Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Ketua SPRM dikecam kerana kenyataan 'bunuh diri'
Diterbitkan:  Sep 2, 2009 3:50 PM
Dikemaskini: 8:09 AM

Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Datuk Ahmad Said Hamdan, dikecam ekoran kenyataannya berhubung kematian Teoh Beng Hock.

Pemimpin veteran DAP, Lim Kit Siang menggesa 42 anggota panel SPRM supaya mengadakan perjumpaan tergempar bagi menentukan sama ada Ahmad Said layak untuk menerajui suruhanjaya tersebut.

Atau, katanya, mereka harus mendesak supaya beliau dipecat.

ahmad said hamdan aca bpr boss "Ahmad Said telah memperlihatkan dirinya sebagai seorang yang tiada belas kasihan dan tidak berperikemanusian berhubung kematian misteri Teoh yang pergi ke tingkat 14 ibupejabat SPRM (Selangor) pada 16 Julai untuk memberi kerjasama dalam siasatan badan itu, tetapi berakhir ditemui mati di tingkat lima," kata Lim dalam satu kenyataan.

Lim berang dengan komen ketua pesuruhjaya SPRM itu yang disiarkan oleh akhbar berbahasa Cina, Sin Chew Daily.

Ahmad Said memberitahu Sin Chew bahawa beliau dimaklumkan terdapat 10 kes mereka yang disiasat oleh Suruhanjaya Bebas Anti-Rasuah Hong Kong (ICAC) terjun dari bangunan tinggi, sejak penubuhan ICAC.

Tambahnya, tiada apa yang dapat beliau lakukan jika orang yang disiasat, tidak tahan dengan tekanan.

"Implikasi kenyataan Ahmad Said itu jelas sekali," kata Lim.

"Beliau menyalahkan kematian Teoh atas membunuh diri kerana tidak tahan dengan tekanan penyiasatan SPRM," katanya.

(Teoh merupakan saksi dalam siasatan SPRM yang membabitkan beberapa pemimpin Pakatan Rakyat di Selangor)

NONE Sementara itu, Lim berkata, jika Ahmad Said tidak dapat membuktikan dakwaannya itu, maka beliau mesti memohon maaf kerana membuat kenyataan yang tidak bertanggungjawab untuk melepaskan SPRM daripada bertanggungjawab terhadap kematian Teoh.

"Ahmad Said perlu menjelaskan mengapa SPRM begitu tidak bertanggungjawab apabila mengemukakan dua teori mengenai kematian Teoh - bahawa dia membunuh diri atau dia dibunuh oleh orang lain, selain daripada SPRM," tambahnya.

Mengenai 42 anggota panel SPRM, Lim berkata, mereka tidak boleh terus bersikap tidak ambil peduli terhadap 'pengkhianatan' objektif berkanun SPRM untuk mengisytiharkan perang habis-habisan terhadap rasuah, seperti yang dikehendaki oleh parlimen.

"Pada masa ini, SPRM sebaliknya melancarkan perang habis-habisan terhadap Pakatan, sebagai alat kepada Umno/Barisan dalam konspirasi untuk menumbangkan kerajaan negeri Selangor," tambahnya.

ADS