Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Sukan
Pembawa Jalur Gemilang di Rio diketahui Khamis ini

Majlis Olimpik Malaysia (OCM) dijangka mengumumkan pembawa Jalur Gemilang pada Sukan Olimpik 2016 di Rio de Janeiro, Brazil pada Khamis ini.

Presidennya Tan Sri Tunku Imran Tuanku Jaafar berkata anggota lembaga OCM akan bermesyuarat untuk membincangkan siapa calon terbaiknya.

Pemenang pingat perak dua kali Olimpik, Datuk Lee Chong Wei dilihat sebagai calon paling layak untuk memikul tugas tersebut.

Pada Sukan Olimpik London 2012, tugas itu dilakukan penerjun wanita Pandelela Rinong Pamg.

"Kita belum membuat keputusan. Namun saya fikir setiap orang boleh membuat jangkaan siapakah atlet berkenaan. Kita akan mengadakan mesyuarat lembaga Khamis ini yang antara agendanya ialah mengenai pembawa bendera.

"Kebanyakan atlet sedang berlatih di luar negara, jadi kita akan umumkan secepat mungkin," kata Tunku Imran kepada pemberita.

Seramai 22 atlet layak ke Rio de Janeiro berdasarkan merit iaitu Khairul Anuar Mohamad (memanah); Mohd Azizulhasni Awang dan Fatehah Mustapa (berbasikal); Ooi Tze Liang, Cheong Jun Hoong, Nur Dhabitah Sabri, Pandelela Rinong Pamg dan Ng Yan Yee (terjun).

Turut layak ialah Khairulnizam Mohd Affendy dan Nur Shazrin Latiff (pelayaran); Johnathan Wong Guanjie (menembak); Welson Sim (renang); Nauraj Singh (olahraga) dan Mohd Hafifi Mansor (angkat berat).

Selain itu Chong Wei, Goh V Shem, Tan Wee Kiong, Chan Peng Soon, Goh Liu Ying, Tee Jing Yi, Vivian Hoo dan Woon Khe Wei (badminton) juga bakal beraksi di Rio.

Kejohanan akan berlangsung dari 5 hingga 21 Ogos.
 

- Bernama

Lihat Komen
ADS