Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
ULASAN | Petanda masalah mental boleh dilihat pada status media sosial

Ramai meluahkan perasaan dan emosi di Facebook, Instagram atau media sosial lain.

Kegiatan dan aktiviti anda di Facebook media sosial boleh menjadi petunjuk terhadap kesihatan psikologi.

Kajian baru oleh penyelidik Universiti Missouri yang diterbitkan dalam jurnal Psychiatry Research mendedahkan profil media sosial memberikan gambaran mengenai kesihatan mental pesakit.

Walaupun terbukti terdapat peningkatan penggunaan oleh mereka pada spektrum skizofrenia, beberapa perincian sahaja sudah cukup untuk menerangkan sejauh mana seseorang itu menghadapi masalah mental.

Elizabeth Martin, pelajar kedoktoran di jabatan sains psikologi MU di College of Arts and Science, berkata:

"Ahli terapi mungkin menggunakan aktiviti media sosial untuk membuat gambaran klinikal pesakit yang lebih lengkap. Keindahan aktiviti media sosial sebagai alat dalam diagnosis psikologi adalah bahawa ia menghilangkan beberapa masalah yang berkaitan dengan pelaporan diri pesakit.”

Contohnya, soal selidik sering bergantung pada ingatan seseorang, yang mungkin tepat atau tidak tepat.

Dengan meminta pesakit berkongsi aktiviti Facebook mereka, kita dapat melihat bagaimana mereka menyatakan diri mereka secara semula jadi.

Malah bahagian aktiviti Facebook mereka yang mereka pilih untuk menyembunyikan maklumat yang terdedah mengenai keadaan psikologi mereka.

Martin dan pasukannya meminta sekumpulan sukarelawan untuk mencetak aktiviti Facebook mereka.

Mereka mengaitkan aktiviti itu dengan tahap pesakit menunjukkan skizotip, pelbagai gejala termasuk penarikan sosial terhadap kepercayaan yang tidak biasa.

Seperti yang dijangkakan, beberapa peserta menunjukkan tanda-tanda skizotaip yang disebut anhedonia sosial - ketidakupayaan untuk menghadapi kebahagiaan daripada aktiviti yang biasanya menyeronokkan, seperti berinteraksi dan bercakap dengan rakan sebaya.

Mereka yang terkesan dengan anhedonia sosial lebih cenderung untuk:

• mempunyai bilangan rakan yang tidak ramai di Facebook.

• kurang berkomunikasi.

• berkongsi sedikit gambar.

• mempunyai profil Facebook yang lebih panjang.

Anhedonia sosial juga dikaitkan dengan ekstraversi.

Selain itu, ekstraversi adalah peramal jumlah foto dan rakan, dan jangka masa sejak terakhir berkomunikasi dengan rakan.

Beberapa sukarelawan kajian menyembunyikan bahagian penting profil Facebook mereka sebelum memberikan senarai aktiviti mereka kepada penyelidik.

Mereka ini juga menunjukkan simptom skizotaipi, yang disebut sebagai penyimpangan persepsi - pengalaman yang tidak teratur daripada ideologi dan deria ajaib seseorang.

Menyembunyikan aktiviti Facebook juga dikaitkan dengan tahap paranoia yang lebih tinggi.


AZIZI AHMAD adalah seorang pembaca yang mengelak menjadi psiko.

Tulisan ini tidak semestinya mencerminkan pendirian Malaysiakini.

Lihat Komen
ADS