Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

Seorang mahasiswa Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) membuat laporan polis ekoran penyebaran risalah anti dua akta kontroversi - ISA dan Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) - yang ditemui dalam universiti itu semalam.

NONE Ahmad Mustaqim Murad, 21, pelajar tahun akhir jurusan geografi meminta pihak polis menyiasat bagaimana risalah sebegitu boleh beredar dalam kampus yang tidak boleh dimasuki orang luar.

"Bagaimanakah kawalan keselamatan para pegawai keselamatan?" soal Ahmad Mustaqim dalam laporan polisnya di Balai Polis Bandar Baru Bangi, Kajang kira-kira jam 2.30 petang ini.

Dalam laporannya, pelajar berkenaan menyoal apakah terdapat orang luar yang mengedarkan risalah itu memandangkan ahli parlimen Serdang, Teo Nie Ching didakwa masuk ke UKM pada 2 Jun bagi bagi memberikan sokongan terhadap empat mahasiswa universiti itu yang dirujuk kepada AUKU atas dakwaan terlibat dalam kempen pilihan raya kecil.

NONE Ahmad Mustaqim mendakwa, risalah itu ditemui petang semalam di depan pintu bilik di sebuah kolej kediaman di UKM selain bertebaran dalam kuantiti yang banyak di pelbagai tempat.

Beliau menegaskan universiti merupakan kawasan autonomi dan tidak boleh mana-mana parti politik.

"Oleh itu saya hadir ke balai polis membuat laporan meminta agar polis menyiasat siapakah yang mengedar risalah ini yang berbaur hasutan untuk mengajak mahasiswa lain menghapuskan AUKU dan ISA," laporan polis itu dipetik.

teo nie ching Sementara itu, Teo ketika dihubungi Malaysiakini menafikan risalah itu diterbitkan pihaknya.

"Saya langsung tiada apa-apa pengetahuan tentang risalah ini," katanya yang mendakwa gambarnya diambil daripada salah satu poster kempennya dalam pilihan raya umum lalu.

"Bagaimanapun, pendirian saya terhadap AUKU adalah jelas, iaitu mansuhkan AUKU.

"Dan saya menyokong keempat-empat pelajar yang sedang menghadapi prosiding disiplin AUKU kerana pergi ke Hulu Selangor semasa pilihan raya kecil.

Teo juga memberitahu beliau tidak pasti apa motif mahasiswa terbabit membuat laporan tersebut terhadapnya.

ADS