Malaysiakini
SENI & HIBURAN

Azwan dakwa pernah diajak berkomplot jatuhkan Azmin

Nadia Azam

Diterbitkan
Dikemaskini 13 Jun 2019, 3:41 pagi

Selebriti Azwan Ali - atau juga dikenali dengan nama Diva AA - mendakwa dia pernah diajak beberapa kali untuk berkomplot menjatuhkan abangnya.

Kata Azwan, dalam pertemuan itu yang berlangsung sebelum pilihan raya umum lalu, pihak itu juga pernah bersumpah untuk menjatuhkan Azmin "pada bila-bila masa".

"Dia mendakwa berkawan baik dengan Azmin dan bersumpah pada saya untuk jatuhkan abang saya pada bila-bila masa.

"Akhirnya ia benar-benar berlaku. Nampak tak perancangan mereka?" katanya yang dihubungi Malaysiakini semalam.

Haziq Abdullah Abdul Aziz membuat pengakuan melalui rakaman video bahawa dia adalah orang yang sedang bercumbu dengan lelaki lain - didakwanya Azmin - dalam sebuah bilik hotel di Sandakan, Sabah.

Kata Haziq, kejadian itu dirakam tanpa pengetahuannya.

Kenal hati budi abang

Setakat ini dia berkhidmat sebagai setiausaha sulit kanan kepada Timbalan Menteri Industri Utama, Shamsul Iskandar Md Akin, yang juga ketua penerangan PKR.

Petang semalam Azmin mendakwa pendedahan itu sebagai fitnah bersifat jahat dan kejam, bertujuan untuk mencemar reputasinya.

Beliau yang juga menteri hal ehwal ekonomi menambah, peguam sudah diberi arahan untuk meneliti tindakan undang-undang yang boleh diambil ke atas pihak yang membuat tuduhan ke atasnya.

Azwan berkata turut datang bersama  ialah seorang individu lain yang mendakwa bekerja sebagai pembantu peribadi abangnya.

“Bagi mereka Azmin tak layak duduk di atas," katanya.

Azwan semasa menjadi calon bebas dalam PRU ke-14 lalu

Azwan yang beberapa kali pernah mencetuskan kontroversi serta bertanding menentang Azmin di Bukit Antarabangsa dalam PRU lalu bagaimanapun 'lega' dengan dakwaan Haziq itu.

“Baguslah mereka buat perkara begini untuk buka mata rakyat yang buta ni, well done, dan saya tak rasa video itu palsu,” katanya.

Menurut Azwan ada sebab-sebab tertentu mengapa dia tidak menyertai komplot berkenaan.

Dia yang mengaku cukup "mengenali hati budi" Azmin berkata, anggota parlimen Gombak itu tidak perlu berdolak-dalih menafikan perkara tersebut.

Azwan, 53, juga menggesa Azmin supaya bertanggungjawab untuk tampil membersihkan nama keluarga dan adik-beradik mereka.

Menganggap apa yang menimpa Azmin sebagai kifarah, Azwan berkata, Azmin perlu bermuhasabah akibat perbuatannya yang didakwa memfitnah dirinya di depan ibu mereka, Che Tom Yahaya.

"Ini karma Tuhan bayar tunai sebab hina saya depan Mak Tom, ia juga jadi punca saya tak lawat mak waktu mak sakit sampai dicap anak derhaka," katanya.

Che Tom meninggal dunia pada 18 Februari, 2017 pada usia 82 tahun selepas diserang angin ahmar.

Malaysiakini sedang cuba menghubungi pihak yang didakwa membuat tawaran itu kepada Azwan dan mendapatkan penjelasannya.

Malaysiakini telah menyajikan laporan percuma dalam bahasa Melayu selama 17 tahun. Langkah ini diambil sebagai khidmat kami untuk masyarakat.

Kami berharap ia dapat membantu pembaca membuat keputusan terhadap sesuatu perkara secara bermaklumat, selain menggalakkan perbahasan serius berkaitan isu-isu melibatkan kepentingan awam.

Malaysiakini juga berharap rakyat Malaysia tidak ketinggalan dalam isu-su penting dalam negara.

Langgan Malaysiakini (versi Bahasa Inggeris) sebanyak RM20 sebulan atau RM200 setahun bagi mendukung media bebas di negara ini.

Komen

Malaysiakini tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.