Paling Popular
Terkini
story images
story images
mk-logo
Sukan
Tajaan MARA: AMANAH pesan usah tentang macam Nik Abduh
Diterbitkan:  Jan 16, 2017 4:12 PM
Dikemaskini: 8:22 AM

Parti Amanah negara (AMANAH) menggesa isu penyaluran dana Majlis Amanah Rakyat (MARA) dan Universiti Kuala Lumpur (UniKL) kepada pasukan bola sepak Kelantan disiasat segera.

Timbalan ketua pemudanya, Faiz Fadzil, berkata selepas hampir seminggu isu melibatkan penajaan skuad The Red Warriors (TRW) oleh anak syarikat milik MARA, ia masih belum disiasat mana-mana pihak.

Kata Faiz, masyarakat sudah ditunjukkan dokumen berkaitan isu berkenaan dan ada kemungkinan wujud elemen jenayah seperti penyelewengan, pecah amanah, penipuan dan rasuah.

Justeru, katanya, isu penajaan MARA untuk pasukan bola sepak Kelantan itu itu perlu disiasat segera dan secara bebas oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) serta polis.

"Tan Sri Annuar Musa adalah pengerusi MARA dan pada masa sama penasihat pasukan TRW. Maka, Tan Sri Annuar pasti mempunyai kepentingan dalam kedua-dua entiti tersebut.

"Kemungkinan wujudnya elemen jenayah seperti penyelewengan, pecah amanah, penipuan dan rasuah dalam skandal penajaan wang MARA ini perlu disiasat dengan segera dan bebas oleh pihak SPRM dan Polis Diraja Malaysia kerana (beliau) mempunyai percanggahan kepentingan atas kapasitinya sebagai penasihat TRW," katanya dalam kenyataan media hari ini.

Terdahulu, Tengku Mahkota Johor Tunku Ismail Sultan Ibrahim mendakwa Annuar "secara paksa" menggunakan wang rakyat melalui MARA dan Universiti Kuala Lumpur (UniKL) untuk menaja bola sepak Kelantan.

Beberapa dokumen didakwa melibatkan penyaluran dana dua organisasi itu kepada TRW turut didedahkan.

Paling layak persoal

Annuar pada awalnya menafikan dakwaan itu tetapi sehari kemudian memberi kenyataan berbeza.

Annuar yang juga berkhidmat sebagai Ketua Penerangan Umno berkata beliau “difahamkan” terdapat surat menyurat, baucar dan dokumen lain antara The Red Warrior Sdn Bhd dan UniKL.

Namun katanya dokumen itu membuktikan urusan berkenaan dibuat secara "tertib dan berperaturan."

Pada hari sama, Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Seri Ismail Sabri pula mengarahkan UniKL dan MARA menanguhkan sebarang penajaan mereka pada tahun ini kecuali untuk bidang pendidikan.

UniKL didakwa memberikan tajaan bernilai RM500,000 manakala syarikat Pelaburan Mara Berhad sebanyak RM200,000.

Faiz berkata, penafian bahawa MARA ada kaitan dalam penajaan pasukan TRW oleh Annuar tidak berasas selepas bekas menteri itu akur dengan arahan Ismail Sabri.

"Ini menunjukkan bahawa penajaan TRW ini melibatkan penggunaan wang MARA yang telah disalahgunakan.

"Setiap segmen rakyat kini mula berasa gelisah dan muak dengan pelbagai skandal salah urus tadbir Umno.

"Rakyat tidak boleh lagi berdiam diri dengan budaya korupsi dan penyelewengan," jelasnya.

Tambah anak bekas presiden PAS itu, jika pihak berkenaan sekadar menentang amalan itu dalam hati - seperti pernah dilakukan Ketua Pemuda PAS Nik Abduh Nik Aziz dalam skandal 1MDB - tidak memadai.

"Malahan, dalam skandal penajaan MARA ini, beliau (Nik Abduh) adalah individu paling layak untuk mempersoalkan ketelusan penajaan ini atas kapasiti beliau sebagai anggota Parlimen dari Kelantan.

"Wang MARA tidak seharusnya digunakan untuk tujuan lain selain membantu orang Melayu terutamanya dalam bidang pendidikan.

"Usah diprejudiskan hak orang Melayu dalam bidang pendidikan dengan mengutamakan kepentingan mana-mana individu ," katanya.

Lihat Komen
ADS