Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita

Selepas 41 cabang PKR mengadakan pengundian bagi memilih pucuk parti menyaksikan jumlah ahli keluar mengundi agak rendah, pemimpin cabang hari ini mula mengambil langkah proaktif dengan pelbagai cara.

Beberapa cabang yang mempunyai jumlah pengundi yang ramai hari ini antaranya membuat panggilan dan menghantar SMS kepada anggota parti itu.

Beberapa pemimpin cabang memberitahu Malaysiakini , selepas sejam peti undi dibuka pagi tadi, kehadirannya masih perlahan seperti di beberapa tempat di di Pulau Pinang dan Negeri Sembilan.

Di Bukit Mertajam , sejak pusat pengundian dibuka sejak jam 10 pagi tadi, kira-kira 100 daripada 2,545 anggota telah mengundi.

"Ramai lagi yang sedang beratur di luar (pusat mengundi)," kata setiausaha cabang Rynu Shanmugam ketika dihubungi Malaysiakini

Sementara di Batu Kawan , pemimpin cabang menjangkakan lebih 1,000 ahlinya akan keluar mengundi hari ini.

"Pemilihan dekat sini (berlangsung) aman damai. Pertandingan secara kawan-kawan. Semua wakil calon dan penyokong ketiga-tiga pihak (jawatan timbalan presiden) ada di sini," kata seorang calon pemimpin cabang itu pagi ini.

Manakala pemimpin akar umbi di Rembau dan Permatang Pauh pula berkata, perjalanan di sebelah pagi juga agak perlahan.

Mereka menjangkakan pengundi akan bertambah ramai selepas Zohor nanti memandangkan banyak majlis kenduri kahwin di kawasan tersebut dilangsungkan hari ini.

"Lepas kena gulai kambing dulu, baru mereka datang," kata seorang pemimpin yang enggan dikenali itu sambil ketawa.

Difahamkam perjalanan proses pengundian di semua cabang berjalan dengan lancar tanpa sebarang insiden yang tidak diingini berlaku, setakat ini.

ADS