Paling Popular
Terkini
story images
story images

Kejohanan bola keranjang Fiba Asia 3x3 kembali untuk kali ketiga, dan kini diadakan di Cyberjaya mulai hari ini hingga Ahad.

Menampilkan 32 pasukan - termasuk 16 lelaki - mereka akan berentap untuk mendapatkan tempat menyertai kejohanan dunia tidak lama lagi.

Bercakap kepada Malaysiakini, ketua jurulatih skuad kebangsaan lelaki Ramesh Chandra yakin anak buahnya berpeluang menunjukkan persembahan terbaik kali ini.

"Skuad negara menyertai kategori Under Armour 3x3 untuk kelayakan Asia Tenggara bulan lalu dan sejak itu, kami telah bertungkus lumus dan siap siaga untuk menghadapi kejohanan FIBA Asia 3x3.

"Sememangnya agak sukar berada dalam satu kumpulan dengan Filipina dan Kazakhstan.

"Sasaran kami tahun ini adalah untuk menduduki satu daripada tiga pasukan terbaik di Asia," kata Ramesh.

Sebagai tuan rumah untuk kali kedua, Ramesh turut mengakui sasaran untuk mendapatkan pingat lebih sukar dengan adanya China, Taiwan dan India yang juga ingin mendapat tiket kelayakan ke piala dunia.

Ramesh juga memperkenalkan barisan pemain tahun ini dan yakin mereka dapat menggalas Jalur Gemilang untuk mendapatkan podium Ahad ini.

Berikut adalah barisan skuad lelaki kebangsaan untuk FIBA Asia 3x3:

  1. Thea Zhong Shin (18 tahun) - Ketua Pasukan, pernah mewakili pasukan kebangsaan di SEABA bawah 16 tahun dan FIBA Asia pada tahun 2015
  2. Low Ken Yen (18 tahun) - Mewakili Malaysia di SEABA dan FIBA ASIA bawah 16 pada tahun 2015, pemain terbaik MVP untuk kejohanan MABA bawah 17 pada tahun 2016
  3. Maegen Mahadevan (17 tahun) - Mewakili Malaysia di SEABA dan FIBA ASIA bawah 16 pada tahun 2015, wakil NBA Junior pada tahun 2015
  4. Phan Wee When (17 tahun) - Mewakili Malaysia buat kali pertama

Untuk skuad wanita kebangsaan yang diketuai oleh jurulatih Choo Seck Yun:

  1. Foo Suet Ying, 17 tahun
  2. Chow Pui Yee, 17 tahun
  3. Lim Jing Zhe, 16 tahun
  4. Yap Siew Hong, 16 tahun

Jadual perlawanan untuk skuad lelaki dan wanita:
26 Mei - Skuad Wanita: Lawan Kazakhstan (3.30pm) dan Sri Lanka (6.55pm)

27 Mei - Skuad Lelaki: Lawan Kazakhstan (4.30pm) dan Filipina (7.35pm).

Lihat Komen
ADS