Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
16 ahli CC MCA tuntut EGM bagi pemilihan baru
Diterbitkan:  Oct 29, 2009 11:32 PM
Dikemaskini: 3:34 PM

Kumpulan 16 ahli Jawatankuasa Pusat (CC) MCA hari ini menyerahkan tuntutan rasmi supaya mesyuarat agung luar biasa (EGM) diadakan bagi mengadakan pemilihan baru parti itu.

Mereka yang membuat tuntutan itu termasuk Naib Presiden Tan Kok Hon, Ketua Pemuda Datuk Wee Ka Siong dan Ketua Wanita Datin Paduka Chew Mei Fun.

Tuntutan rasmi itu di diserahkan oleh tiga pemohon yang juga anggota CC - Wong Nai Chee, Datuk Wee Jeck Seng dan Datuk Liew Yuen Keong - kepada petugas pejabat setiausaha agung di ibu pejabat parti di ibunegara jam 4.50 petang tadi.

Mereka mengemukakan tuntutan mengikut Perkara 30.2 perlembagaan MCA. EGM boleh diadakan atas arahan presiden parti, permintaan oleh satu pertiga ahli CC atau permohonan satu pertiga perwakilan pusat.

Menurut perlembagaan parti itu, setiausaha agung MCA, Datuk Wong Foon Meng perlu mengeluarkan notis untuk mengadakan EGM dalam tempoh lima hari.

Kumpulan itu juga menuntut dua resolusi dibincangkan dalam EGM tersebut, iaitu:

1. Usul untuk memilih semula kesemua ahli CC MCA. Jika diluluskan, ahli CC perlu dipilih alam tempoh 30 hari.

2. Usul untuk mengisytiharkan sebagai batal dan tidak sah sebarang perubahan jawatan yang dilakukan oleh presiden MCA selepas 10 Oktober 2009.

Enam belas 16 ahli CC yang menandatangani surat tuntutan tersebut terialah Yeow Chai Thiam, Chor Chee Heung, Hou Kok Chung, Chai Kim Sen, Gan Hong Su, Lee Wei Kiat, Wong Nai Chee, Wee Ka Siong, Yu Chok Tow, Chew Mei Fun, Yoo Wei How, Wee Jeck Seng, Wong Siong Hwee, Liew Yuen Keong, Tan Kok Hong dan Hoh Khai Mun.

Baca berita penuh

ADS