Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

Semenjak negara bebas daripada penjajahan pada tahun 1957, majoriti dua pertiga Barisan Nasional (yang dahulunya dikenali sebagai Perikatan) hanya sekali sahaja pernah dinafikan, iaitu pada pilihanraya umum 1969.

Walaubagaimanapun, keputusan pilihanraya tersebut digantung dan darurat diisytiharkan akibat berlakunya rusuhan kaum. Rusuhan yang berlaku empat tahun selepas terbentuknya Malaysia itu telah menyebabkan Majlis Gerakan Negara (Mageran) ditubuhkan dan Tun Abdul Razak Hussein mengambilalih kepimpinan negara daripada Tunku Abdul Rahman.

Selepas itu majoriti dua pertiga BN tidak pernah tergugat. Ini memudahkan BN untuk menggubal atau meminda apa sahaja undang-undang yang ada di negara ini. Semalam, sekali lagi BN telah meminda undang-undang untuk membenarkan pengerusi Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) bersara pada usia 66 tahun. Maka, Tan Sri Rashid Abdul Rahman yang seharusnya bersara pada hujung tahun ini, dapat berkhidmat setahun lagi sehingga tahun 2008.

Ertinya, Rashid akan sempat meggendalikan pilihanraya umum ke-12 akan datang. Walaupun telah dikritik hebat oleh badan bukan kerajaan (NGO) dan parti pembangkang, kuasa dua pertiga di Parlimen tetap digunakan oleh BN untuk memastikan Rashid terus bertahan. Telah terbukti bahawa Rashid begitu penting bagi BN dalam pilihanraya akan datang. Enam belas ahli Parlimen pembangkang DAP dan PAS telah bertindak keluar dari dewan sebagai memprotes pindaan tersebut serta penangkapan 24 orang penyokong Bersih (Gabungan Pilihanraya Bersih dan Adil).

Unlocking Article
Unlocking Article
ADS