik daripada hadiah yang diberi oleh BN dahulu. Dahulu BN relevan. Sekarang tidak lagi. Rakyat memilih PR. Isu ladang babi breteknologi tinggi sudah tentunya akan mengawal penternakan, penjagaan dan kesihatan haiwan ini. Jangan dibangkitkan isu ini dalam berita kerana ianya pasti akan memakan diri sendiri. Jangan mengaburi rakyat yang kurang berpengetuan malah carilah pengundi/penyokong yang berilmu dan berpengetahuan.
Salaamz. Moga bercambah idea kita dalam blog ini pada masa akan datang...

13/4/08 2:18 PM

Blogger weet said...

P.ramlee : eh. sudin ini bace ni ape
macam..bacenye..?
Sudin : Alim Mim Nun Wau.. alim
tendang wau..sarkis daaa
aziz : apadaaa sarkassss..
P.ramlee : eh..tulis punye panjang
bacenye sikit pendek itu
sarkas..
sudin : itu punye panjang bunge
nye ajekk

rupenye dr dulu p.ramlee ngaan kawan2nye dah kutuk UMNO ni sarkas!! hahahaaaa... otak cam sarkas..

http://www.youtube.com/watch?v=3o5ZTennCf4

13/4/08 2:22 PM

Blogger onedem said...

nama je ketua menteri...tapi pemikiran masih ditahap "LOW CLASS"...takkan tak nampak masa dibawah pentadbiran Khir Toyo dulu..mana ada betul...apa ingat rakyat bodoh ke???kalau nak bercakap atau nak menembak jangan secara membabi buta la...rakyat sekarang lagi cerdik dari kamu(Ali Rustam)...sudah2 la tuh!!!!!

13/4/08 2:23 PM

Blogger bebas said...

Mana lebih berdosa,makan babi ketika darurat atau makan rasuah?

13/4/08 2:48 PM

Blogger Anak Melaka said...

Mengapa wujud perasaan tidak puas hati terhadap usaha kerajaan Selangor meningkatkan usaha memperelokkan sistem penternakan babi di negeri tersebut? Sepatutnya, benda yang baik (untuk penjagaan alam sekitar dan keselesaan masyarakat berbilang kaum) ini perlu disokong, memandangkan penternakan babi sudah tidak boleh dihapuskan di Malaysia ini (oleh kerajaan persekutuan).

Banyak pihak mahukan pemimpin yang bersikap rasional (ebih-lebih lagi saudara seorang Ketua Menteri), jangan jadi macam kata pepatah 'tepuk air di dulang, akhirnya terpercik ke muka sendiri'. Sekurang-kurangnya kerajaan baru Selangor menunjukkan satu komitmen mengatasi masalah penternakan babi yang tidak mampan oleh kerajaan sebelumnya, masalah pengurusan babi di Melaka bagaimana pula? Mampan atau tidak?

Perbaiki dulu sistem penternakan babi di negeri Melaka sebelum menghakimi usaha orang lain untuk mewujudkan suasana yang lebih mampan bagi masa depan.

13/4/08 2:51 PM

Blogger orang kita said...

baru aku tau yang selama ni pemikiran KM Melaka ni jumud.....Pak Ali dah selidik betul2 ke faktanya....jangan nak tulis lebih kurang je...serlahkan lah kebenaran....jangan serlahkan kebodohan pak ali tu.....lagi banyak cakap lago bodoh rupanya orang tua ni.....

13/4/08 2:51 PM

Blogger piechar said...

Apa punya pandangan la Wahai Ali Rustam! Masalah kat bawah jagaan ko pun tak settle2 nk menunding jari ke arah org lain.

Pikirla secara positif bahawa membuat satu tempat yg berpusat dalam menternak babi adalah lebih baik bagi memudahkan pengawalan, pemantauan dari segi kebersihan dan sebagainya.

Berbanding dengan keadaan sekarang. Penternakan babi tidak secara berpusat, maka kawalan ke atas kebersihan tidak dapat dipantau dengan sepenuhnya.

Sesungguhnya posting anda dlm blog ini tidak langsung menampilkan kecerdikan anda. Ianya membuatkan anda kelihatan seperti melepaskan geram dan menunjukkan kebodohan sendiri.

13/4/08 2:53 PM

Blogger razalibon said...

Kalau nak kira parti...yang untung soal 'babi' ni dah tentu DAP. Yang lain2 tu tak payah lah nak tompang jadi hero.

Kalau nak kira agama, benda 'haram' makan minum (macam arak), kalau bersubahat 'haram' jugalah. Tak payah lah nak buat dakyah2 sesuka hati. Sendiri hidup...sendiri mati...sendiri punya kubur...sendiri jawaplah nanti.

Kalau nak kira yang 'haram' hanyalah bab makan babi...kalau camtu apa masalah dengan arak? Apa masalah dengan 'pelacuran"? Kalau tak mau tak payah lah minum arak...tak payah pergi melacur. Kalau rumah pelacur tu bersih, cantik, aircond lagi dan dijamin gundik2nya takde hiv, nak takut apa? Nak bising2 apa?

Mula2 buat 1. Next year tambah lagi 1. Pastu lagi 1. Pastu lagi 1...lama2 penuh babi dah boleh usung tarik mcm lembu kat jalan. Ha nak kata apa? Larat ke nak samak 1000 kali sehari. Larat ke nak tengok iklan bilboard dari kl sampai teluk intan, semua gambar babi senyum je? Larat ke nak jalan kat pasar chow kit, kedai makan kiri kanan goreng babi..gantung babi? Bila dah terlambat..nak tarik balik tak boleh...pasal dah beri.

Baru 2 bln perintah, dah sibuk nak perjuangkan babi! Ni hal tanah penduduk melayu dari sg buluh sampai Ampang tak pulak reti nak jengok. Ni pasal lesen peniaga kecil2an melayu yang nak sara anak bini...tak langsung nak bersuara. Ni pasal banjir, rumah naik air, tebatan banjir takde...tak pulak dalam agenda. Kalau ya pun nak bagi muka dan nak jadi hero kat kaum bukan melayu....tunggulah setahun dulu. Dah tau babi ni sensitif, pakai lah akal dan ambik le masa pelan2. Yang dok ikut telunjuk Lim2 ngan si Kok tu buat pe!?

Nak berlaku adil tu okay...tapi kena tengok jugak yang kena taik sape...yang kena loteri sape!

13/4/08 2:54 PM

Blogger iwant said...

asalamualaikum Dato'

saya nak komen sikit.saya tak faham la dengan org kita sekarang ni.kenapa suka sgt hentam kaum sendiri?kita ni org melayu agama islam patut sokong la kaum kita sendiri.ini tak suka sgt nak menghina kaum seagama kita.dan Dato' sebagai pemimpin kena la tunjuk contoh yang baik kepada rakyat.

tentang isu babi di selangor ni.kenapa dulu semasa selangor di bawah pemerintahan kerajaan BN isu ni tak pernah selesai?malah bertambah buruk.tak ada tindakan tegas dari negeri Selangor utk selesaikan masalah ini.isu ni dah lama sgt wujud.kalau tak kerajaan BN yang lulus kan projek ni dulu saya rasa masalah ni takkan timbul.sekarang kerajaan nak hentam pulak pas sbb luluskan projek mega ni.padahal projek ni utk membela nasib org di Sepang drpd pencemaran alam dgn mengumpul najis slm satu tempat yang lebih sistematik.adakah tindakan ini dianggap sebagai satu pembaziran?

kenapa nak putar belitkan fakta yang betul dgn menyalahkan pihak Pas?padahal punca masalah daripada kerajaan BN sendiri.hentikan la daripada menipu rakyat.sedangkan di negeri melaka sendiri isu babi sampai sekarang tak pernah selesai.sepatutnya Dato' selesaikan dulu isu babi di kawasan dato' sebelum nak hentam org lain.

13/4/08 2:55 PM

OpenID myamzie said...

Dato,

Sebagai CM , dato perlu mempunyai pemikiran terbuka dan mengenai isu isu tertentu. Kerajaan melaka boleh mencontohi kerajaan selangor bagi centrelize dan memodenkan pusat penternakan babi di Melaka walaupun dicadangkan oleh pembangkang. Semoga dato mendapat hidayah dari Allah , amin

13/4/08 2:56 PM

Blogger Anak Melaka said...

Mengapa wujud perasaan tidak puas hati terhadap usaha kerajaan Selangor meningkatkan usaha memperelokkan sistem penternakan babi di negeri tersebut? Sepatutnya, benda yang baik (untuk penjagaan alam sekitar dan keselesaan masyarakat berbilang kaum) ini perlu disokong, memandangkan penternakan babi sudah tidak boleh dihapuskan di Malaysia ini (oleh kerajaan persekutuan).

Banyak pihak mahukan pemimpin yang bersikap rasional (ebih-lebih lagi saudara seorang Ketua Menteri), jangan jadi macam kata pepatah 'tepuk air di dulang, akhirnya terpercik ke muka sendiri'. Sekurang-kurangnya kerajaan baru Selangor menunjukkan satu komitmen mengatasi masalah penternakan babi yang tidak mampan oleh kerajaan sebelumnya, masalah pengurusan babi di Melaka bagaimana pula? Mampan atau tidak?

Perbaiki dulu sistem penternakan babi di negeri Melaka sebelum menghakimi usaha orang lain untuk mewujudkan suasana yang lebih mampan bagi masa depan.

13/4/08 2:57 PM

Blogger raja lawak said...

Kah..kah...Woi Dato..hang betoi-betoi buat lawak betoi la.Terima kasih la kerana ucap tahniah kat kami..Tak sangka pulak dato nak ucap tahniah...bukan senang org UMNO nak setuju dengan kami ni...tapi dato jgn buat lawak pulak, isu babi kat negeri dato tu dah settle ka belum?...Takkan sampai kena panggil FRU sekali lagi kot. Hari tu UMNO buat demo haram kat shah alam yang datang org Melayu-UMNO yang membantah projek ternakan babi tapi ade le tak sampai 200 kot.Takdak pun FRU mai..tu la hebatnya negeri selangor,boleh buat demo tanpa sekatan...cuba PR pulak buat kat negeri dato..tak dan nak keluar kereta lagi dah kena cekup dengan polis..Ni demokrasi apa ni dato..kalau dato tak paham apa tu makna demokrasi mai sini sat saya nak habaq bagi...Demokrasi tu depa ambik dari perkataan/dialek kelantan Demo..kasi atau kamu/awak yang kasi/beri...tu la makna demokrasi so jadi bila org minta/rakyat minta kena la kasi...depa nak buat pusat ternakan babi setempat dan tercanggih kita kasi la.
Ni dato kami la ni dok tengah minta kerajaan BN turun bagi je lah..kasi jangan tak kasi...demokrasi terpimpin konon...kah..kah...kah

13/4/08 2:59 PM

Blogger adhuhai said...

Ali ketam ni kuat temberang tul..ingat maklumat hanya sebelah pihak..hai,xkan kerana Bab* pun kerajaan negeri melaka mahu memusuhi kerajaan negeri Selangor.yelah,baru memerintah xsampai sebulan sudah pun dapat buat pembangunan.setahu saya,wang RM100juta tu bukan dari kerajaan negeri.tapi dari persatuan penternak2 itu sendiri..tiada pun pakai duit ahli PAS mahupun PKR.

sudahla tu,mengapa nak ajar orang lain berjalan ikut ketam juga...

13/4/08 3:01 PM

Blogger razalibon said...

Kalau nak kira parti...yang untung soal 'babi' ni dah tentu DAP. Yang lain2 tu tak payah lah nak tompang jadi hero.

Kalau nak kira agama, benda 'haram' makan minum (macam arak), kalau bersubahat 'haram' jugalah. Tak payah lah nak buat dakyah2 sesuka hati. Sendiri hidup...sendiri mati...sendiri punya kubur...sendiri jawaplah nanti.

Kalau nak kira yang 'haram' hanyalah bab makan babi...kalau camtu apa masalah dengan arak? Apa masalah dengan 'pelacuran"? Kalau tak mau tak payah lah minum arak...tak payah pergi melacur. Kalau rumah pelacur tu bersih, cantik, aircond lagi dan dijamin gundik2nya takde hiv, nak takut apa? Nak bising2 apa?

Mula2 buat 1. Next year tambah lagi 1. Pastu lagi 1. Pastu lagi 1...lama2 penuh babi dah boleh usung tarik mcm lembu kat jalan. Ha nak kata apa? Larat ke nak samak 1000 kali sehari. Larat ke nak tengok iklan bilboard dari kl sampai teluk intan, semua gambar babi senyum je? Larat ke nak jalan kat pasar chow kit, kedai makan kiri kanan goreng babi..gantung babi? Bila dah terlambat..nak tarik balik tak boleh...pasal dah beri.

Baru 2 bln perintah, dah sibuk nak perjuangkan babi! Ni hal tanah penduduk melayu dari sg buluh sampai Ampang tak pulak reti nak jengok. Ni pasal lesen peniaga kecil2an melayu yang nak sara anak bini...tak langsung nak bersuara. Ni pasal banjir, rumah naik air, tebatan banjir takde...tak pulak dalam agenda. Kalau ya pun nak bagi muka dan nak jadi hero kat kaum bukan melayu....tunggulah setahun dulu. Dah tau babi ni sensitif, pakai lah akal dan ambik le masa pelan2. Yang dok ikut telunjuk Lim2 ngan si Kok tu buat pe!?

Nak berlaku adil tu okay...tapi kena tengok jugak yang kena taik sape...yang kena loteri sape!

13/4/08 3:01 PM

Blogger Dragon said...

Tak payah la ko nak jadi cempiang wahai ali rustam. Negeri sendiri pun tercemar ngan wabak JE, nak mengata negeri orang. Ape sistem yg ko pakai untuk uruskan BABI-BABI ko tu? Main hentam kromo je... ternak BABI mcm ternak kambing? Lepaskan di padang?
Ko cakap ni, tak lebih dari nak cari publisiti murahan KUNUNNYE (ayat ex-Tuan ko ni) ko masih ada kudrat nak hentam PAKATAN RAKYAT. Naib Presiden le katekan.
Sebenarnye, masa ko dapat jadi Naib Presiden umno tu pun aku dah tercengang. Macam mana mamat ni boleh menang. Pelik... pelik...
Sudah la... Tengok negeri sendiri tu elok2. Tak usah nak menyibuk dgn negeri orang lain.

PAHAM????

13/4/08 3:03 PM

Blogger paspartiislam said...

BISMILLAH...

TAHNIAH KEPADA RAKYAT MELAKA KERANA MENDAPAT KETUA MENTERI YANG DUNGU....

KALAU NAK SERANG NEGERI ORANG BIARLAH NEGERI KITA DAH OK..
BUKAN OKU..

ADA FAHAM TAK ALI KETAM...????

13/4/08 3:08 PM

Blogger Umno Garang said...

Hang toksah la dok cakap banyak tentang masalah babi. Kat negeri hang pun masalah babi ni kucar-kacir. Dah la bila cakap pun gagap. Aku tau la hang jadi Naib Prsdnt pun sebab hang dok sogok ketua-ketua bahagian dengan anugrah datok melaka. Tak da maruah punya ali ketam. Orang mcm hang ni la yang merosakkan bangsa dan negara. Sama la macam Bodolah Bodowi dengan menantu dia.

13/4/08 3:10 PM

Blogger ykc906 said...

Salam Dato

sia-sia jadik CM and NP Umno, dah kadi macam bebudak..nak komersialkan isu babi nih...tak serik-serik ker dato?..nak kelirukan rakyat pakai RTM TV# Bernama ka?...kami bukannya wahlol macam korang semua, media alternative banyak...kalau berani bwaklah isu nih ketengah...bawak MB selangor, Ex MB si toyol tu..debat..saper yg bernar...nih main cakap depan press bolehlah ..itu org panggil bachull...

13/4/08 3:17 PM

Blogger putera said...

Sebelum nak mengata apa-apa kat negeri lain, baik tengok dulu negeri Melaka tu macam mana, dah ok ke tak!! jangan nak sibuk pasal negeri lain sedangkan negeri Melaka bukan orang tak tau. JE dan lain-lain virus tu datang dari mana?? kenapa timbulnya virus-virus tersebut?? bagus ke pengurusan babi-babi yang berada di Melaka tu? kenapa ada orang yang membantah tentang babi dinegeri Melaka. apa yang dorang bantah? cuba selesaikan dulu masalah dinegeri sendiri daripada sibuk nak ambil tahu masalah negeri lain. jangan pasal politik rakyat yang jadi mangsa..

13/4/08 3:20 PM

Blogger aliketam said...

alah ali ketam ni dah pandai buat blog ek kira dah jd blogger ler ni? teringat dulu zainudin maidin yg x pandai BI (ali rustam pun lebih kurang x reti BI) tu kata blogger2 ni goblok jd rasanya ali ketam ni goblok samalahkan. sian kat dia terpaksa jilat balik apa yg dia kata. tp rasanya bukan ali ketam ni yg buat blog ni mesti ada pencacai dia yg buat.

13/4/08 3:21 PM

Blogger izakinha said...

apo torok bona pemikiran kau ni ali? kacomato apo yg kau pakai? batman ko keluang man? sodap kau nak kritik negori orang melako tu elok bona ko kau jago? koncing yo kuek..bukak la sikit minda kau tu ali, lopeh ni babi pun tau nak hidup caro moden tapi kau tu masih tahap kepalo otak kuno..'kampong'dah la tu hampehhh1 sori to say..

13/4/08 3:24 PM

Blogger pilihanraya said...

Assalamu'alaikum,

Sangat jelas pandangan Dato Seri Ali Rustam amat cetek, tidak bernas dan tidak menggambarkan kematangan beliau. Pandangan beliau ini akan menjadi liability tambahan kepada Pak Lah, UMNO dan BN kerana beliau tidak membuat penyelidikan yang luas, mantap dan berlandaskan kajian sains. Inilah yang terjadi dalam PRU12, dimana rakyat tersedar penipuan dan kebatilan fakta didlam akhbar arus perdana seperti UTUSAN , Berita Harian, TV3 dan RTM1/2 dan akhirnya menghukum BN sendiri. Saya amat kesal dengan perkara ini. Inilah kesalahan besar parti kita UMNO/BN dalam PRU12 yang lalu. Kita cuba mempermainkan banyak isu tetapi semuanya tidak berasaskan fakta, kebenaran dan bahan yang sahih. Lihatlah berita dan kempen didalam RTM/TV3 yang akhirnya menikam kita sendiri kerana rakyat manjadi 'meluat' dengan sebarannya. Oleh itu belajarlah dari kesilapan ini kerana rakyat bukanlah lagi terdiri dari mereka yang tidak berilmu, dan kalu mereka 'bodoh' sekalipun namun anak/cuci mereka celik IT dan membawa berita2 alternatif ke kampung2.

Berbalik kepada berita Babi yang di sensasikan oleh YAB Dato' Seri, saya amat bimbang akan menikam diri BN kembali kerana kalau penyelidikan dilakukan jelas usaha kerajaan Selangor akhirnya akan menjadi satu impak positif terhadap alamsekitar dan pembangunan teknologi dan yang akan melarat adalah sokongan orang terhadap BN. Mahukah Dato' Seri menjadi pemamgkin pula kepada kekalahan di Melaka dalam PRU ke 13elak?

Apa yang disyorlan oleh kerajaan Selangor adalah pembinaan satu sistem rawatan sisa dan najis. Sistem ini telah dibangun dan diguna dengan jayanya di negara seperti China, Jepun, USA dan lain-lain negara menternak babi. Kenapa ia perlu? Ia akan perlu demi menjaga dan mengawal alam sekitar, merawat kumbahan dan sudah pastinya untuk jangka panjang memurnikan alam sekitar. Dato' Seri perlu ingat masyarakat kita adalah masyarakat majmuk dan masyarakat China Malaysia seperti masyarakat China lain tidak mungkin memisahkan pinggan dan periuk mereka daripada babi. Dan selaku orang Islam, jika hendak juga babi di pisahkan dari masyarakat itu, caranya hanyalah dengan Dakwah bukan bermain isu seperti yang Dato' Seri bawa.

Sebagai ahli UMNO dan pendokong BN saya berharap Dato' Seri renung dan janganlah menjadikan diri sebagai liability tambahan kepada UMNO. Hidup UMNO!

13/4/08 3:36 PM

Blogger Master said...

Assalamualaikum sahabat semua,

Kepada semua yang telah menghantar komen dan yang sedang membaca dan yang akan memberi komen.

Melaka adalah sebuah negeri kecil tidak beraja . Raja yang ada pun bukan nya berasal dari Melaka kesian orang Melaka.Mengapa ya.

Rakyat Melaka masih lagi berada di dalam kempompong mereka sendiri.Piliharan raya ini adalah terakhir parti BN yang di terajui olih Umno akan memerintah Melaka.
Jika ada usia kita sama sama saksikan peralihan kuasa kerajaan Melaka 5 tahun lagi.

Kerajaan Negeri Melaka sepatut nya telah bertukar Ketua Menteri . Tapi olih kerana kerakusan Ali Ketam maka ia tidak mahu melepaskan jawatan nya kepada pemimpin lain kerana ia rasa dia lah seorang yang mampu untok membangun kan Melaka menjadi negeri maju. Rakyat Melaka mesti bangun untok menyuarakan pendirian mereka supaya Ali Ketam ini juga melepaskan jawatan nya sebagai Ketua Menteri dan memberi laluan kepada pemimpin selain dari diri nya. Melaka negeri kecil dan ia nya amat mudah untok di tadbir urus walaupun olih seorang Pegawai daerah. Tahap kematangan dalam memberi ucapan pun amat jauh sekali berbanding dengan ucapan yang di berikan murid sekolah yang di tingkatan lima.

Tidak tahu lah sama ada blog ini ia nya dari Ali Ketam atau pun tidak tapi yang nyata nya ia berkisar dengan hentaman kepada pihak lain dan memuji diri sendiri seolah Ali Ketam ini genius orang nya. Saban waktu ramai orang menemuai nya di rumah walau pun waktu nya agak lewat malam.

Orang Melaka tertipu sebenarnya kerana dengan cara ini ia mengambarkan Ali Ketam sebagai mesra rakyat.

Ali Ketam semesti nya memberi laluan kepada pemimpin lain kerana sebagai seorang Naib Presiden Umno beliau semestinya berada di persekutuan bukan nya di kerajaan Negeri. Pemimpin apa kah ini yang takut menerima cabaran yang lebeh luas, Ali Ketam suka berada di tempat yang selamat.

Kepada ahli umno sepatut nya menolak pemimpin seperti ini . Dan kepada ahli umno semesti nya menolak Ali Ketam bertanding bagi jawatan Naib Presiden Umno.Beliau tidak layak sama sekali.

Seorang pemimpin bukan nya membuat tomahan sewenang nya tanpa meneliti secara terperinci sesuatau issue itu.

Ali Ketam perlu meletakkan jawatan nya sebagai Ketua Menteri Melaka.

Akan menyusul nanto blog Letak Jawatan Ali Ketam....sama sama kita tunggu.

13/4/08 3:37 PM

Blogger anwar said...

Datuk Sri,

Mengutuk kerajaan baru negeri Selangor kerana inisiatif untuk memodenkan ladang babi adalah tidak profesional di pihak Datuk Sri. Apakah kerajaan Melaka ada solution yang lebih baik untuk isu babi ini? Sekiranya UMNO masih tidak menukar cara berfikirnya semenjak kalah di pilihanraya lepas, kita rakyat Malaysia takkan terkejut dan hairan kalau Kerajaan Persekutuan di tawan pula oleh Pakatan Rakyat tidak lama lagi. Wahai pemimpin UMNO yang kaki ampu Paklah, bangunlah dari tidur yang di buai mimpi yang seronok. Zaman dah bertukar, rakyat semakin berani dan waras , zaman pak turut dah berlalu. Jagalah negeri kamu sendiri baik baik sebelum bertukar tampuk pemerintahan seperti berlaku di Penang, Kedah, Perak dan Selangor !

13/4/08 3:39 PM

Blogger harris nasril said...

ini gaya pemimpin umno yang masih tak sedar mesej rakyat pada PRU12.
Bukak la sikit YB Ali oi. Udah2 la tuh mengampu, mentibai kerajaan PR selangor. Tengok negeri sendiri macam mana kau perintah. Itu hari sampai merusuh orang cina yang bela babi buat mata pencarian. kat negeri melaka jugak.
Kerajaan PR semakin kuat, reform yourself sebelum tersungkur.

13/4/08 3:41 PM

Blogger urbanian guyz said...

salam Dato' Seri yang x berseri muke...

saya (aku agak beradab) tertarik dengan satu point yg dato' seri utarakan..

dato' seri kata pemimpin pas dalam kerajaan s'ngor "menghalalkan" apa yg diharamkan agama. saya nk tanya..yang haram tu meluluskan penternakan babi ke atau pegang atau makan babi..???!

dato' jawab lah yea..

yang dimaklumi dan jelas dalam agama ialah sentuh dan makan babi..mughallazahnya adalah dari segi sentuh dan haramnya dari segi makan..

adapun dr segi meluluskan penternakan babi tidak dikatakan haram atau mughallazah....ianya DIHARUSKAN sebab kita boleh lihat dari segi siasah..kerana ia melibatkan orang yang bukan islam..

seperti memberi lesen dan membenarkan orang yang bukan islam minum arak...

so kalau dato' seri kata pemimpin pas dalm k'jaan selangor menghalakan apa yang diharam.., dato' seri silap dan main tulis hentam keromo je lah..

ingat dalam Islam ada 5 kategori hukum iaitu halal, haram, sunat, makruh dah harus.

13/4/08 3:43 PM

Blogger trombonez said...

keh.. keh.. 'kata dulang paku serpih, mengata orang diri dia yang lebih..' keh.. keh..

'bagai menepuk air di dulang.. akibatnya tepercik ke muka sendiri..' keh.. keh..

memang lawak of the month la ko ni.. keh.. keh..

13/4/08 3:47 PM

Blogger anwar said...

Datuk Sri,
Blog Datuk Sri ni tidak menarik minat sebahagian rakyat kerana ia hanya propaganda BN dan UMNO. Kalau nak baca sangat propaganda UMNO, BN, memang dah ada hari hari dalam suratkhabar Utusan ,Berita hairan, Strait Times, TV3 , RTM, dll. Tak payah buang masa kami surf blog Datuk Sri, baik kita surf blog Datuk Sri Khir Toyol , atau Rantingsbymm anak pompuan Tun M. So, good bye, I will not surf your blog again until you have lost Malacca to PR in time to come like what happen to DrKhir. And please don't be kaki ampu to Paklah as he is going to be an irrelevant PM soon.

13/4/08 3:53 PM

Blogger FROZEN & BEAUTIFUL said...

orang gile je yg tulis camnih

13/4/08 3:57 PM

Blogger bulukaki said...

Datuk, saya cadangkan supaya datuk berhenti blogging. Inilah contoh seorang ahli politik yang sempit pemikirannya. Dia hanya tahu membuat kebencian. Awak lupa ke? Rakyat Selangor ialah rakyat maju, bukan bodoh kampung macam otak awak. Awak ni serupa monyet kat kampung la. Huru-hara. Ingat ni, BN jangan bermimpilah nak dapat Selangor balik kerana rakyat Selangor sudah bersatu untuk jauhi orang kampung bodoh macam Datuk!!

13/4/08 4:01 PM

Blogger penyokong PAS said...

Nampak gaya orang-orang UMNO sedang menghebahkan dan menghebohkan isu ini kepada seluruh rakyat. Tapi sekiranya penternakan babi di selangor itu berjaya dan tidak mencemarkan alam, adakah ia akan menguntungkan UMNO? Pasti Pakatan Rakyat yang akan lebih popular. Ketika itu rakyat akan mengatakan bahawa Pakatan Rakyat lebih berwibawa berbanding UMNO/BN yang tidak mampu menguruskan penternakan babi secara moden

13/4/08 4:12 PM

Blogger loxman7 said...

Dah jadi dasar benak dalam pemimpin kerajaan yang tak boleh menerima pendapat yang betul dan baik terutama dari pihak parti lawan. Walaupun dari segi hujah dan fakta jelas benda tu benar tapi UMNO ni tak boleh kata itu betul.Itu masalahnya sampaikan kalau bersidang di dewan mana-mana pemimpin BN yang menyokong cadangan yang baik dari parti lawan boleh diambil tindakkan.

Saidina Omarpun pernah menggunakan pendapat iblis apabila makluk terkutuk Allah tu menyuruh baginda mengelilingi baitulmal yang kerap kecurian di zaman Omar dari dimasuki iblis itu sendiri dengan bacaan Ayatul Kursi sebagai pendinding agar makluk itu tidak boleh menembusi baitulmal.

Apapun tahniah kepada Tan Sri khalid kerana berani membuat perubahan kepada kepentingan rakyat
biarpun peringkatan awalnya rakyat tak faham nanti kita yakin kebaikan nya akan di rasai oleh rakyat semua kaum. Jangan risaukan seruan kiri kanan UMNO yang umpama peristiwa Nabi di Israk mikraj yang diseru oleh syaitan di kiri kanan baginda agar baginda berpaling dari urusan baginda.xexmcwdw

13/4/08 4:18 PM

Blogger AnakTanjungMalang said...

Datuk ibaratkan seperti Hang Tuah yang cuba menentang Hangpa Semua Rakyat Malaysia di mana rajanya Hang Dollah Badwi Ka?Tapi Hang Tuah ni mcm terlupa nak pakai tali pinggang maka longarlah seluarnya tapi tetap nak menentang Hangpa Semua Rakyat Malaysia.Dicubanya buka bunga silat tapi seluarnya longar maka terfikirlah kalau buka jugak buga silat nanti ternampak bunga kantannya pulak.Nak teruskan bersilat atau nak pegang seluarnya saja.Lalu dimakinya seluar itu"Babi punya seluar"Maka terkejut lah Hangpa Semua Rakyat Malaysia rupanya Si Hang Tuah ni memakai seluar babi.Tak pa lah lain kali kau pakai saje seluar kancil biar nampak seksi.Auuww..

13/4/08 4:30 PM

Blogger Azmi said...

Salam latok..saya olang salawak, cina fuchow punya bansa lali sibu. Saya lampak aa..tu latuk punya komen ada 'kick' ooo...olang fuchow sakap " Sani nie kuyong". Itu Khalid aaa..dia banyak pandai ooo. Lia ambik tu jaga babi punya tek no loji lali Juruman. Saya suka latuk. Alap2 latuk ikut lia punya yalan. Banyak mambot loo. Latuk jangan cembulu ok. Itu Khalid sama lia punya olang2 kuat mambut ooo. Saya tengok..oo..latuk susah mauk belaja lali itu Khalid..apa macam latuk? Syg tenguk latok cakap2..olang semua lagi mauk cakap oo. Kalau mauk bikin popular ok latu, bikin mabut2 ok. Latok tenguk itu sarawak CM, Taib mamud mana ata blog. Tapi lia tidak cakap ja..hat sama olang..dia mambut oo. Latuk..jang gan lagik cakap ok..Selamat latuk, selamat Kahlid. Saya suka makan itu babi. Latuk jan gan kasi stop itu plojek melaka sana. lali olang fuchow sibu.

13/4/08 4:41 PM

Blogger pak kadok said...

satu pandangan yang sangat dangkal

harap dato` seri cuba sedaya upaya untuk tidak berpandangan seperti ini kerana ia melambangkan keperibadian dato` seri sbg orang yang dikatakan pemimpin rakyat negeri melaka.

saya sangat sedih kerana datang dari negeri melaka bilamana orang yang dikatakan pemimpin bersikap begini

13/4/08 4:42 PM

Blogger abgsyam said...

Salam buat Dato' Seri..

Perasaan malu saya tetap ada bila membaca komen-komen yang diberikan terhadap ulasan Dato' Seri mengenai projek penternakan babi di Selangor. Biar saya tegaskan di sini Dato' Seri ini umpama ketam yang ingin mengajar anaknya berjalan betul. Kuman di seberang laut dapat lihat tapi gajah di depan mata tak nampak. Kalau nak ulas tu, biarlah dengan fikiran yang terbuka bukan sebarang hentam tanpa fakta dan disertai dengan niat ingin menjatuhkan air muka dan menyalah rakyat selangor yang memberi mandat kepada kerajaan baru Pakatan Rakyat (PR)

Tahu tak Dato' Seri, menurut Ketua Pengarah Jabatan Perkhidmatan Veterinar, (BM:13April,08) jumlah RM100 juta itu hanya cukup menampung menternak babi sebanyak 125,000 babi secara PFA seperti yang dicadangkan oleh kerajaan Selangor. Dan bilangan ternakan babi di Selangor ialah sebanyak 264,514 ekor dari 137 ladang babi di Selangor. Dari sini sudah jelas ternakan berkelompok yang diutarakan oleh MB Selangor hanya separuh dari jumlah ternakan sekarang. Dari segi logik, hampir separuh ladang babi di Selangor akan dapat dikurangkan.

Dari fakta di atas, diminta janganla Dato' Seri ingin mencari glamor atau menjadi hero...Dato perlu rujuk dulu dari individu atau badan yang berkelayakan kalaupun malu nak bertanya terus dari Tan Sri Mohd Khalid Ibrahim sebelum membuat ulusan. Dato' Seri seorang pemimpin kanan UMNO, begitu kah sikap seorang pemimpin Melayu yang berjuang untuk agaman, bangsa dan negara. Perpatah berkata, seperti ayam jantan berkokok, ponggong penuh dengan tahi..Itukah Dato' Seri mahukan??? pasti tidak kan Dato' Seri?.. Cuba Dato' Seri fikir-fikirkan...Masa dah berubah. Tangkalkan kaca mata yang selama ini menutup pandangan Dato Seri..

Sekian, Terima Kasih.
Mat Leweh..

13/4/08 4:45 PM

Blogger TV Series Collection said...

"Mengatur dulang paku serpih, mengata orang dia yang lebih"

Pemimpin-pemimpin Umno sememangnya dikenali dengan sifat hipokrit. Pandai mencari kesalahan orang lain sedangkan diri sendiri pun entah betul entah tidak. Saya cadangkan BPR supaya siasat Ali Rustam. Rakyat ingin tahu sama ada dia terlibat dalam rasuah atau tidak selama memimpin Melaka. Semoga Allah membalas segala perbuatan pemimpin yang zalim dan kami sebagai rakyat tidak akan menghalalkan satu sen duit hasil titik peluh kami dirampas oleh pemimpin-pemimpin UMNO. Kita lihat pembalasan di padang Masyar nanti.

Allahuakbar

13/4/08 4:54 PM

Blogger Mr Faesal said...

Salam Tok Ali.
Alaa...Tok Ali.Jangan jaga tepi kain orang.Masalah kat Paya Mengkuang tu settle kan dulu.Pandai sangat ajar negeri orang negeri Melaka camtu juga.Masalah BABI di Melaka sapa lalu Paya Mengkuang tu tetap BUSUK!! Takde perubahan.Patut la orang-orang MELAKA panggil Tok Ali Rustam dengan panggilan ALI KETAM.Ketam mana boleh ajar anak jalan lurus...

13/4/08 4:54 PM

Blogger g-mie said...

assalamualikum brader ali

nasihat saya kpd brader ali, jgn main api perkauman dengan isu babi. itu org umno yg selalu cakap...jgn main api perkauman. sila bikin mcm cakap.

jgn salahkan pas sbb setuju. sbb kat kelantan pung ada ladang babi. kenapa pas setuju? sbb babi adalah makanan orang cina dan mereka berhak utk makan. biarkanlah mereka.

tapi penternakan babi menjejaskan alam sekitar dan kesihatan orang awam. so, apa patut kerjaan buat? apa kerajaan buat adalah menjalankan perternakan babi secara canggih dan tertutup agar tak membahayakan alam sekitar dan orang awam. lagipun, pembiayaan adalah private.

jadi, pendekatan kerajaan selagor adalah tepat.

apa masalah yg timbul? mungkin lokasi ladang canggih ini perlu dikaji semula. agar ia tak menimbulkan kemarahan penduduk setempat..

kesimpulannya, perlaksanaan perternakan ini ok cuma kena kaji lokasi yg lebih sesuai.

wassalam
p/s-jika kat selangor berjaya, saya harap melaka ikut jejak langkah ini.

13/4/08 5:02 PM

Blogger koniciewa said...

aiyya latuk aaa...lu manyak bising pasal ini babi ooo di selangor.Apa pasat?Lu lupa ka ..melaka babi pobem pun masih talak selesai ooo..jadi apa mau bikin bising2 aa aiyya?Baik latuk keleja, consentrate & fikir sungguh2 mau bikin selesai babi2 di negeli latuk lulu aaa...baru boleh komen selangor punya tempat ooo.Saya fikil aa latuk elok juga refleksi sama liri latuk lulu sablum mau jaga tepi kain orang lulu aa!

13/4/08 5:13 PM

Blogger Bukit Akim said...

Perkataan tahniah yang dato guna tu la yang menyakitkan hati.
lepas tu kondem semberono, tak berilmu, dangkal, walhal apa yang dilakukan oleh kerajaan Selangor tu adalah amat baik.Berhati-hati dato....

13/4/08 5:18 PM

Blogger tokebabi said...

Ini wa petik lu punya cakap: "Biar apa sekalipun, babi adalah binatang yang dikategorikan sebagai najis berat (mughallazah) kepada orang Islam dan ia haram bagi orang Islam untuk menyentuh apalagi untuk memakannya."
.........wa mau tanya sama lu latok, kalu makan lasuah itu babi punya hasil ada halam ka tatak halam???

13/4/08 5:20 PM

Blogger Roshah said...

Bukan nak menyokong sesiapa, bagi saya langkah kerajaan selangor mewujudkan ladang babi moden adalah langkah yang baik dan tepat. Jika kita lihat tempat lain ladang babi berselerak dan tidak teratur. Malah mewujudkan bau yang tidak selesa. Sepatutnya langkah kerajaan selangor mewujudkan ladang ternakan babi moden sepatutnya dipuji dan bukannya dikutuk. bagi orang yang tidak berpikiran positif dan tidak melihat kedepan mereka akan mengutuk sesuka hati. Imbas kembali kes di Melaka dan Negeri sembilan. Kita masih ingat lagi kes Japanese encephalitis sehingga nama virus tersebut diberi nama virus nipah. Dan pernah sekali virus digelar sebagai virus Melaka tetapi dikritik kerana memburukkan nama Melaka dan sesuai kalau diberi nama virus kelawar. Rasanya kerajaan selangor tidak mahu virus seumpama ini dikesan dinegeri mereka sebab itu mereka mahu mewujudkan ladang tersebut. Kenapakah virus Melaka atau virus kelawar wujud? sebab kes JE dijumpa di tempat tersebut. Pikir pikirkan...

13/4/08 5:22 PM

Blogger puteraf said...

Saya rasa sudah sampai masanya Datuk berfikiran terbuka. Kalau sikap DAR masih macam ni, bungkus UMNO nanti. Saya masih ingat arahan DAR supaya orang Melaka jangan pergi ke Kelantan dan Terengganu sebaik sahaja kelantan dan Terengganu berada dalam tangan PAS pada tahun 1999. Sampai hari ini saya masih ingat arahan DAR sebagai orang Kelantan walaupun penyokong UMNO kenyataan Datuk melukakan saya dan orang Kelantan ditambah lagi sikap tidak sukanya DAR terhadap Penjawat awam dari Kelantan. Kalau DAR anggap BABI itu Hadiah dari Pakatan Rakyat. DAR juga telah beri hadiah kepada orang MELAKA iaitu konsert sure heboh TV3.
Sehina-hina BABI orang Melayu tak makan. Tapi konsert Sure Heboh siapa majoriti yang pergi ke tempat maksiat dan pernah difatwakan haram oleh mufti perak? rasanya orang Melayu dan cubalah DAR fikir. Saya harap DAR lebih Open Minded demi menjadikan UMNO lebih Survival.

13/4/08 5:26 PM

OpenID hopemalaysia said...

FUCK YOU!!! Melaka CM!!!

Tolong ini adalah isu sensitive tak faham kenapa ada cm macam ini!!! Ini cm lagi sekali guna taktik kotor utk memecah belah harmoni antara kaum!!

Ini adalah dosa yg lebih berat dibandingkan dgn kamu makan rasuah atau makan babi!!! ini Malaysia yg berbilang kaum, kita sepatutnya bertolak ansur sesama lain bangsa!!

Malaysia yg baru berada dlm tangan kita dan harapan ini makin tercapai oleh itu jgn terpedaya oleh helah bn kotor ini yg mahu memecah belahkan rakyat!!

Kaum Melayu boleh bertolak ansur dgn Cina dan Cina pun boleh bertolak ansur dgn Melayu juga!! Dan ini ialah Malaysia baru yg bersih aman damai tiada penyalahgunaan kuasa dan rasuah.. Maka negara boleh membangun!!!

Sering kali pemimpin bn kata perpaduan konon tapi yg mengapi apikan juga mereka betul betul licik!!

Asyik guna helah politik sentiment perkauman sahaja dari dulu hingga karang!!! Tolong rakyat rakyat melayu jgn dipedaya oleh ali rustam ini!!! Rakyat kena betul betul bijak jgn terkena helah mrk!!

Rakyat Malaysia jgn hirau dia yg korup ini dia lagi berdosa krn dia ada terima rasuah dan menyalahguna rasuah!!!

13/4/08 5:31 PM

Blogger nizam said...

h