Paling Popular
Terkini
mk-logo
Sukan
Pengadil izinkan 'gol tangan tuhan' Maradona meninggal
Diterbitkan:  Jun 2, 2017 2:39 PM
Dikemaskini: 6:55 AM

Pembantu pengadil yang mengesahkan jaringan digelar 'gol tangan tuhan' oleh Diego Maradona pada aksi Piala Dunia 1986 meninggal dunia awal hari ini.

Bogdan Dochev menghembus nafas terakhirnya ketika berusia 80 tahun.

Dochev - bekas pemain bola sepak Bulgaria - ketika perlawanan itu membantu pengadil dari Tunisia, Ali Nasser, yang ditugaskan sebagai ketua pengadil.

Ali dilihat berlari dengan lambat ketika Maradona melepasi lima pertahanan lawan dan menjaringkan gol melalui menggunakan tangan kirinya.

Namun, Dochev yang bertugas sebagai penjaga garisan tidak mengibarkan benderanya, bermakna dia menerima gol berkenaan.

"Biar pun saya rasa ada sesuatu yang pelik, masa itu Fifa tidak mengizinkan pembantu pengadil berbincang mengenai keputusan-keputusan ketua pengadil.

"Jika Fifa menghantar pengadil dari Eropah untuk mengendalikan perlawanan penting itu, gol pertama Maradona tidak akan disahkan," kata Dochev kepada media beberapa tahun lalu menceritakan detik perlawanan akhir antara Argentina menentang England itu.

Maradona rosakkan hidup

Sebaliknya bagi Ali, dalam situasi itu dia memilih untuk menunggu isyarat daripada Dochev mengenai situasi sebenarnya yang berlaku.

"Namun, dia tidak memberi isyarat hand ball.

"Mengikut peraturan Fifa kepada kami sebelum perlawanan, jika penjaga garisan berada di posisi lebih baik daripada saya, saya mesti menghormati pandanganya," ujar Ali seperti dilaporkan Reuters.

Perlawanan berkenaan berkesudahan Argentina menjulang kejuaraan dengan menundukkan England 2-1.

Walaupun tercemar dengan insiden berkenaan, Maradona seakan menebus aksinya itu dengan menjaringkan gol kedua dengan gerakan cantik empat minit kemudian.

Dalam kerjayanya, Dochev sempat mewakili skuad kebangsaan Bulgaria sebagai pemain sebelum beralih ke bidang pengadilan bola sepak.

Namun katanya, Maradona telah merosakan kariernya sebagai pengadil.

"Diego Maradona merosakan seluruh hidup saya. Dia pemain bijak tapi orangnya kecil," katanya.

Dochev menjadi antara pengadil pilihan dari negara sekitar 1970-an dan 1980-an serta ditugaskan dalam perlawanan akhir Piaal Dunia 1982.

Selain itu, dia berpengalaman mengadili beberapa perlawanan utama kelab Eropah termasuk Piala Uefa 1983 antara kelab Anderlecht dan Benfica.

Lihat Komen
ADS