Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Pakatan kata SPR mengaku pengundi hantu wujud
Diterbitkan:  Jul 27, 2011 3:54 PM
Dikemaskini: 8:25 AM

Pakatan Rakyat hari ini berkata langkah Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mencadangkan pelaksanaan sistem biometrik, secara tidak langsung, mengesahkan bahawa pengundi hantu dan pengundian berulangkali memang wujud dalam amalan pilihan raya di negara ini - satu isu yang sering dibangkitkan oleh gabungan pembangkang.

NONE Bagaimanapun, gabungan itu menentang pelaksanaannya

kerana ia hanya akan menambahkan masalah dan bukannya menyelesaikan pelbagai dakwaan penipuan yang berlaku selama ini. 

Dalam satu kenyataan bersama melalui sekretariat Pakatan, ia menganggapnya "pengakuan tidak langsung" oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Abdul Razak yang menyokong cadangan pelaksanaan sistem tersebut, adalah ekoran perhimpunan BERSIH 2.0 pada 9 Julai lalu.

Kenyataan bersama itu dikeluarkan oleh ketua pengarah pilihan raya PAS Dr Mohd Hatta Ramli; setiausaha antarabangsa DAP, Liew Chin Tong dan pengarah strategi PKR, Rafizi Ramli.

"Langkah SPR mencadangkan pelaksanaan sistem biometrik untuk mengekang masalah pengundi hantu dan pengundian berulangkali adalah bukti bahawa pimpinan BN sekalipun tidak mampu menafikan suara rakyat yang menyertai (kumpulan pembaharuan pilihan raya) BERSIH 2.0.

"Maka kita wajar mengucapkan tahniah kepada ratusan ribu rakyat Malaysia yang menyertai kempen BERSIH 2.0 dan turun ke himpunan aman pada 9 Julai baru-baru ini.

"Tanpa kesabaran dan keberanian mereka, SPR dan BN akan terus menafikan bahawa penipuan ini wujud," kata mereka.

Namun begitu, kata mereka, penerimaan terbuka SPR dan BN

itu, diikuti pula dengan cadangan sistem biometrik yang hanya akan menambahkan masalah - bukannya menyelesaikan pelbagai dakwaan penipuan yang berlaku selama ini.

"Kosnya menelan belanja ratusan juta ringgit dan akan membebankan rakyat yang sudah pun berhadapan dengan bebanan kos sara hidup yang tinggi.

voter registration campaign 110707 registration "Mereka yang biasa dengan pelaksanaan sistem biometrik dan sistem komputer yang melibatkan seluruh negara dan jutaan rakyat Malaysia tahu bahawa sistem sebegini akan berhadapan dengan pelbagai masalah teknikal dan risiko keselamatan sistem.

"Maka tidak hairanlah SPR tidak boleh memberi komitmen sama ada ia boleh dilaksanakan menjelang PRU13; kerana mereka sendiri sedar ia akan mengambil masa yang lama untuk dilaksanakan," tambah mereka.

Lebih penting lagi, tegas mereka, ialah ketidakupayaan sistem biometrik menghalang pengundi hantu dan pengundi berulang kali kerana ia dibina berdasarkan pendekatan yang salah.

"Iaitu setiap yang mempunyai kad pengenalan adalah pengundi yang sah. Ini akan membolehkan ramai pendatang asing yang diberikan kad pengenalan mengundi dalam PRU13," tegas mereka.

Justeru, kata mereka, pendirian banyak pihak yang mempersoalkan kewarasan dan kebijaksanaan cadangan itu adalah tepat, apatah lagi apabila penyelesaian sedia ada melalui penggunaan dakwat kekal adalah mudah, murah dan berkesan.

"Bukan sahaja sistem biometrik mahal dan memakan masa untuk dilaksanakan, kita juga khuatir ia akan melambatkan proses membuang undi pada hari pengundian yang akan mengurangkan kecenderungan pengundi keluar mengundi.

"Sistem biometrik juga akan menghapuskan proses timbang tara (melalui penyertaan ejen mengundi dan ejen pengiraan dalam proses membuang undi) sedia ada yang memberi ruang kepada parti-parti politik memainkan peranan memastikan pilihanraya adalah adil dan saksama.

"Apabila tanggungjawab dan kuasa (sekarang ini di tangan ejen mengundi dan ejen pengiraan) untuk menyemak pengundi dan memastikan proses pengiraan adalah adil dipindahkan sepenuhnya kepada sebuah sistem komputer, parti-parti politik tidak ada peluang untuk memeriksa, menyemak dan memainkan peranan dalam proses pembuangan dan pengiraan undi," tambah mereka.

Menurut mereka lagi, kewujudan peluang ini sebagai proses timbang tara adalah ciri-ciri utama sebuah pilihanraya yang bersih dan adil.

"Makanya, sebarang langkah yang berhasrat untuk menghapuskan penglibatan parti-parti politik sebagai timbang tara adalah bertentangan dengan kehendak rakyat yang disuarakan melalui BERSIH 2.0," tambah mereka.

Oleh itu, tegas mereka, SPR wajib kembali kepada lapan tuntutan yang disuarakan melalui BERSIH 2.0,  terutamanya penggunaan dakwat kekal kerana langkah itu adalah berkesan, murah, memberdayakan peranan parti-parti politik dan digunakan secara meluas di seluruh dunia.

"Sistem pilihanraya di negara ini memerlukan reformasi keseluruhan, bukannya pindaan-pindaan kecil yang akan menelan belanja ratusan juta tetapi menimbulkan pelbagai masalah baru yang menyemarakkan kemarahan rakyat," tambah mereka.

ADS