Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita

Bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad menyuarakan kesangsiannya terhadap usaha kerajaan Selangor untuk mengembalikan kuasa Sultan dalam pelantikan tiga pegawai tertinggi negeri.

Ini kerana, seperti pembangkang Selangor, beliau percaya Sultan sentiasa mempunyai kuasa untuk melantik jawatan tertinggi dalam kerajaan.

mahathir responses to suaram report 02 "Perlembagaan menyebut bahawa perdana menteri, ketua menteri dan menteri besar menasihati Sultan.

"Sama ada Sultan tidak mengendahkan (nasihat), itu terpulang kepada Baginda," katanya ketika ditemui dalam pelancaran Viva Palestina pada Sabtu malam.

Ditanya sama ada undang-undang tubuh Selangor, terutamanya Perkasa 52(1) yang berkaitan pelantikan setiausaha kerajaan, penasihat undang-undang dan pegawai kewangan, akan mengembalikan kuasa Sultan seperti sebelum 1993, Dr Mahathir bertanya kembali:

"Bila undang-undang itu berubah?"

Minggu lalu, pengerusi BN Selangor Datuk Seri Noh Omar dilaporkan mengekalkan pendiriannya bahawa Sultan sentiasa mempunyai siara dalam pelantikan tiga pegawai tertinggi itu, walaupun selepas tahun 1993.

Seksyen 52(1) yang diperdebatkan itu menyebut pelantikan untuk ketiga-ketiga jawatan - yang kini mengundang perdebatan - itu hendaklah dibuat oleh Suruhanjaya Perkhidmatan yang berkenaan, tanpa menyebut dengan jelas peranan Sultan dan negeri.

[Baca berita penuh]

ADS